Gå til innhold

Amming er IKKE slankende!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som sier : det er ikke noen fare med alle de kiloene eg har lagt på meg, de forsvinner med ammingen.....har faktisk litt feil...

det som skjer ved amming er at livmoren krymper tilbake fortere til normal størrelse, hvilket igjen gjør at magen "krymper" fra gravidstørrelse...

derfor ser man slankare ut nesten med en gang, men det betyder ikke at kiloene har forsvunnet... det er bare magen som har gjort det........

ofte er vi ute og triller og beveger oss mye mer en vi er vant til etter en fødsel, så derfor trimmer vi av oss kiloene..og siden nesten alle ammer tror vi at det er pga av ammingen vi tar av oss....

men altså NEI......det er en mye

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, tror nok det kan være forskjellig fra person til person, jeg da... Jeg var mye MINDRE aktiv etter fødselen enn jeg normalt er (pga bekkenplager som følge av vond fødselsstilling), og jeg gikk ned MANGE kilo! Jeg gikk opp 13 og ned 19 kilo i løpet av 4 rolige måneder! Det er jo ikke så merkelig at man mister kilo av å amme, tenk hvor mye næring barnet trenger og som det faktisk tar av det mor spiser!

Skrevet

det er lettere å gå ned i vekt når en ammer jo.Barnet drikker jo av deg nesten 500 kcal per dag når en full ammer, så da sier det seg selv at visst ikke en spiser 500 kcal eksta per dag, vil en gå lettere neg i vekt. Når jeg har sluttet å amme mine barn ved ettårs alder har jeg merket at jeg legger på meg litt visst jeg ikke passer på å spise litt mindre/trimme litt mer.

Skrevet

Det er vel langtidsvirkninger det er snakk om når det gjelder amming, og ikke tida rett etter. Jeg har aldri følt meg så slank som i dagene etter fødselen, men det var jo fordi den svære magen var borte. Livmora krymper jo ganske raskt, i alle fall hos meg gjorde den det, og det var ikke særlig behagelig. Gjorde nesten litt vondt. Jeg trillet ikke så mye tur med henne at det gjorde noe, likevel gikk jeg ned 10 det første året, og da ammet jeg. :)

Skrevet

amming eller ikke: Hvis man tar innmindre kcal enn man forbruker så går man ned i vekt.

mener det er så enkelt som det. Har jo hørt flere som sier at de ikke går ned i ammetiden, men de sier også at det ble mye tid hjemme og mye små spising hele tiden.

Grunnen til at det kanskje er lettere å gå ned i vekt i amme perioden er at ammingen krever mer engeri for å produseres og en kan dermed spise som før og alikavel forbruke flere kcal.

slik tenker jeg iallefall...

Skrevet

Amming er ikke slankende.

Men som gravid legger en på seg litt ekstra meg "fett" for å ha noe å tære på. De kiloene som kommer på er jo ikke bare foster, fostervann og morkake.

Hos mange kan en også se at de har lagt seg litt ut på feks lårene.

Det er dette ammingen tærer på!

Det er da vi mener med at "amming er slankende".

Men det tar stort sett ikke det en hadde fra før av, eller det en legger på seg pga uvettig kosthold.

Det er jo ikke abre under graviditeten det blir hentet næringsstoff fra oss, men også under amming. Dette ønsker naturen å "sikre".

Skrevet

Amming er ihvertfall slankende for meg, så jeg tror dette er veldig individuelt. Jeg er i utgangspunktet slank, og har veldig jevn vekt (utenom når jeg har vært gravid eller ammet). De absolutte bunnpunktene i min vekt de siste ti årene er ca 4-12 måneder etter at mine barn ble født, og jeg har ikke beveget meg mer i den perioden enn ellers. Jeg kjøpte en bukse som satt som støpt da datteren min var nesten ett år, og i fjor måtte jeg bare krype til korset og levere den til Fretex, for det var ikke mange månedene den passet...

Det er ikke så rart at amming tærer litt på meg og mange andre ammende, så mye som barna vokser uten at moren spiser noe særlig mer enn ellers. Ett sted må jo energien komme fra!

Det med at livmoren krymper sammen (noe som skjer enda fortere ved amming) er jo noe som skjer i løpet av den første uken etter fødselen, og på denne tiden er det vel ytterst få som føler seg noe særlig slanke uansett...

Skrevet

Tja, det er nok individuelt, men jeg er enig med deg. Både jeg og de fleste av venninnene mine som ammet, følte ikke akkurat at vi gikk ned i vekt, til tross for fullamming og til tider høyt aktivitetsnivå. Selv følte jeg meg litt stor og uformelig i hele det drøye året jeg ammet, og var dessuten konstant sulten - så det kom ikke på tale å prøve å gå ned i vekt uansett. Spiste for øvrig sunt og variert. Så fort jeg sluttet med ammingen, merket jeg forskjell, og gikk vel ned så å si "resten av restene" fra graviditeten i løpet av 2-3 uker uten å pine meg på noe vis. Så for meg var det motsatt - hadde nok kunnet gå ned i vekt mye tidligere og raskere om jeg ikke hadde ammet. Men kommer selvfølgelig til å amme nå igjen likevel - mors vekt er jo bare en bagatell i grunnen...

Skrevet

Har svart inne på 3 trim. men svarer her også. Du er litt vel bastant her, HI.

Fakta:

- Kroppen lagrer fett under graviditeten for å ha noe å tære på når ammingen begynner.

- Når man ammer, forbrenner man flere kcalorier enn ellers.

- Når det oppsparte fettet er "brukt opp", vil energien - hvis man fortsetter å amme - hentes fra fettet forøvrig, altså det man hadde før graviditeten.

- Hvis man ikke veier opp det ekstra energitapet man får når man ammer ved å spise mer, må resultatet nødvendigvis bli en vektreduksjon. Noen spiser imidlertid mer, og går derfor ikke ned.

- Det er en myte at man MÅ gå ned ifbm amming, ja, men det er ingen myte at man KAN gjøre det.

Skrevet

sukk.. kan ikke vi bare får tro det er slankende da.. gledesdreper:(

Skrevet

Meg har iallefall ammingen hatt effekt på. Jeg har gått ned igjen 15 av de 20 kg jeg la på meg, og merker at kroppen skrumper inn når jeg ammer. Har flere venninner som må spise mer for å holde vekta oppe mens de ammer!

Skrevet

Er sikkert slankende for mange...men var IKKE det for meg i allefall....vekten stod så godt som bom stille i de 10 mnd jeg ammet...selv om jeg trente masse og spiste sunt. Da jeg sluttet å amme klarte jeg å bli kvitt baby-kiloene...

Skrevet

For meg har det vært slankende begge gangene, gikk opp 28kg med nr 1 etter 3mnd var jeg gått ned 35. Han ble født i juni og var jo mye ute med vognen. Med nr 2 gikk jeg opp 35kg etter 4mnd var jeg gått ned alle 35, hun er født i desember og var ikke så mye ute med vognen den første tiden. Blir spennende å se denne gangen er 34 uker på vei og gått opp 21kg, håper at det går like lett denne gangen.

Skrevet

pussig at jeg alltid mister 10 kg den første mnd da.. ikke er jeg ofte ute å triller heller (bor i skogen,masse elg:) det er ikke bare magen som forsvinner,men rompa og lårene.. så det så,hehe!! er jo individuelt det da,noen mister mange kilo andre ingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...