ana baroma Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/08/502919.html Hvordan kan man stenge fødestuer og fødeavdelinger om sommeren???? Man stenger ikke hjerteavdelinger eller andre avdelinger med mannfolk som pasienter osv? Og når gravide damer får beskjed om å ta BUSS (billigst mulig transport) i 4 timer før man skal føde??? Det nytter ikke med god svangerskapsomsorg når slutten på det hele skal være et evig kaos!! Jeg håper bare at ingen barn blir skadet på grunn av minimalt med hjelp i fødselsøyeblikket!
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Enig i at en del av disse fødestedene ikke burde vært sommerstengt, og å be en fødende om å ta buss i fire timer for å komme seg på sykehus er uhyrlig. Men ikke bland likestilling inn i dette, det har da ingen ting med saken å gjøre. Kvinner er da vitterlig med på å ta avgjørelsene om å stenge fødeavdelinger, så det blir fjernt å trekke inn diskriminering av kvinner. At man ikke stenger avdelinger som har med behandling av komplikasjoner med hjertet osv, har rett og slett sammenheng med det akutte i en slik situasjon, hvor liv faktisk står på spill, så det blir også en dårlig sammenligning. Grunnen til at de holder stengt enkelte fødesteder er at det er en lettvint måte å spare penger på for et helsevesen som er preget av underskuddsdrift. I tilfellene hvor fødesteder stenges blir risikoen for tap av liv og helse vurdert såpass lav at byråkratene kan ta avgjørelsen om å stenge med god samvittighet.
ana baroma Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2007 Jeg er uenig med deg! Hva så om kvinner er med på å bestemme dette? Kvinner trenger jo ikke å være likestillingsorienterte i alle sammenhenger? Klart dette også har med likestiling (i en viss grad) å gjøre! En fødsel kan man ikke spå utfallet av, og det kan ende med akutt behandling. Og tror du vireklig at dersom menn hadde vært gravide, så hadde man stengt fødestuer og fødeavdelinger? Og hvorfor i all verden stenger man den avdelingen som er for noen av de mest sårbare? De som man vet kommer inn, bare ikke hvilken dato? Og hvorfor er dette så enkelt å gjøre? Ja, det er en lettvint løsning, det er fødene, det er kvinner, og da driter vi i det... Det virker iallefall sånn...
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Kjære vene, det er da ikke meg som tar disse avgjørelsene. Jeg er som sagt enig i at risikoen i mange tilfeller er for høy til at det er forsvarlig å kutte ned på denne måten! Poenget mitt var at å tro at kvinnediskriminering er grunnen til at fødeavdelinger stenges, er litt søkt, da du baserer den på løse antagelser om at "dersom menn var gravide, så...", og at kvinnene som er med på å ta disse avgjørelsene ikke er likestillingsorienterte. Argumenter blir ikke gyldige av at man tar dem ut av løse lufta og plasserer dem i en fabrikkert sammenheng... Hvis vi skal snakke om pasienters sårbarhet, så kan du jo i samme slengen kanskje komme med forslag til hva slags avdeling du mener det egentlig ville være legitimt å stenge...? Du plasserer gravide kvinner i en rolle som ekstremt hjelpesløse og selvmedlidende ofre med den siste setningen din, hvor du sier at samfunnet driter i fødende og kvinner. Jeg går ut fra at det er sinnet ditt som snakker, og at du ikke virkelig kan mene dette.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 jeg synes også forbindelsen til likestilling var litt søkt.. er selvfølgelig trist at fødeavdelinger stenges, men er vel sånt som må gjøres når helsevesenet ikke får nok penger.
