Gå til innhold

amming er ikke slankende!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som sier : det er ikke noen fare med alle de kiloene eg har lagt på meg, de forsvinner med ammingen.....har faktisk litt feil...

det som skjer ved amming er at livmoren krymper tilbake fortere til normal størrelse, hvilket igjen gjør at magen "krymper" fra gravidstørrelse...

derfor ser man slankare ut nesten med en gang, men det betyder ikke at kiloene har forsvunnet... det er bare magen som har gjort det........

ofte er vi ute og triller og beveger oss mye mer en vi er vant til etter en fødsel, så derfor trimmer vi av oss kiloene..og siden nesten alle ammer tror vi at det er pga av ammingen vi tar av oss....

men altså NEI......det er en mye

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men herregud dette avhenger da fra person til person som alt annet. Noen går ikke ned ved amming, andre gjør! det går da ikke ann å gå ut å ha en sånn bastant mening om noe som er så forskjellig for folk.

Det er jo akkurat som å si: pannekaker er ikke godt. dermed basta! det kommer jo helt ann på den enkelte.

uff jeg blir så frustrert. jeg gikk ned mye med amming på min første!!!!

Skrevet

Mye mulig det er en myte,men hvorfor kan man OFTE da se forskjell på de som faktisk ammer og de som ikke gjør det... Jeg velger å tro at ammer man så går man fortere ned i vekt også... Om det ikke stemmer så får det så være,men det er min mening hvertfall....

Skrevet

Med amming alene forbrenner man ca 700 kcal ekstra per dag. Det tilsvarer ca en hel middag, så sånn sett kan man si at det er slankende. Men spiser man denne "middagen" ekstra hver dag så går man ikke like fort ned i vekt.

Skrevet

Jeg var ikke i stand til å gå så masse etter mine forrige fødsler og raste ned i vekt. Jeg mener at dette kom fra ammingen. Jeg gikk opp 30 kg i svangerskapet og dette var borte etter kort tid... Og det var ikke bare vann...

Men det er ingen selvfølge at amming er slankende, men det kommer jo ann på hva man spiser i den perioden også. Men det er vel ingen myte at melkeproduksjon krever mye energi?

Skrevet

Var ikke ute og trillet mer, i hvertfall ikke sist sidne jeg var fulltidsstudent og opptatt med oppgaver og lesing og gikk ned 10 kg på amming med begge mine to... Tror nok dette er individuelt jeg.

Skrevet

Joda, amming er slankende i den forstand at når vi produserer morsmelk, må ha mye mere næring for å overføre alle disse næringsstoffene til barnet. Alt det barnet skal ha for å legge på seg, vokse og bevege seg, kommer fra morens kropp.¨

Så hvis vi ikke spiser mer enn vanlig, vil vi altså gå ned i vekt under ammingen. En annen ting er at man blir jo uhorvelig sulten av å amme, og om man spiser mer, så hjelper det jo ikke.

Jeg driver med oppdrett av hester, og det er ingen tid i en hoppes liv hvor hun spiser like mye kraftfor som når hun ammer. Hehe, kanskje litt sært å nevne, men med hestene kan man jo måle tingene. Vi mennesker har en tendens til å glemme hva vi spiser. Hoppene som har diende føll spiser gjerne tre ganger så mye som vanlig, og kan allikevel gå ned i vekt.

Skrevet

eg tok av mer en det eg la på meg.trodde og det var pga ammingen...

men spurte legen og jm, og de sa at det faktisk bare var en myte og forklarte det med livmoren......begge sa det samme ved to forskjellige møter....

hi

Skrevet

For meg har amming vært mer enn slankende. Har gått ned mer med amming enn det jeg veide i utgangspunktet før fødsel, så dette tror jeg er veldig individuelt.

Jeg har så absolutt IKKE vært den aktive typen med en gang etter fødselen. Jeg har fødet på senhøsten og syntes ikke at det har vært så stas å være ute i det kalde været.

Jeg har faktisk vært mer aktiv i dette svangerskapet enn det jeg noen gang har vært etter de andre fødslene. Så jeg tror nok det er feil å si at det er så mange som ikke er aktive under svangerskapet.

Jeg tror det er mange som trener og er aktive i svangerskapet så fremt det ikke er vondt. Jeg har jogget en til to dager i uken nesten frem til nå, så det også er nok veldig individuelt.

Og jeg tror de fleste her inne på BIM skjønner at livmora trekker seg sammen ved amming etter en fødsel.

Skrevet

Jeg tror at dette er ganske individuelt.. Jeg vet i alle fall at moren min gikk ikke ned noe som helst pga amming, der var det kun trim som hjalp..

Skrevet

Man forbrenner ikke 700 kcalorier ekstra per dag når man ammer (dessverre), men cirka halvparten, har jeg lest.

Hvis man ikke tar igjen dette ved måltider, kan det nok ha en slankende effekt på sikt. Jeg har venninner som har gått ned, og venninner som faktisk også har lagt på seg ifbm amming. Henger nok sammen med kroppens forbrenningssystem, som er ulik fra person til person, hva man spiser, osv. Kroppen trenger uansett mer energi for å amme, det er derfpr man lagrer ekstra fett under graviditeten. Når ammingen er igang, tærer man på dette fettet.

Skrevet

Amming er jo selfølgelig slankende i den forstand at man forbrenner noe flere kalorier per dag Er en faktor, som alt annet når det gjelder vekttap: energi tatt inn i form av mat, energi brukt i form av aktivitet og andre energikrevende prosesser(f.eks amming). Ganske logisk i grunnen.

Skrevet

Tror det er individuelt.

Med Storebror la jeg på meg 6 kg. i svangerskapet og gikk ned 12 kg i løpet av de 6 første ukene. Han er prematurbarn så vi gikk ikke en eneste trilletur før han kom ut fra sykehuset etter 6 uker. Pumpet 1 liter i døgnet, så det må være der kg. forsvant. Det var ihvertfall ikke på turgåing.

Skrevet

Jeg blir såå irritert (blir det FORT om dagen..) når folk har sånne bastante påstander om ting!!

Her er det mange jenter som snakker av erfaring når det gjelder amming og vekt.

Da jeg ammet gikk jeg ned mye mer enn det jeg gikk opp i svangerskapet og fysisk aktivitet var IKKE grunnen!

Desutten da jeg sluttet å amme gikk jeg raskt opp i vekt igjen.

Amming bør ikke være slankende for alle, men det er det absolutt for noen.

Dermed BASTA!! :)

Skrevet

Enig - jeg gikk ned mye etter foedselen naar jeg ammet (og veide mindre enn foer jeg ble gravid) - og det var midt paa vinteren i North Dakota, naar man ikke kan vaere ute, saa det var ikke trim. Jeg ogsaa la paa meg igjen etter jeg sluttet aa amme...

Skrevet

Når man går gravid, sparer kroppen opp et ekstra fettlag som barnet skal tære på under amming. Det er primitivt og kroppen er skapt slik med tanker på dårlige tider. I eldre tider var det jo ofte ikke så lett å skaffe seg mat.

Hos noen fungerer dermed ammingen som slankende av nettopp denne grunn. Men hvis man har et ikke så sunt kosthold, og er inaktiv, vil man ikke nødvendigvis gå ned i vekt av ammingen. Det har jeg lært, og det tror jeg også på.

Skrevet

Tror dette er ganske individuelt, har hørt om noen som må slutte å amme fordi de får et for stort vekttap av det. Og så har du meg, som har en kropp som holder på kiloene mens jeg ammer. Har ikke greid å miste en eneste kg sålenge jeg ammet barna mine, håper virkelig det blir annerledes denne gangen. Turgåingen har ikke hjulpet på kiloene mine, men raste ned i vekt da jeg sluttet å amme. Høres ikke logisk ut, men slik er det engang.

Amming hjelper livmora å trekke seg sammen etter fødselen, derfor kan man oppleve å få sterke etterrier etter fødselen i forbindelse med ammingen, men dette fortsetter jo ikke i all evighet.

Skrevet

Spiste du mer, mindre, eller som før mens du ammet, anonym?

Skrevet

Har alltid hatt et vanlig kosthold mens jeg har ammet, men har vært så å si umulig å gå ned i vekt før kiloene plutselig har rast av når jeg avsluttet ammingen.

Skrevet

Sånn var det for meg også, anonym. Jeg gikk lange turer med vognen hver dag - trente og spiste mye sunnere enn jeg gjorde før + 3 liter vann hver dag. Gikk ikke ned noenting før jeg sluttet å amme, jeg. Hadde lite melk da og veldig tynn melk, så kan vel ha noe å si det - men uansett så var det totalt omvendt for meg....håper ikke det blir sånn denne gangen - veldig frustrerende! Har faktisk noen venninner som opplevde det samme selv om de hadde mye og næringsrik melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...