Gå til innhold

Hvor lenge har dere tenkt til å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om dere har gjort dere opp noen tanker om hvor lenge dere vil amme?

Hvor lenge er "vanlig"? 6 måneder? 9? 12? Det kommer jo selvfølgelig sikkert an på melkeproduksjon osv, men jeg vil gjerne ha erfaringer og synspunkter fra så mange som mulig:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

planen er å amme til ungen er 1 år. så slutte, men skal kutte ned på ammingen når ungen begynner med fast føde.

ungen er vel rundt 4-6 mnd når den begynner så smått med fast føde? tror eg, noen som vet?

eg ser det er mangen som ammer ungene sine til de er 3-4 år å det syns eg ikke er noe særlig. men det er min mening.

Skrevet

Hvis han vil ha så lenge har jeg tenkt å holde på til han er ca. seks mnd. Men jeg tror jeg kommer til å slite med melkeproduksjon for det har mamma, mormor og tante gjort. Hverken jeg eller sambo ble ammet med enn en mnd. Men får jeg til seks mnd. er det maks tror jeg...

Skrevet

Jeg har planer om å amme så lenge som mulig egentlig. Selvsagt ikke til gutten er over året og lenger men...

Skrevet

Satser på å amme i 12 mnd. Men kommer til å ta det litt som det kommer. Minstejenta mi fikk tenner veldig tidlig og beit som bare det. Da ble det fort slutt etter ca 6 mnd. Hadde lyst til å beholde brystvortene mine ;-)

De andre barna har jeg ammet i ca 12 mnd. Sønnen min elsket grøt fra han var ca 6 mnd. og virket ikke så interessert i puppen etter det. Men jeg prøvde å gi ham litt ihvertfall. Men det holdt hardt å holde produksjonen oppe. Eldste datteren min elsket puppen, og måtte vennes av med puppen. Produserte melk som bare det!

Skrevet

Sist amma jeg til tuppa var 9 mnd, da ville hun ikke mere..

Så får se hvor lenge tuppa her vil ha.

Skrevet

jeg vil ikke amme i det hele tatt. frister meg ikke, selv om typen insisterer på at jeg må.

Skrevet

Jeg har tenkt til å amme om melkeproduksjonen kommer igang, men jeg kan ikke si hvor lenge jeg vil amme..Produksjonen kom ikke igang med forrige barnet, etter å ha prøvd i flere dager og uker.. så han fikk flaske for det meste, og var storfornøyd med det. Han begynte med grøt da han var 3 mnd, ifølge helsestasjon var det litt tidlig, men de så behovet hans så det var på en måte greit.. Jeg ser helt klart en fordel med erstatningen og den tidlige starten med grøt, for han sov hele natten fra han var 5 uker... Jeg er kanskje litt bortskljemt...=)))

Skrevet

Mange i generasjonen over oss har slitt med ammingen på grunn av de strenge ammereglene som regjerte da de ammet. Les "Mamma for første gang" av Gro Nylander, så forstår du hva jeg mener:)

Det anbefales av ernæringsspesialister å gjøre en gradvis overgang med litt fast føde rundt 4-6 mnd, ikke tidligere, for da kan ikke ungen svelge annet enn melk. Men det anbefales likevel å fortsette å amme noen mnd til for de som får det til.

Jeg tenker å fullamme til ungen er 4-5 mnd, og så gå over til en kombinasjon. Kommer nok til å amme til ungen er 10-12 mnd, men siden det er pappan som skal ha ansvaret for ungen fra h*n er 7 mnd, får vi se hvordan det går:)

Skrevet

slik det ser ut nå,så lenge jeg kan..jeg nekter å tro at jeg har melk til han er 1 år..

har mista mye allerede..

jeg gir han tillegg etter han har fått puppene,for jeg har ikke nok,men jeg skal fortsette så lenge jeg kan.

Skrevet

Håper å greie å amme minst 6 mnd, helst 8-9-10 kanskje. Har bare ammet de to første 4-5 mnd, for da her de enda spist så ofte at jeg har vært helt utslitt...

Men er innstilt på å amme så lenge jeg kan. Syns jo det er kos, og vil at de skal ha den beste ernæringen de kan få.

Skrevet

Anbefalingene fra helsestasjonene er å fullamme i 6 mndr. før barnet gradvis introduseres for fast føde. Vi har introdusert smaksprøver av fast føde (moste grønnsaker eller barnegrøt) fra ca 5 mdr. Sist ammet jeg til barnet var ett år, men på slutten var det bare en gang for dagen. Jeg tror jeg kommer til å gjøre ca det samme igjen denne gangen, siden det har fungert godt for meg.

De fleste jeg kjenner har sluttet å amme fordi melkeproduksjonen ga seg av seg selv, så dette er ikke noe man alltid kan planlegge.

Skrevet

jeg skal fullamme frem til 6 mnd hvis jg får det til, men det har en del å gjøre med at jeg selv er laktoseintolerant, så da vil jeg gjøre alt jeg kan for å hindre at min baby blir det.

Skrevet

Ammer så lenge jeg kan. Men helst ikke over 1 1/2 års alder...

Skrevet

Har tenkt å amme så lenge jeg kan-.

Førstemann ammet jeg til han var 1 år og 7 mnd.

Men da sluttet jeg.Syntes han var for stor da.+ at vi ville prøve å få en til..

Skrevet

Jeg skulle Amme i 1 år jeg. Men har mista melka helt. gutten min er bare 6 uker. men gjør egentli ikke så mye, for han må ha nutramigen uansett.

Skrevet

Forrige gang ammet jeg i 5 måneder, da ville ikke frøkna ha pupp mer, ho fant ut at flaske var bedre..

Denne gang har jeg lyst til å amme lenger, til bebisen er ca 10-11 mnd. Ho første fikk tenner ganske tidlig, så det var egentlig ikke så gøy å amme når man var sånn passe redd for å få bitt av brystvortan :)

Jeg skal kombinere pupp og grøt (når den tid kommer, enda 90 dager til termin)

Ha en fin, fin sommerdag :D

Skrevet

Er ikke mulig å planlegge sånt synes jeg. Jeg vil amme så lenge babyen vil det, det kommer jo ann på flere ting det. Men hos mange vil det uansett dabbe av når de må ut i arbeid igjen. Jeg vet ikke arb.situasjonen min etter perminsjon, men håper å amme så lenge babyen vil det =)

Skrevet

Ammet bare 14 dager så ble jeg anbefalt å slutte, pga fødselsdeprisjon.

Skrevet

Jeg tror at de tankene en gjør seg opp før førstefødte har god mulighet til å endres underveis etter en fødsel. Det våkner helt nye følelser og prioriteringer i en. Og det er bra.

Jeg var usikker på om jeg kom til å klare å amme noe særlig, siden min mor ikke hadde melk til noen av sine fire barn. Svigermor ammet bare noen uker (uvisst av hvilken grunn...)

Jeg fikk melk - masse!

Jeg trodde at jeg ikke kom til å amme ute blant folk, og var klar for å fikse dette med flaske.

Jeg ammet i offentlighet - til stadighet.

Jeg mente at det var ekkelt å amme "store barn". Men gutten min var ivrig på puppen og ville ha helt til jeg avsluttet det av praktiske årsaker ved ca 16 mnd.

Morsmelk er bra. Amming er kontaktskapende.

Bare vent og se! :)

Skrevet

Kommer an på, som du sier...jeg slet veldig med ammingen sist - hadde ikke nok melk, men fortsatte å amme til Tobias var 10 mnd - da ville han ikke mer. Syns det var greit. Håper jeg får mer melk denne gangen og at jeg kan amme minst like lenge:o)

Skrevet

jeg ammer gullhøna mi fortsatt, hun blir ett år 25 juni. hun får pupp morgen,kveld og kanskje 1-2 ganger på dagtid. det er utrolig koslig, det er trøst,tørsteslukker,kjærlighet og ikkeminst sundt for de små!! før jeg fødte tenkte jeg at 1 år, ikke lenger, men nå tenker jeg å fortsette utover høsten, om hun vil. skal i bhg, og da er det greit med litt "vaksine"! den nye spira kommer antagelig i februar, så skal slutte ei stund føre det, for vil ikke at synnøve skal føke at babyn tar ifra henne puppen.

Skrevet

Jeg har tenkt å amme så lenge krapylet vil ha, om så det blir amming i over 2 år jeg. Morsmelk er jo fantastisk for å beskytte de små mot sykdommer, om det bare blir en liten skvett daglig, vil dette likevel fungere som ei vaksine. Vi slutter når det blir naturlig for ham og meg, tar det som det kommer. Hvis jeg har melk nok, ønsker jeg å fullamme til 6 mnd. Og vil helst ikke introdusere kumelk før han runder året, hvis jeg kan unngå det.

Skrevet

Førstemann fullamma jeg til han var seks måneder, gikk så over til tre-fire måltider om dagen. Fra han ble ett til han ble ett og et halvt, var det bare morgen- og kveldspupp igjen. En sjelden gang et måltid etter at jeg kom hjem fra jobb. Mitt mål er å amme nestemann like lenge.

Skrevet

Jeg var drit lei med amming da snupp var 9 mnd, da følte jeg for å ha kroppen for meg selv igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...