Gå til innhold

Svangerskapsdiabetis HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...er her bare på besøk...men kansje noen vet.Er i min 25 uke og har fått påvist sukker i urinen gang på gang.Derfor måtte eg ta en sukker belastningstest i dag.Mitt fastande blodsuker var 4,1 og etter testen var det 8,4.HJELP.....no vil dei sende meg vidare på sjukehus for utredning. Inntil vidare hadde eg ikkje diabetis men en glykoseintoleranse...så eg måtte vere forsikti med sukker.Er livredd for ungen min no,har lest i ei bok at det kan føre til for tidleg fødsel osv...Er det noen her som kan beroligge meg litt her eller....og hva gjør dei på sjukehuset...Legen min seie at det ikkje er farlig for barnet men at det kan bli veldi stort osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det kommer nok til å gå fint med babyen din! Det er som legen sier, du kan få et stort barn, veldig stort faktisk (fordi det får mye søtt i magen din ;)) Men du vil få oppfølging med tanke på det. Og dersom de mistenker at baby er stor, vil du kunne få ultralyd nærmere termin, og de vil vurdere evt. igangsetting eller KS.

Her er en link hvor det står fint forklart om svangerskapsdiabetes:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322816

Skrevet

Du kan bare ta det med ro - sv diabetes er ikk efarlig i det hele tatt det. Det viktige er at du foelger opp med det slik at det ikker er ukontrollert. Ukontrollert sv diabetes KAN foere til stor baby om blodsukeret ditt er hoeyt veldig ofte. Dette fordi babyen faar veldig mye naering og vokser seg feit. Det er ikke farlig for baby paa noe annet vis. Baby kan faa lavt blodsukkert etter foedselen, naar h*n begynner aa produsere sin egen insulin, men det foelger de opp med.

Forresten saa er ikke 8,4 saa hoeyt - og sikkert ikke hoeyt nok for aa diagnosere deg med sv diabetest - derfor er du bare glukoseintolerant. De sjekker deg nok naermere for aa see om du har sv diabetest. sv diabestes kommer ofte paa slutten og blir mer fremtredende etter uke 28. Det er forarrsaket av hormoner som tar plassen til insulinet slik at kroppen din ikke faar utnyttet insulinet bra nok. Det gaar over saa fort foedselen er over (utenom i sjeldne tilfeller hvor mor faktisk har utviklet diabetes som oppdages under svangerskapet)

Jeg har sv dibetes naa - og hadde det sist svangerskap. kontrollerer det fint med det jeg spiser og trenger ikke noe insulin. Mine test-resultater var mye hoeyere enn dine, for aa si det saann (12 eller noe saannt - vi har litt andre maale-verdier her borte). Jge faar det paa grunn av at jeg er veldig arvelig belastet for diabetes. Og min lillegutt var ikke stor naar han var foedt - 2950 gram. Var akkurat paa UL for aa sjekke stoerrelse paa denne og hun er akkurat paa normalen.

Er ikke noe aa bekymre deg for - det eneste som er anderledes er at man maa passe paa hva man spiser, og spise lite karbohydrater. Om du faar diagnosen sv diabetes, saa faar du sikkert beskjed om aa sjekke blodsukker saa mange ganger om dagen en eller to timer etter hvert hoved-maaltid. Til du vet om du har det - bare pass paa sukker og husk at karbohydrater som pasta, hvit mel or hvit ris (og frukt/jus) er ofte varre enn sukker. Spis mindre maaltid og oftere, saa unngaar du de hoeye og lave toppene paa blodsukkeret som man vil unngaa.

Ellers saa er sv diabetes veldig anderledes enn vanlig diabetes og de risikoene som er til stede for diabetikere fra begynnelsen av svangerskapet er ikke tilstede for de med sv diabetes fordi sv diabetes bare kommer inn paa slutten. Ikke noe aa bekymre seg for. Viktig at de gir deg oppfoelging - og kan jo vaere falsk alarm ogsaa. 8,4 er ikke saa hoeyt, men skal helst unngaa blodsukker over 7. 4,1 fastende er jo rett hvor du vil vaere.

Forresten saa foere ikke sv diabetes til for tidlig foedsel, men kan i noen tilfeller fastisk foere til at du gaar over tiden og at foedselen har vanskelig for aa starte (men ikke alltid)

Skrevet

Hei tusen takk for svar=) Blei litt roligare no faktisk...blir så redd når man setter seg ned å ser på nettet osv om alle tinga som kan sje....sånn som for mye fostervann osv.

Men lurer veldig på en ting....kan man liksom få føling under svangerskapsdiabetis....hmm.

Tuen takk for svar=)

PS har vert i usa og det er så fint der borte vi seilte på missisippi osv.Det var flott det (bare litt mye rart i vannet hehe)

Skrevet

Man kan faa foeling under sv diabetes, men du trenger ikke faa det. Mange har sv diabetes uten at det oppdages, fordi man har ofte ikke symptomer paa det i det hele tatt. Du faar jo foeling om blodsukkeret blir for lavt, noe som skjer om du har hatt for hoeyt blodsukker. Dette kan ofte skje etter at du tar sukkerbelastnings-testen om blodsukkeret ditt blir hoeyt. Jo hoeyere blodsukker, desto raskere faller det og desto lavere blir det. man kjenner jo at blodsukkeret begynner og bli lavt og man blir veldig sulten. Om man ikke spiser noe da, saa kan man faa foeling. Det er derfor man skal ha med seg sjokolade eller noe aa spise i vesken naar man er paa farten.

Men om sv diabetes er kontrollert, saa har man ikke hoeyt blodsukker, og det blir ikke saa lavt heller slik at man faar foeling. Diabetikere faar lettere foeling fordi de tar kunstig insulin, og om man faar for mye insulin blir jo blodsukkeret for lavt (og det er jo ikke alltid lett og regulere kunstig insulin inntak noeyaktig). Sv diabetes kan som regel kontrolleres uten kunstig insulin og man har ikke samme problemene.

PS! Enig med deg at det er mye rart i vannet her borte - og det lukter faelt :-)

Skrevet

Ble frykteleg sulten når eg satt der etter å ha drukket den greia...følte meg ikkje heilt pigg....men det gjør en no ikkje når en er veldi sultne uansett da....men det der med høgt blodsukker og lavt blodsukker korleis virka det på barnet.....viss en eventuelt får føling blir babyen og dårlig da....min har hatt det bra i dag trur eg...masse aktivitet=)

Skrevet

Man bli ofte uvel av den der drikken av ulike aarsaker - noen greier ikke og drikke den i det hele tatt. Spesielt fordi man maa drikke den fastende. Du kan ogsaa bli uvel naar blodsukkeret blir hoeyt - du kan bli svimmel og kvalm og kald-svette. Jeg merker det godt naar blodsukkeret mitt stiger etter den drikken de gir meg for det stiger saa fort.

Tror ikke babyen blir daarlig av foeling - vet ikke jeg. Tror ikke babyen merker noe av det, em kanskje de gjoer det. Uansett saa gaar det jo over og de tar jo ikke noe direkte skade av det. Min har en tendens til aa vaere veldig aktiv selv om blodsukkeret mitt er lavt. Saa tror ikke at hun blir slapp eller noe. Men de faar nok mer energi naar blodsukkeret er hoeyt - merket det naar jeg tok testen - var da i uke 24 og trodde babyen skulle sparke hull i magen min. dat var foerste gang jeg kunne se skikkelige kuler paa magen. Hoey paa sukker ja. Men det er ikke skadelig for babyen - da tror jeg ikke de ville latt oss ta testen. Du faar spoerre legen din.

Haaper det gaar bra med deg og at du slipper diagnosen - men det gaar jo bra uansett - er bare litt herk, spesielt naar man blir bedt bort paa selskap, middag etc. Men det er jo mye vaerre ting man kan faa ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...