Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg streiker og nekter å brette mer tøy til de eldste i familien. Nok er nok. Huset har flommet over av rent tøy de siste dagene, og eierne. De gidder ikke legge inn i skap og skuffer etterhvet som mor og kone bretter. Ja, jeg har lagt inn i skaper også. Men når man skal ta hele prosessen med tøyet til sju familiemedlemmer blir det i meste laget selv for en travelmor.

I dag skal jeg på IKEA , for å handle hylle med tilhørende plastkasser til å ha rent tøy i. Jeg skal fortsatt vaske og tørke, men så fordeler jeg tøyet i kassene, en til hver av de familiemedlemmene som fra i dag av skal begynne å legge sammen sine egne klær på sitt eget rom, ute av mitt blide åsyn! Det kan bli vanskelig med min mann, sofabonden, ettersom vi deler rom. Jeg kan jo true med å flytte på gjesterommet dersom han ikke bretter tøyet sitt i mitt tempo!!! Godt å få det ut:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føyer meg til klagesangen..

Det er et stridstema her i phantom-hulen også... Når man er så mange mennesker som lever sammen må alle bli med å dra lasset...Men å få alle til å skjønne dette er visst ikke så lett!

Jeg dumper brettet tøy på rommene til de eldste, og pisker dem inn for å rydde det på plass...Mann og de yngste er på samme nivå når det gjelder bidrag i dette tilfellet...(Av samme grunn som hos deg, jeg orker simpelthen ikke å se haugen rene klær vokse og vokse)

Til kamp mot meningsløs bruk av tiden.... Effektive mødre foren eder...

Skrevet

Ikea er jo smart! Håper bare ikke det blir sånn at de vet at det alltid er rent tøy i de kassene der da!

En venninne av meg sluttet å vaske klær som ikke lå i skittentøyskurven. Det gikk en drøy uke med bråk fra tenåringsbarna før de skjønte at om de ville ha rent tøy så måtte de enten vaske selv eller legge tøyet på riktig plass. Ofte så er det ikke så mye som skal til.

Lykke til med forsøket :o)

Skrevet

Så einig - og ideen var kjempe god!! Den blir adoptert her i huset!!

Skrevet

He, he! Vi effektive mødre foreder oss!

Må bare passe på at tøyet i kassene ikke blir det nye klesskapet, men jeg har tenkt å ikke vaske klær så lenge det ikke er kasser å putte dem i etterpå. Det vil nok få tenåringsjentene til å våkne i alle fall.. Mannen min derimot kommer vel bare til å grave dypere og dypere i skapet. Kan jo bli stor humor når han må gå på jobbmøter i joggebukser og for små, utvaska gensere:-)

Ellers er jeg veldig glad og takknemlig for alle tips som kan gjøre familiebedriften kaos as mer letteredrevet! Kanskje jeg til og med kan få overskudd!!!

Skrevet

Veldig bra system!!! Det skal innføres så snart Karosnuppa blir stor nok. Pappaen bretter og rydder bort alt sitt tøy (det skulle bare mangle) og til og med masse av mitt :)

Har dessverre ingen smarte tips til en familie på 7. Helledussen, skjønner godt at du er travelmor, he he...

Skrevet

Høres ut som et flott system,men får håpe som de andre sier at ikke alt det rene bare blir liggende der...Skjønner godt at du ikke gidder mer!

Har samme problemet her også,særlig med jenta på 15 år. Alt rent tøy blir brettet og blir lagt i trappen opp til loftet/rommet hennes. Der blir det liggende....om hun gidder ta det med opp ligger det i sofaen hennes,eller på gulvet til det må vaskes igjen.

Skittentøy vaskes kun om det blir lagt til vask...Som gjerne gjøres hver 14 dag,og 5-6 maskiner :(

Tips...tja...var hos en venninne igår som er storfamilie.

De hadde maaaaange Ikea boks-systemer i huset,navn på alle i familien. Kjøkkenet- i de var matbokser,drikkeflasker,smekker,div

gangen-der var luer,votter,ullsokker osv I tillegg hadde hun en i tre med mange små skuffer. Der var det skrevet :refleks,smukker,kleenex,solkrem,kuldekrem,nøkler..kanskje dette kan adopteres?

Skrevet

Et system som fungerer her i hulen er sorteringen av tøy. Jeg holdt på å få nervøst sammenbrudd av alt det skitne tøyet, og sorteing utover gulvet på vaskerommet/toalettet var ikke særlig god.

Dermed dro jeg til Ikea og kjøpte meg flere hvite plastkasser med skrånende front og lokk...(sortera) De finnes i forskjellige størrelser, og kan stables oppå hverandre, og likevel komme til innholdet...

Nå brukes disse til å sortere forskjellig vask, 30, 60, kok, hvit, farget og ull... Når den minste str. "dunken" er full er det en maskin...vips *smiler*

Planen er at jeg skal sette på merkelapper på dunkene slik at alle kan sortere selv...

Jeg ble lei av at de eldste barna bare fylte opp skittentøykurven på badet, om tøyet var skittent eller bare brukt en gang spilte ingen rolle... Så jeg kjøpte en kurv til hver av barna som de har på rommet sitt.

Når jeg så ber om å få tøyet deres må de gå gjennom kurven en gang først...Da opplever de rett som det er at noe de trenger ikke er vasket, men det er heller ikke skittent nødvendigvis...og om det ikke er vasket er det der, og ikke blandet med alle andres tøy. Undertøy og sokker legges selvfølgelig daglig i kurven på badet.

Skrevet

Huff klesvasken er min og min alene her, men her om dagen hadde mannen faktisk lagt på plass kleshaugen sin...utrolig! Men er litt for mye å forvente slik av barna enda.

Men de kassene... jeg har kasser nå selv om jeg legger det på plass, og jeg husker min mors utallige forsøk, mislykkede sådann. (vi var og 7)

Men fra da jeg måtte begynne å vaske klærne mine selv skjedde det noe, hehe

Lykke til!

Skrevet

skulle tro det var jeg som skreiv dette.......

jeg har prøvd,og det funka ikke....eldste gutt tar klærne på rommet,og der ligger di...gubben,ja...haha sier jeg bare...jentene er innimellom flinke til å brette,jeg selv er super til sånt.å den minste kråka her,ja han er flink til å sortere utover det som er bretta... ;o)

drømmen er å få lært opp alle til å ta sitt eget tøy...skal jammen prøve den korgsystemgreia jeg også.kunne spart meg for mye tid pr dag det.

hyl ut om det funker da =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...