Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 #1 Skrevet 9. juni 2007 Akkurat sånn som damene mange steder i Afrika sør for ekvator har det. Hvordan kan det ha seg at vi maser på de stakkars damene som ønsker å ha på seg burka om å kaste den av? I Norge er det lov for menn og gå i bar overkropp, mens det for kvinner er straffbart ved lov og gå i bar overkropp offentlig. Og selv om det hadde vært lovlig i sommervarmen, tror jeg mange ville insistert på at det beste for anstendighetens skyld vil være best å dekke seg til. Når skal vi få likestilling i Norge? Bør vi ikke begynne med oss selv før vi røyner oss på resten av verden?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #2 Skrevet 9. juni 2007 Jeg vil ha LIKESTILLING. Faen *flau*
Gjest Skrevet 9. juni 2007 #3 Skrevet 9. juni 2007 For all del, bare sleng med lefsene dine hvor du vil for min del, om du føler deg mer komfortabel med det =)
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2007 "Og selv om det hadde vært lovlig i sommervarmen, tror jeg mange ville insistert på at det beste for anstendighetens skyld vil være best å dekke seg til." Muslimske kvinner fra "burkakulturer" møter mest motstand fra kvinner når de prøver å gjøre opprør mot burka og/eller omskjæring.
Gjest Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Den "likestillingsloven" hadde nok jeg aldri vent meg på, hvis'n hadde kommet.......
♥Prinzessin♥ Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 Vet det. Kvinnene er jo hjernevasket (når det gjelder omskjæring).
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2007 Så hvem er vi til å engasjere oss i "burkalovgivningen"?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2007 Poenget er at det er vi og :-)
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2007 Kanskje dette kan kaste lys over saken? Er vi virkelig så interessert i kvinnefrigjøring på andre kulturers vegne som vi vil ha det til? "Innvandrere flest Hvorfor er Frp plutselig besatt av likestilling? spør Marie Simonsen. Marie Simonsen Da europeere begynte å marsjere i protest mot «krigen mot terror», forsvarte president George W. Bush seg med at han kjempet for kvinnefrigjøring. Han merket nok at hans korstog ikke falt i god jord hos europeiske humanister, men kvinnefrigjøring, likestilling og sånn var europeerne visstnok helt gærne etter. Laura Bush dro selv til Afghanistan for å la seg avbilde sammen med kvinner uten burka, og den tidligere bibliotekaren var selvfølgelig spesielt opptatt av at afghanske jenter skulle få gå på skole og lære seg å lese. Nå er det vel ikke mange som tror Bush’ motiv for å invadere Irak er edel kvinnefrigjøring, og det lyder like hult når Frp bruker det samme trikset i innvandringsdebatten. Det virker som partiet vil ha oss til å tro at det legger fram 62 forslag til en kraftig innstramning av norsk innvandringspolitikk i ren omsorg for kvinnene. Bortsett fra den sedvanlige høytlesningen fra trygde- og kriminalstatistikker, er det meste av retorikken fokusert på tvangsgifte, kjønnslemlestelse og generell kvinneundertrykking. Resultatet er det rene politiske kinderegget: Det er en kamp få kan la være å støtte, det gir legitimitet til en restriktiv innvandringspolitikk, og som en ekstra bonus kan partiet lene seg tilbake og se feminister og venstresiden krangle om hvem som har sviktet kvinnene mest. Nordmenns besettelse med innvandrerkvinners underliv er like intenst som kirkens med sex. Da Frp la fram sin «utlendingslov» på torsdag, tok det ikke lang tid før alle diskuterte tiltak mot tvangsgifte. Få bet seg merke i at Frp ønsker å melde Norge ut av en rekke internasjonale konvensjoner, flere som er inkorporert i menneskerettsloven, og som derfor har forrang i forhold til vanlige lover. Nå har for så vidt Siv Jensen flagget sin misnøye med FN, men å melde Norge ut av det internasjonale gode selskap er drastisk og kanskje ikke helt gjennomtenkt. Siden partiet ikke vil få gjennomslag for et slikt påfunn, burde jo Frp, som er så opptatt av kvinners rettigheter, tvert imot gå inn for at FNs kvinnekonvensjon også blir inkorporert i menneskerettsloven. Det løftet har de rødgrønne ennå ikke innfridd, og det ville vært en opplevelse å se Siv Jensen minne dem på det. For ordens skyld, siden debatten foregår på et plan hvor man enten er for eller mot; tvangsgifte er forkastelig og en tragedie for dem det rammer. Men det er langt ifra en så utbredt praksis som enkelte framstiller det som. Å gjøre det til det avgjørende spørsmål i utformingen av norsk innvandringspolitikk, er populistisk og misvisende, enten det skjer fra venstre eller høyre side. Tvangsgifte er forbudt i Norge. I stedet for å innføre nye lover og regler som er like treffsikre som en haglladning – regjeringens forslag om inntektskrav på 200 000 kroner er like ille som en aldersgrense – kan man sørge for at loven vi har blir håndhevet. Når fortvilte jenter i disse dager «strømmer» til Røde Kors og Safe i frykt for å bli tvangsgiftet når skolen om kort tid tar ferie, ifølge rapporter, kan heller ikke det tas som bevis for at problemet er mer omfattende enn man tidligere har trodd. Det er like gjerne uttrykk for at jentene er mer integrerte når de gjør opprør mot foreldrenes tradisjoner og tar selvstendige valg. Hva er vel mer etnisk norsk enn mangel på respekt for ens foreldre? Forslaget om tiltak mot kjønnslemlestelse er likevel av de mer ekstreme og minst treffsikre. Små barn skal gjennom en årlig gynekologisk undersøkelse. For at ingen skal beskyldes for