niros Skrevet 9. juni 2007 #1 Skrevet 9. juni 2007 Denne linken fant jeg på nybaktmamma.com utolig mye nyttig synes nå jeg:-) http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=104966
Serial mom Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 Å herregud,blir helt svett av å tenke på alt man må kunne/lære seg,ha i hus til enhver tid,gjøre etc etc! Begynner å lure på om jeg bare skulle gått for ei bikkje til istedefor,he-he!
Ninaw Skrevet 9. juni 2007 #3 Skrevet 9. juni 2007 Kan bli helt ødelagt av bekymring når man leser om alt man liksom må ha, og etter at jeg var på Foreldre og Barn festivalen forrige helg holt jeg på å besvime!!! Men HERREGUD DERE!!!! De aller fleste klarer dette, med eller uten "alt" vi bare må ha. Bleier og pupp, så er vi vel stort sett redda og tro meg; Vi får beskjed hvis noe er galt!!!!! God sommer!!!!
Serial mom Skrevet 9. juni 2007 #4 Skrevet 9. juni 2007 Ja,regner med noen er ganske kjappe med å sifra om jeg gjør no stein gærnt,ha-ha! Æsj,de klarer seg jo med langt mindre i andre land,så om jeg glemmer noe er det sikkert ingen krise! Har forøvrig handla NULL til nå,og ikke kjenner jeg lysta til å handle enda heller,bare til meg selv.... *Frøken egotripp*
@nemone Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Hehe - jeg var nybakt mamma i fjor og jeg hadde ikke/har fortsatt ikke halvparten av det som står på lista der... Kjøp så lite som mulig på forhånd og se an - så slipper man å kjøpe ting man ikke har bruk for. Jeg kjøpte alt for mange kluter - har ikke brukt halvparten. Vaskemaskina går i ett sett uansett.... Seng/vogge, vogn, dyne (trenger ikke pute før barnet er over 1 år), stellematte eller stellebord (stellebordet vårt har stått ubrukt fra snuppa var 4 mndr pga at hun da ble kålmark og jeg fant det tryggere å legge henne på gulvet), balje til å bade i, matte å ha på gulvet er nyttig. Bilstol hvis dere har bil. Trenger ikke alskens shampo, kremer osv. En flaske med babysåpe (gjerne med olje) og sinksalve er alt jeg har behøvd iallfall. Og solkrem om sommeren. Vi hadde stor glede av babybjørn bæresele, babybjørn vippestol og lekegrind også - men der er det forskjellige meninger og erfaringer. Se an eget behov. Vi brukte både vippestol og bæresele fra snuppa var ca 1 - 2 mndr - men en del er skeptiske til det. Det fungerte fint for oss. Babycall har også vært kjekt på hytta (snuppa sov på eget rom fra hun var 3 mndr - men mammaørene hører ekstremt godt! Brukte/bruker ikke babycall om natta). Jeg ble en storpumper så brystpumpa var min beste venn lenge - denne er kjekk å ha for ammere også - for å få unna melk + hvis du skal bort fra barnet og pumper opp et lite lager - og tar unna melkespreng når du er unna barnet. Men mer på kjekt å ha lista - se an. Ammepute - se an eget behov. Vi fikk ikke til amminga så puta jeg hadde lånt ble returnert etter 1 mndrs prøving. Vanlige håndklær holder i massevis - noen myke gaskluter + gulpekluter er kjekt. Jeg har brukt helsetepper og fleecepledd - har et par av hver. Ift klær så se an - ha noen skift i minste str - kjøp etterhvert. Body, bukse, jakke, lue + utedress/pose. En får masse i gaver + at man gjør seg erfaringer. F.eks så finnes det bodyer å dra over hodet - og bodyer å kneppe rundt. Jeg syntes ikke de til å kneppe rundt var noe særlig - mens 2 av mine venninner sverget til dem. Prøv de ulike og gjør dere opp meninger selv. F.eks kjole til babyer og hettegensere er utrolig upraktisk syntes nå jeg. Først når snuppa begynte å gå at kjoler var noe alright. Vi har arvet/kjøpt brukt mye av utstyret/klærne- mye billigere og mye mer miljøvennlig. Mye pent brukt å få tak i. Har hund også - det blir en del utstyr og stæsj der også.... Konklusjon: VI TRENGER MERE PLASS!!!!!!
Tpop Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 Et tips jeg har i tillegg til den enorme lista som var vist til er at bodyer med knepping i nakken ikke var gode for vår bebis. Han fikk store merker etter knappene og vi kjøpte inn de med kneppingen på siden/skulderen i tillegg. Ikke kjøp mange sokker heller, selv om de kjeeeeempe søte i det lille formatet:) Jeg kjøpte mange, men brukte stort sett bare de som var frotte, da det var vinteren. Mange jeg ikke brukte en gang. Og husk at man trenger jo bare halvparten av det som stod på lista med tanke på at den var skrevet utifra flere årstider:) Vi syntes det ar best med sparkebukser med fot da sokkene alltid fikk glippe og han ble kald om anklene. Kjøp en av hver og finn ut hva dere foretrekker. Kjøp de med knepping under så slipper man å ha buksen av, men dra den opp:) Når det gjelder vippestol begynte vi ikke å bruke den før ved 4mnd alder da han begynte å spise grøt. Vippestol er noe man kan kjøpe inn senere. Ellers så skal vi nå også kjøpe inn noe av hvert også kan vi kjøpe etterhvert hvis det er noe vi trenger mer av som håndklær, og kluter. Ikke sikkert dere får en gulpebebi og slikt. Tisse laken har jeg ikke sett har blit nevnt. Det var et must her hvertfall. Han bæsja alltid utenfor som trekte seg oppover rygggen og da gjennom klærne og han gulpet og siklet mye, sånn at det ble mye vask. Et tips til herifra er og kjøpe en elektrisk varmelaken(Man få sånn liten vet jeg) til å varme opp sengen før bebisen skal legge seg der. Husk å ta den bort, når dere legger småttisen. For de som kanskje ikke skal amme eller som gir seg med det, så kjøpte søstera min seg sånn kokemaskin til flaskene, hun var kjempefornøyd med den. Slipper vannsølet og flasker overalt på benken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå