Gå til innhold

Er dere nakne med barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er!! Ser ikke på dette som noe galt i det hele tatt,men har fått veldig mange sjokkerte kommentarer av venninner pga dette. Nå skal det nevnes at min datter er 9 år,så det er ikke snakk om et bittelite barn. Jeg er ikke av dem som valser rundt naken hele dagen,men når bare vi to er hjemme, så dekker jeg meg ikke til når jeg f.eks skal opp for å finne klær etter å ha tatt meg en dusj. Jeg ligger alltid naken om natta,og når samboeren min ikke er hjemme,er datteren min rask til å krype opp i senga til meg - hun også naken. Dette har vi gjort siden hun var lita,og hun elsker å ligge nakenfis (som hun kaller det) i senga hos meg. Jeg kan bare ikke se at det er noe galt i det,sånn som mange av venninnene mine påpeker. Jeg vet jo at jeg aldri kunne hatt noen baktanker med dette (blir kvalm bare ved tanken),og jentungen finner dette fullstendig naturlig. Hos faren måtte hun slutte å ligge naken når hun var 4-5 år gammel,selv om hun lå i sin egen seng på sitt eget rom. Det var fysj,fysj i hans øyne. Så hun er overlykkelig når hun kommer hit og kan hive av seg trusa også når hun legger seg. Jeg vet jo at det kommer en dag da hun sikkert heller vil dø enn å vise seg naken for meg,for ikke å snakke om å se meg naken. Det er jo en naturlig del av utviklingen fra barn til ungdom,og da kommer selvfølgelig jeg også til å dekke meg til hele tiden. Men hvorfor skal ikke barn få lov til å ha et naturlig og uskyldig syn på kropp så lenge det er naturlig for dem? Jeg synes det har tatt litt vel av i samfunnet. Jeg fordømmer pedofile,og ønsker de måtte brenne i helvete for å si det mildt. Ikke engang dødsstraff er straff ille nok for å ha misbrukt små uskyldige barn. Så det synet er jeg klokkeklar på!!! Men det må ikke bli sånn i samfunnet at alle vi andre,som elsker barna våre og gjør alt for å beskytte dem,blir mistenkeliggjort for hver minste lille ting. Man kan jo omtrent ikke knipse et bilde av sitt eget nakne barn i dusjen/badekaret uten at man kvier seg for å levere bildene til fremkalling. Ei venninne av meg tok i fjor bilder av datteren sin,som var naken og lekte villt i vannsprederen i hagen. Det ble selvfølgelig mange rare bilder av jentungen i fri lek og utfoldelse,og det endte opp med at venninnen min aldri turte å levere inn filmen til fremkalling i det hele tatt fordi hun var redd for at de som fremkalte filmen skulle mistenke henne for å ha seksuelle baktanker bak bildene. Da begynner det å bli passe sykt synes jeg. Håper noen av dere vil dele deres synspunkter på dette. Er det bare meg som er forskrudd,og har et FOR naturlig synspunkt på dette med nakenhet og barn,eller har samfunnet tatt litt av???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha,ha... Jeg kviet meg til og med for å trykke på "lagre"-knappen,og legge inn dette innlegget - fordi jeg var nervøs for at noen skulle mistolke noe av det jeg hadde skrevet...:o)

Skrevet

Det er helt naturlig når man kommer ut av dusjen osv, men å sprade rundt, det er for mye av det gode, synes jeg. Dattern din begynner å bli stor, så hvis dere ligger i skje, synes jeg du burde ha på deg nattøy :o)

Skrevet

Jeg syntes ikke du gjør noe galt.

Nakenhet er naturlig.

Sove naken, dusje, gå fra det ene rommet til det andre naken er da veldig normalt, jeg dekker meg ikke til for den minste lille ting...

Og ønsker min lille prinsesse å gå naken hun også så er det helt iorden. Ser ikke noe galt i dette.

Skrevet

Ni år er jo i eldste laget. Aldri i verden om jeg hadde hatt et sånt forhold til mine barn i den alderen. Nå sitter jeg med min første i magen ennå da. Men deler nok samme syn som venninnene dine. Når de er små er det jo noe annet, men når de er eldre er det jo ekkelt! Reagerte spesielt på det at dere ligger nakne i senga sammen!

Skrevet

hadde ho vært yngre hadde det vært helt greit syns eg.........

men 9 år er litt for gammelt for å ligge naken med mamman sin i sengen..

gå og skifte tøy naken er noe helt annet.

har jente på snart 2 år, ho dusjer med meg, og eg henter klær naken...men ikke noe mer....

av og til ligger ho i vår seng , men da har vi undertøy på oss vi voksne

Skrevet

Jeg har ikke så gamle barn ennå, men datteren min på 2,5 år ser både meg og mannen naken på badet f.eks og vi sover også nakne (i alle fall i denne varmen). Men hun har jo som regel bleie på, da.

Vet ikke hvordan vi kommer til å praktisere dette når hun blir eldre, er vel kanskje noe som faller seg naturlig for den enkelte?

Jeg reagerer ikke spesielt på at dere er i samme seng naken, kanskje litt mer om dere ligger tett inntil hverandre, da....

Skrevet

Greit nok og ha et sånn forhold til barna sine, en jeg trur ikke at jeg kommer til og gjøre det. Men nå er jeg veldig "ordntlig" noen sier kansje at jeg er prippen og viktoriansk, men nå har jo jeg altid vært sånn så jeg kommer nok ikke til og forandre meg nå eller siden. Jeg skal jo ikke amme i offentlighet uten sjal over "matbordet" engang, så ja. Så rar er jeg=) hehe

Men dette er jo seff opp til alle hvordan de velger og gjøre det.

Skrevet

Nei dette ble for min del feil.

jeg dusjer med sønnen min på 2 år og bytter klær uten å dekke meg til for han..det er det av min nakne kropp han ser. men til og med nå når han er 2 år begynner jeg å tenke på å endre på de rutinene.. jeg synes selv det blir "galt" når barna blir store, og ihvertfall 9 år!!!!!! spesiellt det der med å ligge naken i samme seng.. nei det ble for merkelig for meg at jeg klarer ikke helt å sette meg inn i den situasjonen engang.

Men alle er vi forskjellige, så jeg vil ikke si at det ene eller det andre er rett/feil... men for min egen del kunne jeg aldri ha gjordt det slik.

Min mamma har alltid spradet rundt naken/halvnaken forran oss unger, og jeg syntes det bare var falut og ekkelt.. hun gjør det jo fortsatt også da.. og jeg føler faktisk ubehag over det den dag idag.

Skrevet

Nakenhet er helt naturlig!!! Jeg skjønner pappaen da på et vis at han ikke vil at ungen skal sprade rundt naken eller sove naken hos han.. Tror det er litt lettere for en mamma og en datter enn en pappa og en datter..

Men hvertfall,her i huset er nakenhet helt normalt og vi har NULL problem med å vise os nakne for ungen vår. Han er bare 3,5 år da,men jeg er oppvokst med at nakenhet er normalt så det er ingenting å være sjenert for... Så klart jeg sprader ikke rundt naken for hvem som helst da....

PLuss at hvis man vil at ungene skal ha selvtillit og like seg selv så tror jeg det er viktig for dem at ikke foreldrene på død og liv skal gjemme seg bak håndkler osv for at ungene ikke skal se kroppen dems. Alle er vi forskjellige,og unger lærer av å være nysgjerrig. Det er jo noe alle vet.

Jeg ville aldri latt ungene mine være nakne på stranda feks,for der går grensa.. Jeg går jo ikke naken på stranda selv heller...Mange kikkere osv som koser seg der,men hjemme er det helt greit!

Skrevet

Det virket kanskje litt søkt at jeg kun går naken ut av dusjen når meg og jentungen er alene hjemme. Glemte jo å skrive at samboeren min har to sønner i tenårene,som neppe hadde satt stor pris på om jeg kom valsende naken ut fra badet:o) Så jeg burde kanskje skrevet at det er når de er borte jeg gjør det. Samboeren er nok ikke like heldig - han slipper ikke unna det midre pene synet det er når jeg stiller i Evas drakt:o)

Skrevet

Ja, jeg har ikke noe problem med å være naken sammen med barn (gutter på 4,5 og 2,5 år), ikke det at det er en vane jeg har, men skal/har jeg nettopp dusjet, de våkner om natten (sover naken) osv så dekker jeg meg ikke til nei. Ikke mannen heller, ofte så dusjer en av oss sammen med dem også, mye enklere å hjelpe med å vaske hår osv når man selv står inni dusjen med dem enn å stå utenfor dusjkabinettet og blir klissvåt på klærene, hehe... Men tenker at når de blir større, kanskej en 6-7-8-9 år så blir det kanskje til at jeg vil dekke meg mer til, kanskje fordi de er gutter?

Skrevet

ps, må legge til at dette er noe som forandret seg etter at jeg fikk barn. Før jeg fikk barn skulle jeg ikke gå naken foran dem, ha dem med når jeg var på do elelr i dusjen virket totalt uaktuelt for meg osv, men når de først kom så ble det bare naturlig å ha det slik likevel. tror kanskje endel av dere førstegangs vil oppleve det sammeT

Skrevet

Vi sover ikke akkurat fu i fang:o) Hadde det vært opp til henne hadde vi nok gjort det,for hun er sånn som hele tiden søker inntil noe når hun sover. Men jeg må ha min side for meg selv når jeg sover,uansett hvem som ligger på den andre siden.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem i det du sier, det virker som at du har hodet ditt akkurat hvor det skal være.

Vi har en sønn på 18 mnd.. og vi dekker oss ikke til på badet. og vi går fra badet til soverommet fo rå finne klær naken.

Han har mange ganger sett rart på meg og pappaen sin.. og synes det er veldig rart med den lille tissatassen sin.. jeg mener det er helt normalt. og at dem ikke tar skade av å se noen naken. det er helt natulig og det faller bort like naturlig..

Skrevet

Mine barn på 16, 13 og 3 er vant med å se meg naken. De går inn på badet med den største selvfølgelighet, selv om de vet at jeg dusjer eller er naken. Eller når jeg går fra badet til soverommet dersom jeg har glemt å ta med meg undertøy. Men gutten min på 13 sier jeg at dersom han skal unngå å bli blind, er det best han lukker øya. Det er selvfølgelig sagt med humor. Tror egentlig ikke han setter pris på å se mamma'n sin naken. Men de liker ikke at jeg ser de nakne. Det er helt greit, og respekteres. Når det er sagt, så har jeg og mannen min vært påpasselig med å forklare barna at man dekker seg til når man er ute blandt folk. Datteren min på 16 har ikke fått lov å sprade rundt i bikini mellom husene i gata her, på flere år. Grunnen til det er at selv om hun var uskyldigheten selv, så må man regne med at gutter og menn litt eldre enn henne kanskje tenker andre tanker om henne. Nå er hun 16, og det er ikke så mye jeg har å si lenger, men på hele barne og ungdomskolen har hun ikke flott lov til å blotte mage, bruke stringtruser eller andre klær som jeg har følt ikke passer seg for ett barn. Nå tar hun disse valgene selv, men jeg merker at hun faktisk er påvirket av det, og ikke liker å blotte for mye av kroppen, selv om hun har en klesstil som kanskje ikke assoieres med "jomfruelighet" (Alt er svart, gotisk, rocke-berte...)

¨

Jeg ville aldri ha ligget naken med barna mine. Jeg ville aldri oppfordret barna mine til å sove naken. Det har kanskje noe med at jeg ble missbrukt som barn, og er påpasselig på at barna setter grenser for sine egen nakenhet og seksualitet.

Skrevet

Enig med bassen2

Ligger jentene våre hos oss i sengen, har jeg og mannen alltid undertøy på.

Nå kommer forøvrig barna også bare inn til oss på morningen når alle er våkne. Det er ingen av barna våre som sover sammen med oss. Da får ikke jeg sove ordentlig. Ikke mannen min heller.

Skrevet

Hei,

Jeg er naken med mitt barn på 2 om morgenen når jeg kler på meg og sånn, synes det er helt greit. Tror ikke jeg ville ligge naken i senga sammen med en 9-åring akkurat, men det høres ut som du er veldig bevisst & jeg synes vel i grunn det er opp til hver enkelt.

Men, som en annen også sa her: Nakne barn på stranda er noe annet! Jeg vet at det i Norge blir sett på som helt normalt å la barna løpe rundt splitter nakne i full offentlighet på stranda til de er både 4 og 5 år gamle, men det synes jeg blir betenkelig med tanke på en del syke sjeler der ute - som veldig godt kan tenkes å oppsøke strender der det går mange barnefamilier for å få tilfredsstilt sine ekle behov. Om de ikke akkurat ender opp med å ta bilder (skjønt mange gjør nok det skjult, med mobilen!) eller direkte gjør noe med barna, så vil i hvert fall ikke jeg at mitt barn skal være en del av en pedofils fantasiverden!!

Dette gjelder fra første stund, så selv min 2-åring har aldri vært naken ute blant folk. Det finnes både svømmebleier og andre ting man kan ta på babyer for å beskytte dem litt. Kanskje er jeg litt overbeskyttende? Naken hjemme (i hagen osv) blir jo noe helt annet.

Skrevet

Jeg regnes også for å være ganske prippen (soler meg aldri toppløs, ventet til etter videregående med å ha sex første gang, kommer ikke til å amme offentlig uten et sjal over, vil ikke la barn over 2 år gå nakne på stranda osv)

Men å være naken med barna sine i sitt eget hjem? Når ble det noe gæli??

Jeg synes det lærer barna å ha et avslappet forhold til kroppen sin og at kropper er forskjellige.

Vil naturligvis lære barnet mitt alt om deler på kroppen der det ikke er greit at andre tar på (alt som er dekket av badedrakt), ikke snakke med fremmede osv, men nakenhet hjemme synes jeg er en helt annen kategori.

Jeg er 26 år, og fortsatt synes jeg det er topp å krype opp i senga til mammaen min når jeg er hjemme. Om hun har klær på eller ikke er meg helt irrelevant. Det er jo mammaen min! Ikke all nakenhet er seksualisert.

Jeg sprader også inn når hun dusjer, og hvis jeg er hjemme på besøk og skal bade synes jeg det er topp om hun vil sitte på badet med meg og skravle.

Må legge til at jeg -i motsetning til flesteparten av venninnene mine- alltid har hatt et avslappet forhold til kroppen min og aldri har slitt med spiseforstyrrelser. Jeg vet at ikke alle mager skal være flate som Britney Spears. Jentene i min familie har mager som buler litt ut, sånn er det bare. Mamma har hengepupper og keisersnitt arr, men hun ser jammen flott ut for det!

Pappa sluttet å gå naken ut av badet hjemme / komme inn på badet når jeg var der et par år før jeg nådde tenårene. Husker jeg synes det var passe hysterisk av ham å plutselig begynne å banke på for å sjekke om jeg var påkledd hvis jeg var på badet, men det var mye bedre enn at jeg måtte "kaste ham ut" da jeg selv ble tenåring og flau.

Vi er alle forskjellige og folk får gjøre som de selv føler er best, men jeg kommer hvertfall ikke til å lære barnet mitt at kropp er noe å skamme seg over.

Skrevet

jeg synes det er flott måten du oppdrar henne på angående nakenhet:)

jeg har ikke født min enda men håper å oppdra han til å føle at nakenhet (inntil en viss grense såklart) er naturlig.. blir kanskje ikke slik at jeg valser naken så lenge siden det er en gutt da, men vil gjerne sønnen min skal bli komfortabel med nakenhet og sin kropp, at han ikke skal føle han må gjemme seg hjemme og at nakenhet er skittent og unaturlig...

jeg er i allefall ett "naturbarn" på nakenhet, så håper han får samme synet på det som jeg har:)

Skrevet

Jeg har ingen problemer med nakenhet ift barnet mitt. Heller ikke at du og andre tar de valgene dere gjør. Vær slik det er naturlig for dere å være! Åpenhet er sunt....

Kommer slett ikke fra naturistbakgrunn eller noe annet ekstremt, men fra en familie hvor hverken mamma eller pappa gjorde noe stort poeng utav nakenhet. Om det var naturlig å sove naken, eller forlate badet uten klær, eller skifte foran oss, så gjorde de det. Og vi ungene gjorde det - søstre og brødre. Vi fikk takle flauheten og sjenertheten som vi ville i puberteten. Og det gjorde selvsagt alle barna på sin måte.

Våre foreldre fokuserte ikke hverken mer eller mindre på det.

OG DET ER JEG GLAD FOR.

I min manns familie kan han ikke huske å ha sett noen nakne! Det var unaturlig og fy, fy. DET er snålt, synes jeg... Min mann har myket opp. Når vi er oss to sammen og vi sammen med barnet vårt er det naturlig å skulle være naken i noen situasjoner. Vi har en sønn på snart to - Han løper naken når det er naturlig. Vi dusjer med han. Vi ellers også nakne når det er naturlig.

Jeg ser ikke problemet.

Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet. Føler at dette er noe hver og en må bestemme selv for sine barn og hva de føler seg komfortabel med.

Personlig får jeg ikke sove hvis jeg ikke er naken, og jeg har heller ikke noe problemer med å skifte foran andre mennesker, verken familie eller venner. Synes ikke man skal lære barnet opp til at nakenhet er noe å skamme seg over, men være bevisst på hvilke situasjoner det passer seg i.

Dessuten hadde jeg vel heller ikke brydd meg så mye om hva venninnene mine hadde sagt. Alle har en mening om alt og hvis man skal gå rundt å tenke på det får man ikke gjort annet:)

Skrevet

sønnen min på 23 mnd ser meg naken i dusjen å slikt for kan jo ikke ha igjen døra når vi er alene..sambo jobber på sjøen..men jeg går alltid påkledd ut i fra badet og om natten ligger jeg alltid me truse,topp,t sjorte eller nattøy.. har alldrig vært vant til å gå naken jeg..men d er jo vanen da...

Skrevet

Jeg bader med sønnen min på 4.5 år, det er det kuleste han vet (enn så lenge hehe)

Ellers sover jeg for det meste i truse, men det hender at den ikke er der, når han kommer inn på morran da legger jeg han helt på sambos side av sengen, med dyna i mellom. Har beg å tenke mer og mer på det med nakenhet etter som sønnen min blir litt større,for jeg hadde en mor som ikke dekket seg noe særlig til om morran osv... Å jeg blir uvel den dag i dag av tanken og synet på den halvgamle kjærringa, med hengepupper og disselår! BAH!!!!!!! Når jeg sa hun var halvgammel vil det si at hun var like gammel som jeg er nå! rundt 31-34 år gammel!

Skrevet

Både mamma og pappa har gått nakne mellom soverommet og badet hele min oppvekst, og jeg har et ganske naturlig forhold til nakenhet og kropp. Det har aldri vært noen stor ting liksom.

Syns det høres greit ut at jenta di ligger i senga naken med deg, så lenge dere ikke ligger tett inntil hverandre:)

Jeg kommer sannsynligvis ikke til å dekke meg til mer enn jeg gjør nå når jeg blir mamma, men siden vi bor midt i byen og naboene bor tett på oss, så er jeg ganske anstendig akkurat nå. Hadde jeg bodd på landet med lang avstand til nærmeste nabo, hadde jeg sikkert vært litt mindre påpasselig med å få på meg klærne:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...