diskriminering, må alle sjekkes, også de utenfor faresonen og mistanke. Sa noen Bjugn? Premissene for enhver innvandringsdebatt er fryktinngytende. Hvis bildet hadde vært så helsvart som det males av Frp og andre i debatten, ville flere enn partiets velgere sendt tekstmeldinger til TV-debattene og bedt Bjarne Håkon Hanssen stenge grensen. Integreringspolitikken i Norge har vært fullstendig mislykket, hevdes det, til tross for at forskning fra Statistisk sentralbyrå viser en positiv utvikling. Nei da, innvandrerkvinner er stengt inne på Tøyen i burka, mens døtrene tvangsgiftes og kjønnslemlestes og sønnene er i B-gjengen. Far er opptatt med æresdrap og taxisvindel. Og slik går no dagan. Generaliseringen har alltid gjort debatten vanskelig, men når slike generaliseringer foreslås lovfestet med begrunnelsen at 70 prosent av folket for eksempel støtter en aldersgrense for ekteskap, må man spørre hvor det politiske lederskapet er. Eller er det som statsminister Hacker sa om folket i «Ja vel, statsråd»: I am their leader. I must follow them. Frp vil heller snakke om innvandring enn om klima akkurat nå. Men hva har partiet tenkt å si til næringslivet som skriker etter arbeidskraft? Der gir ingen sin stemme til å stenge folk ute. Men kanskje til å redde en kvinne i nød?" http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/09/503038.html
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. juni 2007 #10 Skrevet 9. juni 2007 nå orket jeg ikke lese hele det siste innlegget ditt. det ble rett og slett litt mye. kom ikke halveis en gang før jeg ga opp. min personlige menine er at folk burde få gå med hva de selv måtte ønske. på den måten sier jeg ja til blotting og ja til burka.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2007 Skyld på Dagbladet :-) Det fylder forresten knapt en A4-side. Det ser ut til at nyhetsinnslag blir kortere og kortere for at folk skal gidde å lese dem. Hva er det som skjer egentlig?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #12 Skrevet 9. juni 2007 Det der blir bare teit. Det er jo ikke det samme i det hele tatt. Hvordan kan du sammenligne ansikt og pupper?
Gjest Skrevet 9. juni 2007 #13 Skrevet 9. juni 2007 Til NN, klart det kan sammenlignes, enkelte har jo penere pupper enn ansikt og omvendt.............
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #14 Skrevet 9. juni 2007 Hæ? Det er da ikke straffbart for kvinner ågå ii bar overkropp?? Om du vil kan du gjerne for meg bare trampe rundt uten noe på overkroppen. Jeg mener... Det er allerede kvalmende mange ølvomer å se, og GUD forby at mannen her hjemme går rundt i byen i bar overkropp. Greit nok at han ser bra ut, men jeg synes det er litt på kanten. Akkurat som jeg synes om kvinner. Menn er jo sex-objekter de som alle andre, s¨å jeg synes det er show-offf å gå uten skjorte. Unødvendig. Men likestilling burde det jo være - forbudt for begge kjønn...
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 9. juni 2007 Pøh! Mener du jeg kan trippe tvers gjennom Torgallmenningen med puppene til full blafring? Er ikke det blotting?
kyss kokken Skrevet 9. juni 2007 #16 Skrevet 9. juni 2007 Hehe, spørs nok om du ikke hadde blitt spurt pent om å dekke deg til da.. og sikkert noen oppfordringer om å IKKE gjøre det også.. :-)
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 9. juni 2007 Hva skjer hvis jeg ikke gjør det, da?
kyss kokken Skrevet 9. juni 2007 #18 Skrevet 9. juni 2007 ikke dekker deg til...? Du får sikkert noen lystende blikk fra den mannlige delen av befolkningen :-D Det er nok mange menn som også skulle ønske damer gikk i bar overkropp hele sommeren :-D
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. juni 2007 #19 Skrevet 9. juni 2007 kansje vi skal gjøre det. traske en times tur rundt i oslo, hvor halvparten har bar overkropp og halvparten burka. det hadde vært litt gøy. ganske lettvint når man skal amme da..
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #20 Skrevet 10. juni 2007 Jeg mener absolutt dette burde gjøres noe med. Jeg kan ikke se at dette er noe annet enn burkapåbudet i andre land, som vi sukker og akker oss over.
prekæs Skrevet 10. juni 2007 #21 Skrevet 10. juni 2007 Rart det der... Var i selskap i går hvor det var et digert banner, med fotografier av toppløse kvinner, som også var gjester. Felles for disse kvinnene, var deres takknemlighet for at jeg hadde tegnet på dem bikinioverdel:) Blir ikke det samme hva man viser fram på en strand i syden, kontra hva man viser fram i et 70 års lag.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #22 Skrevet 10. juni 2007 Vi kan ta på oss burka med hull til puppene. Men det gjør vi i Bergen heller.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 10. juni 2007 #23 Skrevet 10. juni 2007 joa, men har hengepupper nok fra før av, har ikke lyst til å kjenne at de henger ned på låra hele tiden selv om det er sommer å varmt. men helt enig i dennesammenligningen med burka, jeg syns nå folk må få velge selv hva de ønsker å gå i. bare de ikke viser kjønsorganer. truse bikini holder.
Løvemor79 Skrevet 10. juni 2007 #24 Skrevet 10. juni 2007 Ja, hvorfor ikke? Jeg tror nok de fleste menn er enige i at det burde vært lov. Vi kunne hatt en avstemning på det. Det er nok flest damer som ville nektet, i frykt for å ha mindre attraktive pupper enn andre. Under klærne kan man jukse så mye man bare vil. I denne varmen foretrekker jeg riktignok bh, ellers blir det rimelig klamt på det lille området de henger over. ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå