Lilly 79 Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Leser så mye om solfaktor her inne. Jeg har selv aldri brukt det, bruker bare after-sun. Datteren min er mørk i huden, ikke utenlandsk men ser nesten slik ut. Hun har aldri vært solbrent, og aldri brukt solkrem regelmessig. Hender jeg smører på henne når jeg ser hun er litt tørr, men aldri ellers.. Og nå kommer spørsmålet: ER JEG EN DÅRLIG MOR?? -Jeg er ikke så inne på slike ting, så gi meg gjerne litt fakta. Er det gode grunner for å bruke solkrem med høy faktor når man aldri blir solbrent? Jeg løper å kjøper med en gang om det er tilfelle.
It's all about me Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Ikke dårlig mor,men uvitende kanskje. Det er ikke bare for å unngå noen dagers solbrenthet man skal smøre seg og sine, men for å senke risken for hudkreft. Det er ikke bare vi bleke som er utsatt for det.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 For å være ærlig så lurer jeg litt på det samme selv. Både jeg og barne har veldig god "solhud" altså blir kjempefort brune, men jeg tror de kunne gått en dag uten solkrem uten å bli noe videre brent egentlig (har ikke forsøkt da, smører dem allitd når det er sol og de skal være ute i mer enn 1/2-1 time). Har alltid lest at poenget med solkrem er å ikke bli brent, fordi det kun er når man blir brent man øker risikoen for kreft ol. Så hva da om en ikke blir brent?
SuperGlad Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Det er jo ikke bare pga å unngå å bli solbrent man smører seg. Hvis du så på Oprah i går ( tror det går i reprise i dag) så ble det forklart hvorfor det er viktig å smøre seg. Du ødelegger huden hvis du ikke smører deg, og ødeleggelsen skjer som oftest før man er 20. Så det å smøre barna er kjempeviktig. Legen sa også at man burde bruke faktor 30 (hvis jeg husker riktig)
Anonym_her_inne Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Dårlig mor, og dårlig mor... Synder fælt på det med solkrem selv jeg=( Får stadig kjeft av mannen min som er skikkelig nøye på det!! Hvis ikke ungen blir solbrent så kan man vel fint klare seg med en lav solfaktor skulle jeg tro!! Min unger er veldig lyse, så jeg burde absolutt skjerpe meg, og det har jeg tenkt å gjøre også=)
Lilly 79 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. juni 2007 Vi har vanligvis bare smurt oss når vi har hatt tørr hud, vi.. Jaja, får vel gå til innkjøp av kremer i dag da:-) Men det du sier over her, at man er mest utsatt for hudkreft når man er solbrent, stemmer jo. Og det er jo aldri vi... Og man kan faktisk få hudkreft med solfaktor også?
rampetrollet Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Solkrem med solfaktor bruker jeg hovedsakelig for å unngå å bli solbrent men selvsagtogså for å ikke utsette med og gutten min for faren for hudkreft. Om huden blir utsatt for mye sol uten beskyttelse så kan det være et faremoment. (+ at hudensaldring fremskyndes hvis man ikke bruker beskyttelse. ) Mange argumenter for at du BØR bruke solkrem, -både du og barnet ditt
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Jeg synes folk generelt burde være veldig forsiktig med å kalle en mor for en dårlig mor. I tillfeller der en mor opptrer forskjellig fra hva som er riktig sett fra et generelt synspunkt eller "utifra boka", trenger det ikke det å bety at denne moren gjør dette med god viten om at det er "galt", men at mora rett og slett gjør det hun føler er greit og riktig i forhold til situasjonen. Det er det jeg tenker om ditt tillfelle, ikke at du er en dårlig mor. Bare så det er sagt:) Man anbefaler jo å bruke høy solfaktor pga faren for hud- eller føflekk kreft. Det gjelder jo særlig folk med typisk lys norsk hud, hud som er ekstra ømfintelig og utsatt i sola. Jeg er ingen ekspert, men det høres jo logisk ut at du ikke trenger å smøre dattera di med den veldig høy faktor, men om hun kanskje burde smøres med en lav faktor når hun er ute i sola, tenker nå jeg. Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt på apoteket!! Kanskje du får noen gode svar her også.
Lilly 79 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. juni 2007 Takk skal du ha, silly:-) Skal kjøpe solkrem i dag jeg. Jentungen får vel hetta. Hun vil ikke være klissete sier hun:-)
lenej :o) Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 eg har heller aldri smurt meg sjøl, å vært i syden flere gang, uten å smøre. i fjor, sommer, så kjøpte eg en sol-olje, med solfaktor 2, bare for den lukta så godt.. :) er aldri noe solbrent, bruker å smøre meg litt på nesa, der kan eg bli brent så.. men det er jo som andre ting man utsetter seg selv for. man kan drikke å røyke, men gir jo ikke alkohol til et barn? så jeg blir nok å smøre mini ja.. må og nevne at huden min er helt fin. har veldig myk å mørk hud, og smører ikke med fuktighetskrem. trenger ikke det, for er ikke tørr.
er det muuulig Skrevet 8. juni 2007 #11 Skrevet 8. juni 2007 hmm......du er ingen d¨årlig mor nei!! jeg har 2 døttre selv som er halvt utenlandsk.....smorte størsta da hun var mindre og minsta nå sia hun er så lita...og hun er myye lysere enn størsta..... størsta smører jeg kun om det er kjeeempe sterk sol...eller når hun er ute før kl 14 på dagen for da er solen sterkest....men hmm...kremt ikke alltid jeg har gjort det nei....kommer litt ann på styrken av sola.... hun har aldri blitt solbrent blir direkte brun..... og når det gjelder hudkreft vs. solbrenthet...¨så hørs det ganske logisk ut....for er det noen plasser kreft osv er utbredt så er det hos oss lyshudete.... nå er jo halve verden mørkhudet....lysbrun....og ikke blir solbrent...men de har ikke halvparten av kreft tilfellene som vi.... blir man tørr er det jo kansje lurt å smøre seg for å slippe aldring av huden fort da......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå