Gjest Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Har noen hatt mono veldig veldig lett, og kan si at jaaaada, etter tre uker var alt som før? Eller skal jeg fortelle ungen at du må nok bare skrinlegge alle cup'er og samlinger i sommer, vennen, og ikke regn med at du kan utfolde deg på stranda heller, for du kommer ti å hangle i tre måneder?
Mom2Two Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Jeg har hatt mono, men veldig kraftig. Ble kjempedårlig, og var dårlig i flere måneder. Veldig hoven lever og milt osv,, gulsott, slapp osv. men uansett om han ikke har det kraftig, skal man jo holde seg borte fra fysisk aktivitet en god stund.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 Saken er at han har fått en atypisk utgave, om det er mono - slik som mesteparten av befolkningen enten får det og ikke merker det, eller bare tror de har sår hals og så går det over. Helt småbarn trenger ikke få symptomer i det hele tatt. 12åringen har hatt noen dager feber for ei uke siden og litt sår hals, så trodde vi han var frisk, men ei uke etter har han fått øm milt og lever, og testes nå for mono. Legen mente at siden det bare var dette (ikke hovne lymfeknuter, ikke hals eller egt slapp), kunne han bare kjenne etter selv hvor mye aktivitet han tålte - akkurat nå kan han ikke tenke seg aktivitet, men ømheta er noe bedre fra dag til dag.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Det kommer jo helt an på hva legen sier. Som oftest blir jo milt og lever noe forstørret når manhar dette og da skal en være svært forsiktig med fysisk aktivitet frem til organene er tilbake til normal størrelse igjen. Jeg har hatt det og var en av dem som ble veldig syk av det, hanglet i over ett år etter faktisk (immunforsvaret går jo til hel*** for de fleste som får det), men jeg kejnner noen har fått det lett og fått grønt kort for trening og slik igjen bare 2-3 uker etter at de ble friske, så det går fint an. Det viktigste er at den som er syk blir undersøkt av en lege før amn tar noen endelige avgjørelser tror jeg.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Når regnes man som frisk, da? Når leververdier er normale, eller når det ikke er trykkømt på lever/milt, eller når man ikke merker ubehag selv?
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 Jeg ble frisk nok til å gå på skolen igjen etter 2 uker, men fikk ikke ha gym før 3-4 mnd etterpå når milten nådde normal størrelse igjen (min var veldig forstørret), mens en annen i klassen var bare syk i 3-4 dager og fik ha gym igjen etter noen uker. Husker ikke helt hvor mange. Hun var også mer syk det året enn hun pleide, men ikke så ille som meg, jeg fikk alt som gikk og mer til omtrent, var kronisk noe, forkjølet, betennelser osv. Så tror det er vedlig avhengig av hvor dårlig man blir. Hva sa legen da?
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Vi får blodprøvesvar til uka, så det er ikke sikkert at det er mono en gang, men legen så det som sannsynlig. Legen sa at han (vi) skulle ta det med ro og kjenne etter når han kunne begynne å gå litt turer og sånt, og selvfølgelig holde seg unna alt som kan medføre støt mot mageregionen (det er ingen fare, forsåvidt, han er ingen slåsskjempe og driver ikke idrett med kontaktfare).
Sabina og gjengen Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Jeg hadde det man kaller "lett" mono. Halsen var kjempehoven og hadde feber i en ukes tid. Jeg var innlagt på Aker i ei uke pga så hoven haks at jeg verken kunne spise eller drikke. Klarte å spise/drikke suppe med teskje etter 4 dager på sjukehus og etter 7 dager fikk jeg dra hjem. Da var jeg "frisk", men likevel måtte jeg ta det med ro og fikk ikke lov til å bedrive sterk fysisk aktivitet på 1 1/5 måned. Som f.eks gym, fotball, løping osv... Jeg fikk kunne heller ikke drikke alkohol og skulle ikke ta paracet eller andre medikamenter. Dette skal man ikke når man har mono pga leveren har nok å gjøre. Det mest komiske var at på legevakta (dit jeg dro da jeg ikke hadde fått i meg tørt eler vått på et par døgn) sa de at jeg hadde halsbetennelse. Jeg kunne ikek snakke på hoven hals så jeg skrev at jeg var nesten sikker på at dette var mono pga det føltes myyye verre enn halsbetennelse. DE nærmest lo av meg og satte meg på en kur med antibiotika intravenøst. 6 runder fikk jeg før de fant ut at dette var mono. Heldigvis hadde jeg lave leververdier da jeg kom til legevakta, hadde disse vært høye kunne det gått ganske ille pga antibiotikaen.. Var ikke videre imonert over helsenorge da :/ Så bare pass på at dere får rett behandling:) Håper ikke barnet ditt har mono, det er innmari kjedelig, og iallefall når det er så mye en har yst til å gjøre...
Sabina og gjengen Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 glemte å si at man får veeeldig svekket immunforsvar etter mono, jeg fikk influensa etter ca et par uker som heeelt friskmeldt og den satt i i 7 uker Var og mye syk i etter det.. I august er det to år siden jeg hadde mono og jeg har hatt noen runder influensa med feber (som jeg aldri hadde før) etter den..
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 Usj, høres ikke ut som en drømmeopplevelse på legevakta, nei. Han hadde feberen + litt sår hals i forrige uke, men alt det er over, vi gikk nå til legen pga ømhet i magen, som viste seg å være lever/milt. Derfor tenker legen mono, men prøvesvar må vi vente på...
Sabina og gjengen Skrevet 8. juni 2007 #11 Skrevet 8. juni 2007 Får håpe han ikke har det. Bare en ting, hvis dere har tatt denne "hurtigtesten" på mono så kan den slå ut på negativ mange ganger før den viser positiv. Var derfor de ikke trodde meg på legevakta. Var ganske fortvila der og da ja, men nå som jeg har det på avtans ser jeg nesten det komiske i det. Hu legen som så på halsen min dagen etter (etter antibiotikan) rista bare på hue og sa: Du har jo mononukleose du jo.. Da skrev jeg : Det har jeg jo sagt hele tida. Hu var så oppgitt at de klarte å sende meg til sjukehuset (pappa kjørte) med veneflon i armen:p De lurte litt på Aker da ja:p
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #12 Skrevet 8. juni 2007 Jeg hadde kyssesyken i sen ungdom (var vel akkurat passert tjue eller no') Jeg var syk i ca 1 uke. Moderat feber og vondt i halsen. Jeg var faktisk så lite syk at om jeg ikke tilfeldigvis hadde hatt legevakt på hjemmebesøk til min syke samboer, så hadde det nok aldri blitt oppdaget. Jeg var i fin form etter ca 1 uke. Tok ingen videre hensyn og ble ikke syk eller dårligere av det. Må vel nesten se an sykdomsforløpet og hvordan hans sykdom utvikler seg kanskje..?... De sier at det er veldig individuelt hvor syk man blir.... Ei veninne av meg var syk (skikkelig) i nesten en mnd. og hun var veldig preget av det i mange mnd etterpå....
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Takk for svar, hele gjengen. Ja, får se det an og se an prøvesvar. Og Anyone, som du sier så er det jo ikke slik at alle får vite at de har det heller, de fleste tar det som en halsbetennelse og litt feber. Men siden han har vondt i lever/milt-området må vi i alle fall ta det litt piano...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå