Gå til innhold

stakkars unger som må gå med UV-drakt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært på Mallorca og der gikk mange små unger med uv-drakt. Tenker at det er latskap fra foreldrene så de slipper å passe på å smøre ungene sine.

Kunne du tenke deg å gå med en sånn drakt i varmen?? Må bli veldig fuktig og klam, spør du meg. Og er ikke noe av det beste med sommer å få luft på huden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det samme svarte jeg på et annet innlegg for noen dager siden, om disse uv-draktene.

Skrevet

Vi smører OG bruker UV drakt. Så lenge de er under tre år skal de ikke være i dirkete sollys over tid. Det var gull verdt for småtten og oss foreldre da vi var i Thailand da hun var 11 mnd. Da kunne hun få bade tidlig på dagen, sove midt på dagen og bade på ettermiddag uten at vi trengte å bekymre oss for sola. Hun hadde også en UV sol caps. Hun var ikke plaget av å være klam og var hun det gikk vi inn eller lot henne leke i skygge i bare bleie. Hun gikk jo ikke med drakten hele dagen og var ikke i solen hele dagen.Alle de skandinaviske barna under tre år brukte slike der vi var.

Vi skal til sør england i sommer på badeferie, og da kommer vi til å bruke drakten på henne. Det er en ekstra forsikring for vår del. Ikke for å la være å smøre. Jeg har selv hatt føflekk kreft TO ganger og vil ikke utsette henne for NOE i den duren. Derfor bruker vi begge deler.

Syns forøvrig at det tiltider blir slengt så unødvendig mye tullete kommentarer her (som dette). Hvordan vet DU at det er fordi de ikke gidder å smøre, men at man øsnker ekstra beskyttelse??

Skrevet

Har selv veldig lys og ømfintlig hud, og det har også gutten min, så om jeg skulle feriert steder der solen er mye sterkere enn her ville jeg absolutt vurdert enn sånn drakt. Så lenge man bader mye så blir de jo avkjølt uansett. Men ville ikke latt dem gå med det hele dagen da, bare mens solen er som sterkest.

Tror sjelden det har med latskap fra foreldrenes side å gjøre, klærne beskytter jo mye bedre enn solkrem. Jeg blir solbrent uansett hvor mye jeg smører meg - kunne godt tenke meg enn sånn drakt selv =)

Skrevet

Late foreldre?

Hvordan i all verden kan du komme til en slik konklusjon? Vet du ikke om diskusjonene som går i forhold til hva solkremer inneholder av farlige og ikke-farlige stoffer? Om hvordan de slipper inn stråler, selv om det nesten er sunblock?

UV-drakter er geniale, etter min mening. Full beskyttelse mot (faktisk veldig farlige) solstråler. Barna mine har alltid brukt soldrakter. Eldstemann, som er mest aktiv og opp og ned i vannet, har tre sett som han kan skifte mellom. For, ja, jeg er enig i deg at det ikke kan være noe ok å gå rundt å være klam og fuktig.

Ja, det er delig å få sommerluft på huden - men ikke knallsterk sol. Selv vokste jeg opp på det glade 70-tallet hvor solkrem og lignende var nokså fraværende. Jeg lå med 2.gradsforbrenning minst en gang hver sommer, og går idag til jevnlig kontroll for føflekk-kreft.

En av de mest sentrale kriteriene for å være i faresonen for slikt, er at man fikk for sterk og mye solbelastning på huden som barn - da er nemlig huden utrolig eksponert for å bli ødelagt.

Så det at du tolker bruk av uv-drakter som uttrykk for foreldres latskap, er kanskje noe bortimot det merkeligste jeg har hørt til nå idag....

Skrevet

Ekspertene på dette området anbefaler jo UV-drakt fremfor bare solkrem på barna.

I austalia bruker de UV- drakter på ganske store barn også, pga at strålingen er så sterk der nede (tynt ozonlag). Og de fleste har klær med solbeskyttelse.

Jeg synes mere synd på de som får hudkreft/føflekkreft når de blir eldre fordi foreldrene ikke har tatt nok forhåndsregler.

Husk at strålingen er sinnsyk sterk nå.

Jeg har planer om å kjøpe en slik UV drakt til minstemann. Han ble solbrent hin dagen, her i norge, selv om jeg brukte garnier ambre solaire (best i test my ass) og smurte hver tredje time.

Veldig fint å ha en sånn drakt på stranden der solen er sterkest!

Skrevet

De draktene er laget i samme stoff som badetøy og skal beskytte mot farlig stråling, som faktisk er MYE sterkere i syden enn i Norge... At du slenger dritt om foreldre som faktisk tenker på barnas ve og vel sier vel mer om deg enn om noe annet... Når vi skal til syden skal begge ungene få UV-drakt, jeg risikerer søren meg ikke noe føflekkreft eller svidd barnehud bare fordi jeg selv synes det ser ubehagelig ut!

Skrevet

helt enig ..og for den delen ser eg ikke noe galt i og bruke de draktene i norge heller.farlig sol her og.........hvis eg bare visste hvor eg får kjøpt de?????????

Skrevet

Jeg observerte foreldrene til disse barna, de lå ved bassenget mesteparten av dagen og selv om ungene var brente i ansiktene ble de ikke holdt borte fra sola, og ungene bada ofte uten tilsyn (foreldrene solte seg). Rommet vårt hadde utsikt rett på bassenget, derfor kunne jeg ikke unngå å legge merke til det.

Kanskje har jeg bare vært uheldig med hvem jeg har observert, men jeg synes heller at man kan ta hensyn til ungene og være kort tid i sola enn å kle dem med uv-drakter (blått blir jo varmt). Er man på solferie med barn, må de stå i sentrum og bli tatt mest hensyn til.

Skal man på solferie får man gjøre det uten barn - beklager, men det mener jeg helt oppriktig, det er ikke for å flåse for å få igang en diskusjon her inne. Voksenturer har vi dessuten veldig mye igjen for som par - og dermed familie.

Skrevet

Er de ikke veldig tykke? Som våtdrakter? Synes de ser veldig ubehaglige ut.. Å gå med slik tykk drakt på stranden i denne varmen..

Spurte hs om de nå sist, og hun mente det var noe tull.. (vet at de ikke er noen fasiter, men allikevel..)

Fant ut at jeg heller smører ham godt, og tar på ham en lett bomulls t-skjorte evt. midt på dagen, og når solen er som sterkest får vi heller være i skyggen eller innendørs...

Hadde i utg.pkt tenkt på de jeg og, men som sagt de ser særdeles ubehaglige ut...

Skrevet

Nei, de er syltynne..! Samme stoff som i badedrakt, men tynnere..! Fås som hel drakt, som shorts og t-skjorte og i caps med lapp i nakken...

Skrevet

Da handlet dette vel egentlig ikke så mye om UV-draktene i det hele tatt - men mer om dette konkrete foreldreparet. Eller??

Skrevet

Hallo ja.. de er jo slettes ikke klamme eller varme å gå med?? Har det til begge mine barn og har brukt de på steder i verden hvor det er over 40grader uten at noen av mine barn har vist en eneste antydning til klamhet eller noe.. Kanskje du bør sjekke fakta før du lirer av deg slike unødvendige kommentarer og kanskje du bør lese litt fakta om hvor skadelig solen kan være for barnehud!!

Faktisk, da vi var på Gran Canaria i forrige mnd og kalimaen fra Sahara kom, da var det 40grader og min minste hadde faktisk body under dressen hennes siden stoffet virker ganske kjølig på kroppen...

Skrevet

Åh, er de det? Trodde de var mer som våtdrakter jeg...

Kanskje vi får se på en allikevel da... Ihvertfall ha på når solen står høyest:o)

Takk for tips.

Skrevet

Tror ikke foreldre som bruker UV drakt på barna er noe latere enn andre, men for meg blir det litt hysterisk.... Smører man ungene med faktor 20- 30er det såog si 100% beskyttelse........

Nyere forskning viser jo også at solen ikke er så farlig som de trodde tidligere og at den derimot har flere gode enn dårlige effekter på oss mennesker.......

Unger har ikke vondt av litt sol på kroppen !!( Bortsett fra de aller minste da selvfølgelig) Det at unger på 3 år ikke skal oppholde seg i sola blir hysterisk i mine øyne............

Skal liksom ikke en unge på 2 år kunne leke på stranda i bade bukse hvis han/hun er smurt godt?? Det blir for dumt i mine ører..

Skrevet

Man får kjøpt de på apoteket. Vi var i syden da småen var 11 mnd, han hadde UV drakt, men han gikk ikke med den hele dagen. Han gikk litt med den når solen var på det sterkeste såfremt at han ikke sov da... Ellers gikk han i badebukse/badbleie og lekte masse i skyggen og han storkoste seg...

UV draktene er kjempe tynne, kunne nesten tenkt meg en slik en selv og jeg synes ikke det ser ubehagelig å gå med en sånn en

Skrevet

Er det ikke foreldrene som vil sole seg og være lenge i sola, det egentlig handler om? Om man er korte turer i sola er det nok å smøre med solkrem. Vi er nok ikke "normale" siden vi ikke er hele dagen på stranda.

Unger og voksne blir påvirka av masse sollys i øynene og varme i hode og kropp, og det kan for min del framkalle migrene, så så jeg tror på korte opphold om gangen. Voksne kan kjenne at nå er det nok, men unger tenker ikke som oss og må bare følge det vi bestemmer.

Våre unger blir ikke skolens eller barnehagens bruneste, men det er heller ikke målet for oss foreldrene heller verken for oss selv eller ungene. (på 80-tallet var det viktig)

Skrevet

For å være konkret gjalt det tre familier med til sammen fem barn med uv-drakter, de største gikk i vanlig badetøy. Hadde det vært bare en familie, hadde jeg ikke generalisert.

Skrevet

For håpe at dine barn har litt mer robust hud enn meg, da. For det var akkurat slik mine foreldre også tenkte den gangen for noen ti-år siden - det kan vel ikke være så farlig med den solen. Det er jeg ikke særlig fornøyd med idag - når jeg jevnlig må avgårde til legesjekk og kutte bort mistenkelige føflekker....

Det som skiller 70-tallet fra idag, er at det skal vanskelig argumenteres at solen ikke har skadelige effekter på hud. Man kan vel nærmest si at dette regnes som "allmenkunnskap". Så mens fåtall av foreldrene dro barna bort fra solen tidligere, tilhører nok du et mindretall idag!

Les gjerne hudlege Ole Fyrands begrunnelser for å bruke uv-drakter på barn på nettsiden www.sunwear.no

Skrevet

jeg og hadde sett for meg at de var litt tykke...

hmmmm...

kanskje jeg skal kjøpe en!? :o)

Skrevet

Eldste gutten min har ikke robust hud.... Han er så lys at håret er hvitt. På de 3 sommerene han har levd så har han aldri vært brent. Han ble litt rød nederst på ryggen da vi var på Kypros for litt siden men thats it. (hadde smurt litt ujevnt).................

Vi hadde på han en tynn t skjorte for å beskytte skuldre og rygg mens sola var på det sterkeste og passet på at han satt i skyggen sår han ikke var å lekte ved bassenget eller i vannet..............

Det er det å bli brent som kan være skadelig ikke så mye sola................

Det er ikke noe i veien med "allmennkunnskapen " min som du så fint sier, men vi ser ulikt på ting. En tynn t skjorte gjør vel samme nytten som en UV drakt. Nå aner ikke jeg hva disse draktene koster, men de er sikkert ikke gratis. Som alle vet er bekymrede foreldre de letteste menneskene på denne jord å "lure " penger fra.......... Og hvis de som selger disse draktene får en hudlege til å anbefale disse draktene så har han sikkert fått litt ekstra lommepenger for det ; )

Vi vil det beste for barna våre alle sammen og ikke kall meg uvtitende fordi jeg velger solkrem og t skjorte fremfor en drakt som visstnok skal beskytte mot farlig UV stråling...........................GUttungen er av de lyseste ungene jeg har sett og har kunn hatt en rød liten flekk en gang i sitt liv så det kan jo hende jeg har valgt en grei løsning også!!

Skrevet

De fleste barn jeg kjenner hater å bli smurt inn med solkrem, så min datter foretrekker heller å ha på en tynn lett uv-drakt.

Skrevet

En tynn lys t-sjorte vil ha solfaktor 15 ca

Mens en UV-drakt vil ha solfaktor 50+

UVA

Langbølget stråling som ikke gjør oss solbrente, men som skader huden dypere og kan føre til tidligere aldring enn normalt. UVA-stråling er også en medvirkende årsak til hudkreft, i og med at de kan absorberes i overhuden og ødelegge arvestoffet i cellene her. UVA-strålene går gjennom glass, skylag og atmosfære, i motsetning til UVB som blir absorbert.

UVB

UVB-stråling kan gi solbrenthet, som etter gjentatte ganger igjen kan føre til hudkreft. UVB-stråler fører til økt produksjon av pigmenter og en fortykkelse av huden, som igjen kan gi beskyttelse mot UV-stråling senere.

De fleste solkremene er kjempegode mot UVB stråling, den som gjør oss solbrent. Men på UVA strålingen er det vanskelig å få optimal beskyttelse med bare solkrem. OG det er UVA strålingen som er farlig. Det er den som gir oss hudkreft og andre hudsykdommer.

Så om din ikke har vært solbrent betyr ikke det at han ikke kan få hudkreft, da det kommer av den andre typen strålingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...