Gjest virtuell pipette Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Studenter til en høgskole skal iq-testes. Psykologen som uttaler seg sier at dette er en "kulturfri" måte å velge ut studenter på. Jeg tror jeg skal be ham om adressen til postordrefirmaet som ga ham psykolog-godkjenning.
lilja70 Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Der er du igjen, ja! Hei;-) Ja, for IQ-tester er jo kulturfrie, det vet jo alle. Øh...
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 Hehe, "kulturfri", faktisk... Har du link til tragedien?
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article1825875.ece
supergyda Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 "Kulturfri"? Vel, tradisjonelle IQ-tester tester vanligvis språklige og logisk-matematiske evner, altså kun utvalgte aspekter ved evner og personlighet. Det er tvilsomt, og i allefall ikke kulturfritt. Det er mange ting som er vanlig i USA (for eksempel at politiet bærer våpen, at man har rett til å kaste folk i fengsel uten rettssak osv). "Normalt"/*"vanlig" i USA er ikke et kvalitetsstempel, og dermed heller ikke automatisk grunnlag for import til Norge.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Personlighets- og preferansetester er også veldig in, ved ansettelser etc, og anvendes ukritisk og gjerne med ordene " det er jo ikke slik at ett svar/en type personlighet er bedre enn noe annet her, vet du". Sammen med de kulturfrie iq-testene rykker dermed pave Schlomo Rubinstein stadig nærmere, og himmelen dekkes av flygende svin.
supergyda Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Hadde noen kommet dragende med en slik test på et jobbintervju vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Antakelig hadde jeg nektet, ikke fått jobben, og vært glad for å slippe å jobbe på et sted med en slik ledelse.
lilja70 Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 He he he, jeg tror jeg hadde ledd høyt, servert dem noe svada om at selvsagt skal jeg det, og fått jobben fordi jeg er i stand til å tenke selv... -Aner ikke om jeg ville tatt den. Hadde det vært en godt betalt jobb, nær der jeg bor, så ... -Vi ble plassert i intelligensbåser på seminar en gang, det finnes nemlig 7 intelligenstyper, for de som lurte. Det geniale ved testen, som hadde minst 700 spørsmål, var at hvert 7. spørsmål tilhørte sin type intelligens, så et stykke inn i testen fikk man rett og slett rutine på hvilket svar man skulle velge. For øvrig et lite givende seminar med knusk tørre seminarledere, utpå kvelden tok stemningen seg opp, men da var de allerede i seng.
supergyda Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 Gardner? Han er forresten oppe i 8, 5 (eller 9) nå, forresten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå