Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser så mye om solfaktor her inne. Jeg har selv aldri brukt det, bruker bare after-sun.

Datteren min er mørk i huden, ikke utenlandsk men ser nesten slik ut. Hun har aldri vært solbrent, og aldri brukt solkrem regelmessig. Hender jeg smører på henne når jeg ser hun er litt tørr, men aldri ellers..

Og nå kommer spørsmålet: ER JEG EN DÅRLIG MOR??

-Jeg er ikke så inne på slike ting, så gi meg gjerne litt fakta.

Er det gode grunner for å bruke solkrem med høy faktor når man aldri blir solbrent? Jeg løper å kjøper med en gang om det er tilfelle.

Videoannonse
Annonse
Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Jeg er halvt kroat og ganske mørk i huden.Noe som igjen gjør at jeg tåler sol bra. Har aldri vært solbrent og om jeg har brukt solfaktor har dette vært faktor 4 og 6. Tror du burde se det ann liksom?

..Men det er jo med tanke på føflekker og sånn også da..

Skrevet

Men de kommer jo enten man bruker solfaktor eller ikke?

Skrevet

Vel, da har du avveiningen mellom parfymerte kremer med diverse konserveringsmidler og fargestoffer, opp mot beskyttelsen som solfaktoren gir mot solens utvilsomt skadelige stoffer, også for de som er mørke.

Skrevet

om hun er brun eller ikke.....handler vel om å beskytte huden mot uv-strålene? tror hun vil takke deg i 40 årene om du smører henne nå, da slipper hun å bruke botox for å rette ut rynkene hun har fått pga for mye sol................................................;P

Skrevet

Jeg har ikke peil i grunn, men det er jo de uve og uvb strålingene, eller hva de nå heter, man skal smøre mot, ikke bare soleksem. Etter hva jeg har forstått da :)

Skrevet

visker bare et svakt: hud kreft.

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Tror det er med tanke på hvor store de er? Jeg har en på armen jeg skal få fjernet.

Jeg tror det er mye hysteri men blir vel like ille jeg og når jenten her vokser opp..

Skrevet

Men er ikke beskyttet mot hudkreft selv om man smører seg. Så HVISK i vei:-)

Skrevet

Etter at "forskerne" plutselig fikk det for seg at vi skulle bruke solkremer som er full av kjemikalier for å beskytte oss mot sola, så har jo tilfeller av antall hudkreft eksplodert. Jeg smører ikke mine drittunger:-) (tror ikke de 2 eldste liker at pappa absolutt skal smøre dem inne med solkrem heller da)

Like greit å være forsiktig med begge deler fremfor å smøre inn ungene så det ser ut som de er glinser som nystekt juleribbe:-)

Skrevet

Vet du Yppert, jeg tenkte på det samme.

Når mine foreldre var barn, brukte de ALDRI solkremer. Og jeg kjenner ingen i hennes generasjon som har hatt hudkreft...

Er ikke det viktigere å ikke oppholde seg i sola hele jævla dagen?

Skrevet

Var det jeg tenkte på ja:-) Greit å få sol i små doser, men når finværet kommer hit så tar det litt av med overdreven soling osv. Jeg er selv mørk i huden og må selvfølgelig passe ekstra godt på at jeg ikke blir forvekslet med en "av våre nye landsmenn":-) Nordmenn har jo 9 mnd i året som soltilgangen er dårlig så jeg er rimelig sikker på at vi skal være litt forsiktig med sol uansett om man smører seg eller ikke. Litt vanskelig å holde ungene borte fra sola når tempen er slik, men jeg smører dem ikke inn med kjemikalier bare for det:-)

Skrevet

Sønnen min har fin og mørk hud, og blir aldri solbrent. Selv er jeg lys og blir fort rød. Selvfølgelig smører jeg da mer de av barna som lett blir brent enn han som tåler solen bra.

Og ekspertene strides faktisk om hva som er mest skadelig. For mye innsmøring med solkrem vs å ikke bruke det jevnlig.

Skrevet

Eksplosjonen av hud- og føflekkreft kommer jo selvfølgelig ikke (bare) av at folk bruker solkrem! Nevner bare ozonlaget...? Ringer en bjelle?

Og at ingen i vår foreldre-/besteforeldregenerasjon har disse kreftformene er rett og slett helt feil!

Solkrem med fysisk filter er bedre (med tanke på hormonhermere etc) enn dem med kjemisk, og midt på dagen børe man holde seg i skyggen uansett Jo lysere/rødligere hud og hår man har, jo viktigere er det..

Skrevet

Slenger meg på her med et tips om uv-drakt. Ingen farlige stoffer der iallfall.

Skrevet

Vel, jeg er nesten i dine foreldres generasjon, og kjenner mange som har solskader. Selv har jeg fjernet flere føflekker som følge av overdreven soling som ung. Har heldigvis ikke vært noe galt. Om du ikke tror helt at overdreven soling kan føre til kreft, så vil jeg be deg ta en titt på kvinner over 40 som du vet har solet seg mye. Det syns, for å si det sånn. Hud som ser ut som lær, med diverse pigmentflekker i ansikt og på bryst, i tillegg til haugevis av rynker som solen har skapt. For å komme evnt. kommentar om at det ikke gjelder alle i forkjøpet, vil jeg si "selvfølgelig ikke". De fleste med nordisk hudtype blir likevel tydelig merket av overdreven soling. "middelhavshud" tåler muligens solen bedre, men etter å ha sett noen tilfeller av innfødte på rivieraen, kan jeg forsikre at rynker får de likevel. Mange rynker.

Skrevet

Er enig med anonym. Kjenner til flere tilfeller fra min besteforeldregenerasjon som har fått hudkreft. Kanskje spesielt menn i "utejobbyrker" Min bestemor og hennes venner hadde ikke noen tradisjon for å bake seg i sola i det hele tatt. Satt de i sola, var det kun for å få farge på brystkasse og armer. Understreker at det gjelder selvfølgelig ikke alle, det heller:)

Skrevet

Legger til: Hud som tåler godt sol, får like mange rynker, som hud som tåler solen dårlig. Men er bedre beskyttet mot kreft. Slik har jeg oppfattet info om dette.

Skrevet

Hælle måne "utejobbyrker" Er det for et ord?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...