Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #1 Skrevet 9. juni 2007 Lillegutt har fått øyekatarr. Var hos legen men han ville ikke gi oss øyedråper. Han plages så veldig. Vet ikke hva jeg ska gjøre. Noen gode råd for å bli kvitt dette fort?
Hannahs-mor06 Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 skylle øyet med vann, evt saltvann flere ganger om dagen.. Gammelt kjærringråd er å sprute litt morsmelk på øyet..
Hannahs-mor06 Skrevet 9. juni 2007 #3 Skrevet 9. juni 2007 og som regel går det over av seg selv (om det er virus). Går det ikke over av seg selv, er det bakterielt og trenger behandling..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. juni 2007 #4 Skrevet 9. juni 2007 Siden du skriver inne på 1-2 så regner jeg med at du har et så lite barn. Dist snuppa hadde gikk det over av seg selv. Jeg fikk også men trengte både kloramfenikol øyedråper og øyesalve. Da fikk jeg beskjed av legen at så små barn skulle ikke bruke øyedråpene, men kunne bruke øyesalven. Men jeg ser at det ikke står i felleskatalogen. Det går jo relativt fort over da, og kloramfenikol er jo antibiotika så det er jo best å ikke bruke iforhold til at det ikke er bra med for mye antibiotika. men leger gjør jo forskjellig. Skyll øynene med øyebadevann (NaCl 0,9%) da får du renset litt iallefall. Vær nøye med håndhygienen, og skyll ofte. Det lindrer litt iallefall. Vask bort puss med en gang. God bedring :-)
tvilling73, 05/07 Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Uff, de legane er det stor forskjell på gitt. Jenta vår på 17 mnd fikk øyekatarr og var heilt gjenklistra.. Tilfeldigvis hadde vi kloramfenikol stående i kjøleskapet fra hun var 1 mnd gammel.. Gikk rett på med den vi. Når det var tomt var jeg på legevakten pga av noe annet, holdt på å snu i døra når jeg såg hvem legen som var på vakt... og som antatt fikk jeg ikke noen ting. To dager etter var jeg til fastlegen og han skrev ut med en gang både dråper og salve til oss begge!!! Jeg har ikke brukt det men hun har brukt det og er bare på to dagers etterdrypping. De får ikke gå i bhg her med øyekatarr, men har de vært å fått dråper av legen og har påbegynt kur kan de komme neste dag..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 I tilfelle du ikke vet det, hvis det var øyedråper du hadde stående i kjøleskapet og ikke salve.. Det er kun 1 mnd holdbarhetstid på øyedråpene etter at de er åpnet! Og husk at det er en grunn til at man skal bruke antibiotika-kurer helt ut selv om man føler seg bedre. det er fordi at hvis man slutter å bruke den er det ikke sikkert at man har tatt helt kverken på infeksjonen og den kan da blomstre opp igjen og være mer hardfør! Det er en grunn til at legene er restriktive med dette!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #7 Skrevet 9. juni 2007 Øyedråper tar man kun til de har vært fri for puss i et par dgr. Så da har man gjerne mer igjen. Hadde jeg hatt det stående fra tidligere hadde jeg og brukt det, bedre enn ingenting tenker jeg....
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. juni 2007 #8 Skrevet 9. juni 2007 Det er værre enn ingenting for det du da oppnår er mer hardføre infeksjoner og til slutt resistente..
Mon Skrevet 9. juni 2007 #9 Skrevet 9. juni 2007 Kamille te. Trekk kammile-te. Lunk den og vask øynene med dette. Med en klut. Virker bra.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Hvis du ammer enda er det beste og dryppe øynene med morsmelk to ganger om dagen. Den inneholder mer antistoffer en noe annet stoff du får med legen, også inneholder den ikke noe kjemisk! helt bra for lillegutten din!
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #11 Skrevet 12. juni 2007 Hver gang jeg ser en øyebuse skyller jeg med saltvann, i tillegg skyller jeg uansett morgen og kveld for jenta mi er svært utsatt. De trenger ikke antibiotika med mindre det er rødt på selve øyet. Gis altfor ofte antibiotika unødvendig. Og gammel medisin skal ikke brukes, bakterier kan trekke opp i salven og du kan "bombandere" øyet med nye/gamle bakterier. I fht til barnehage er reglene ikke så strenge som før all den tid behandlingen ikke automatisk er antibiotika..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå