Gå til innhold

Ansvarsfraskrivelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange innlegg som vitner om fullstendig mangel på ansvarsfølelse hos den som skriver!

-Samboeren min kjørte bare litt for fort, og nå mistet han lappen i tre til seks måneder. Så kjipt!

-Jeg kom bare litt for sent til p-plassen og så hadde jeg fått bot! Jeg klager!

Dette er bare to av mange lignende innlegg som gir andre/omstendigheter skylda for egne tabber. Selvsagt er det kjipt å får bot, men du lyver da ikke for å slippe unna! Det er jo din egen feil! Syns det blir så utrolig barnslig å holde på slik. Ikke akkurat stjerneeksempler for barna sine. Stikker dere av når dere bulker en bil når ingen ser på også? Hvis dere finner ett klesplagg dere liker og ekspeditrisen slår inn for lav pris tier dere stille da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ansvarsfraskrivelse? Har ikke lest den andre du henviser til, men den første. Synes nå absolutt ikke de prøvde seg på noen ansvarsfraskrivelse... Han innrømte jo at han ikke var oppmerksom og de ber da ikke om å slippe å betale boten. Det er da fullstendig lov å be om å slippe å miste lappen over en så lang periode... Siden det er lov å søke må man da få gjøre det, uten at det skal kalles å være uansvarlig.

Skrevet

Den første der er ikke den verste. Den er bare kantet med utsagn som "typisk" og at han "bare kjørte litt over 90". I en 60-sone er det jo ille det! Da er det jo folk i nærheten! Det virker bare bra at man mister lappen for en forholdsvis liten stund da.

Skrevet

Enig med Nancy:o)

Bryter man loven får man jaggu ta straffa å!

Skrevet

Tror desverre det en vanlig att de mange som driter seg ut enten skylder på andre eller fraskriver seg ansvaret. Men syntes det er utrolig når noen kommer seg unna. Syntes man skal ta straffen og aldri gjøre det igjen, får håpe man lærer. Ingen empati fra meg desverre. Enig med deg Nancy.

Skrevet

Fikk ikke med meg den "bare" men uansett er det jo lov å søke! De må jo uansett betale en bot som svir...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Øh...har du lest åssen samboeren til SuperGlad reagerte på det hele? Hverken han eller SuperGlad har kommet med noen kommentarer som "nei, det var ikke noe skilt der, i så fall var det dekt til". Ingenting som tilsier at samboeren hennes fraskriver seg ansvaret for det som skjedde, og SuperGlad var jo sur som bare det da hun hørte hva som hadde skjedd, så hun skjønner jo at dette er alvorlig...hun sa liksom ikke: "nei dette klager vi på, bare for at du ikke skal miste lappen". Derimot tenker hun på babyen hun allerede har og hennes egen helse når hun foreslår å klage...det må da være bra forbilde for barna? Håper virkelig det går an det tuninna foreslår...retten tar faktisk hensyn til hvordan visse straffer påvirker hele familien.

Det at du kommer her og sier at slike innlegg viser fullstendig mangel på ansvarsfølelse viser jo din fullstendig mangel på å lese en hel tråd på dib og sette deg inni en situasjon. Ja, en må selvsagt stå til ansvar for sine handlinger, og dette er jo noe SuperGlad nettopp har sagt!

Skrevet

Om det var en valig vei hvor det var mennesker, da tro det er 90 sone er det å fraskrive seg ansvaret. Men er det motorveien og de der av en eller annen grunn senket farten til 60 er det en annen sak. Der kan man ikke kjøre på noen. Men uansett når man har fått en bot og straff burde det være en bedre grunn enn en gravid kone for å få tilbake lappen.

Skrevet

Sporet ingen ansvarsfraskrivelse i noen av de innleggene jeg.....mest irritasjon over egen (eller samboers) dumhet.....og DET er vel ikke det samme som ansvarsfrasrivelse? :-)

Skrevet

Når en ikke tar ansvar får egene handlinger der det ansvarsfraskrivelse er det ikke. Selv om det ikke er dem selv er det vel deres menn som burde lære å ta ansvar?

Skrevet

Det må da være lov til å bruke hodet når man uttaler seg om slike ting som dette. Det er vel ingen her, selv ikke de som har fått bøter og straff, som mener at det IKKE er berettiget, men det er jo situasjonen rundt som er fortvilende!

Å være høygravid og ikke ha lappen, hvis du i tillegg bor litt unna sykehuset, er ingen god situasjon, det tror jeg alle kan tenke seg. Så der har SuperGlad min aller største sympati og medfølelse. Å miste lappen i et halvt år er ikke verdens undergang, det går fort som bare det, men når man er høygravid er det bare fortvilende og intet mer. Både i forhold til fødsel og bevegelighet hos mor den siste tiden.

Tipper mannen til SuperGlad er en som til vanlig kjører kjempefint og holder seg til fartsgrensene, det vitner iallfall fortvilelsen hans om synes jeg! Mens de hundrevis av andre her i landet som har det som standard å kjøre 20 km over fartsgrensen og VIRKELIG er til fare for andre, blir som regel aldri tatt!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hvor er det du leser at mannen til SuperGlad ikke tar ansvar?

Skrevet

"Tipper mannen til SuperGlad er en som til vanlig kjører kjempefint og holder seg til fartsgrensene".

Det kan godt hende, men denne gangen gjorde han ikke det. Han sa selv at han trodde at han kjørte 90 i en 80-sone. Da holder man seg ikke til fartsgrensen. Når det i tillegg ikke var snakk om en 80-sone, men en 60-sone så blir det ekstra graverende. Han fulgte ikke godt nok med mens han kjørte 90 km i timen!

Bruk hodet selv og tenk om du ville likt han i nabolaget. Det er 60-sone rett utforbi der jeg bor, og der yngler det med barn. Da er ikke jeg mye tolerant når noen kjører forbi i 90 km i timen!

Skrevet

Retten tar IKKE hensyn til hvordan straffer påvirker hele familien.

Samboer mistet lappen for to år siden. Da han fikk dommen, var jeg høygravid. De nektet å redusere på straff pga det. Vi fikk også et funksjonshemmet barn som er avhengig av å kjøres hit og dit for undersøkelser, kontroller og fysioterapi osv. Fikk ikke reduksjon på straffen da heller.

Men er du rik derimot eller sitter i en høy stilling.... da slipper du jo! Men ikke oss vanlige dødelige nei......

Skrevet

Enig med deg i det!! Samme som sambo hver gang de taper en kamp var det dårlig dommer.. Blir så oppgitt!!

Dere tapte, de andre var bedre, ferdig med det!

Har ikke lest linken dere prater om, men kjører en for fort får en tåle steken.. Det må vi alle!

Skrevet

Slapp av.

For det første synes jeg ikke barn har noe som helst å gjøre ved veien, iallfall ikke når det er 60-sone (det er ganske høy fart det også). Det vil jeg bare ha sagt, uten at det hører til i denne diskusjonen her. At det yngler med barn utenfor hvor dere bor i en 60-sone synes jeg faktisk er ganske tragisk.

Jeg er forøvrig helt, helt enig i prinsippet om at dersom man gjør feil skal man straffes for det, og klart at rettsvesenet ikke kan ta alle slags mulige hensyn, det er selvsagt. Likevel, jeg synes det er forskjell på sakene. Når man har en høygravid kone hjemme som kan føde når som helst, sommer og varmt i tillegg, tar det ikke fra meg nattesøvnen om mannen hennes får igjen lappen en måned tidligere enn han egentlig skulle. Dersom dette var en råkjører som gang på gang hadde begått lovbrudd og aldri skjerpet seg, hadde jeg syntes synd på KONA, men håpet at hun fant seg andre fremkomstmidler.

Og poenget mitt med å si at "Tipper mannen til SuperGlad er en som til vanlig kjører kjempefint og holder seg til fartsgrensene", var at det er typisk dem som til vanlig holder seg helt til fartsgrensene og har stor respekt for dem å få fartsbot, mens de som til stadig bryter fartsgrensene og daglig er til fare for samfunnet som går fri. Det kan iallfall virke sånn!

Skrevet

Han kjørte i litt over 90 i det han trodde var 80 sone, det var da en liiiiiten strekning det var 60 i stedet, å da mistet han jo selvfølgelig førerkortet.

Dette er jo typisk!

Skal søke om å forsatt få beholde lappen, siden jeg blir værre og værre i bekkenet, å er avhengig av tilgjengelig sjåfør i slutten av svangerskapet. Får se om det er god nok grunn, søke gjør vi uansett. Det værste de kan si er jo nei :-)

Gud som jeg kjefta på sambo. Jeg ble så utrolig lei meg, sint og frustrert samtidig. Han skulle jo kjøre nedover til Polen neste fredag når vi skulle dra på ferie. Nå har jeg heller akkurat funnet flybilletter sammen med oss.

Måtte ringe sambo noen minutter senere å si unnskyld, hørte jo at han var så lei seg å han hadde jo det fælt nok fra før av.

Uansett h va som skjer så fikser vi det :-) Men surt er det allikevel.......

ja selvfølgelig. Det var sikkert 60 sone der for en grunn, å det sa sambo også. Men han var så lei seg siden han trodde det var 80 sone. De to arbeidskollegaene som satt på (de var på tur på fotballcup med jobben) trodde også det var 80 å ble ganske så paffe. Det hadde vært noe annet hvis han hadde kjørt så mye for fort med vilje. Da hadde faen ikke jeg ringt å sagt unnskyld! :-)

huff, stakkars sambo.... Han var så lei seg i går. Han hadde mest lyst å snu å kjøre hjem siden han fikk kjøre til kl 7, men jeg sa han måtte dra på cupen å kose seg i helga å så får vi heller ta ting når vi møtes på mandag

Dette er hva jeg skrev! Ikke at det bare var 90! og typisk er ikke referert til at han ble tatt, men at dette faktisk skjedde NÅ!

Det er ikke snakk om å ikke ha ansvarsfølelse. Her er det utrolig ugunstig for oss å miste lappen, å dermed skal vi ikke klage, men SØKE!

Det skjedde ikke i et boligstrøk!

Det var en øde landevei, der holdt litt over det han trodde var fartsgrensen, ja! Det forsvarer jeg ikke, jeg synes man aldri skal over fartsgrensen. Sambo derimot vurderer det annerledes, han om det.

Hvis man skal bite seg merke i hva eg skriver, ikke lag sitater som ikke er der.

Skrevet

Ja, så sant så sant. Jeg tolket innlegget ditt KUN som en lufting av en fortvilet situasjon som dere har kommet opp i.(Trodde det var lov her inne jeg??). Innlegget ditt hadde vel ingenting med ansvarsfraskrivelse å gjøre???

Håper det ordner seg for dere:-))

Skrevet

Ok, så du skrev "litt over 90" ikke "bare litt over 90". Nå var det faktisk dette eksempelet som var den minst relevante av de to jeg nevnte i hovedinnlegget. Det er ikke snakk om at samboeren din er en slem slem mann som må straffes mest mulig. Overhodet ikke, alle driter seg ut.

Tingen er at jeg brukte den massive sympatien du fikk til å bevise mitt poeng at når vi selv eller noen vi liker gjør en feil så reagerer ofte enten den som gjorde feilen eller omgangskretsen med en holdning som skylder på alt annet og alle andre. Jeg syns bare personlig at en slik ytre locus av kontroll må være svært frustrerende. Ikke bare for de rundt men også for den som har holdningen selv. Hvis det alltid er "omstendigheter" som gjør at ting går i dass må dette gi en enorm opplevelse av maktesløshet. Ikke smart, og heller ikke praktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...