ana baroma Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. juni 2007 Jeg er nok litt opprørt, ja:) men dette er jo et greit sted å blåse ut litt får jeg håpe? Men man blir vel litt hjelpeløs i en fødselssituasjon? eller hva? Og når man ikke tar dette på alvor (for det ser det jo ikke ut til at man gjør), så tar man iallefall ikke særlig hensyn? Jeg vil jo tro at man kan holde det meste åpent om sommeren i dette landet, men såvidt jeg vet er det fordi at man da kan sende samtlige ansatte ut på ferie samtidig, man slipper nye vikarer (angivelig for å slippe opplæring av vikarene), i det hele tatt er dette en enkel løsning for sykehusene. Og jeg tror nå fortsatt at synet på kvinner og fødene kan ha noe med saken å gjøre når slike vedtak skal tas. Dette med at helsevesenet tar mer hensyn til menn enn kvinner er ingen ny tanke tatt ut av lufta. For det er rene fakta. Hvor mye penger er brukt til hjerteforsknig på menns premisser, mens kvinner med hjerteinfarkt (som fortoner seg anderledes enn hos menn) blir avvist som angst i en del tilfeller. Typiske kvinnesykdommer har blitt tatt fram i lyset i de senere årene, blant annet i forbindelse med kreftforskningen. Menn prioriterer menn, sånn har det vært, selv om dette har endret seg de siste årene. Nå kan ikke menn føde barn, og jeg kommer ikke på noen situasjon å sammenligne med. Men hadde de gjort det, er mitt hete tips at de hadde nok ordna seg;)
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 her i Australia kan folk ta ferien sin akkurat når de selv ønsker, med det resultat at landet ikke går i dvale hver sommer. kanskje en ide å avskaffe fellesferien i norge?
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 De stenger andre avdelinger enn bare føden.
*Vetlis* Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 Jeg synes vi kan stenge barsel jeg, så kan de som absolutt trenger å være der etter en fødsel, som feks KS pasienter bare bli lagt på hjerteavdelingen eller mage/tarm hehe! Det var veldig LURT!!!
litakine og Theodor Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 Må faktisk synes at dere som klager over lengre reisevei om sommeren er litt bortskjemte - enkelte steder i landet er det fødende kvinner som må reise så langt hele året. Selv bor jeg 14 mil unna nærmeste sykehus - en strekke som må kjøres når jeg skal på ultralyd, når jeg er bekymret og må innom føden, og når jeg skal føde... det er ikke så fryktelig mye å gjøre med den saken. Vi får ambulanse når vi skal føde
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 8. juni 2007 #11 Skrevet 8. juni 2007 Men Litakine, dere har faktisk valgt å bosette dere så langt fra en fødeavdeling, og har gjort dette med åpne øyne!. Her jeg bor har de fødeavd, og man vet dette når man bosetter seg her. Så når de da stenger her 4 uker i sommer så får de fødende minst 3 timer reisevei i motsetning til 5-10 minutter som de egentlig hadde i utgangspunktet! Og dette skaper utrygghet, det skjønner jeg.. Da jeg gikk med Knøttet hadde jeg to timers reisevei inn til sykehus, hvor jeg var på ul hver sjette uke bl annet, grunnet høyrisikosvangerskap, men da var jeg klar over dette i utgangspunktet.......
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 8. juni 2007 #12 Skrevet 8. juni 2007 men er ikke enig i at det er et likestillingsspørsmål da........ ;0)
litakine og Theodor Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Bare sier at kvinner her har klart seg i mange mange år med lang vei til sykehuset
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 8. juni 2007 #14 Skrevet 8. juni 2007 Tja... Dette ble jo litt "søkt" synes jeg. Det hender faktisk at fødeavdelinger blir nedlagt, og hvis jeg skal sette det helt på spissen så var vel du også klar over at fødeavdelingen var sommerstengt... Jeg skjønner poenget ditt altså, men jeg synes vel egentlig ikke noe _mer_ synd på de som bor i nærheten av en sommerstengt fødeavdeling enn de som bor langt unna noen fødeavdeling hele året.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 Synes forresten heller ikke dette er et likestillingsspørsmål;) Det blir for dumt å skrike kvinnediskriminering i alle mulige saker. Blir litt "ulv, ulv" liksom.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #16 Skrevet 8. juni 2007 Skulle ikke tro dette er mulig i velstandsnorge! Men hadde dette gjeldt menn....da hadde det nok vært annerledes, dessverre!
litakine og Theodor Skrevet 8. juni 2007 #17 Skrevet 8. juni 2007 Jeg tror faktisk ikke at det hadde vært annerledes om det hadde gjeldt menn - bare se hvor diskriminert mannfolk blir med tanke på permisjon, barselstid og foreldrepenger
Loglady Skrevet 8. juni 2007 #18 Skrevet 8. juni 2007 Nå sitter Pål T Jørgensen akkurat og sier at fødeavdelingene ikke får stenge i sommer pga sparing. Nyhetene tv2 nå!
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #19 Skrevet 8. juni 2007 Dette ER og blir et likestillingsspørsmål! Jobber selv i helsevesenet og har mange ganger sett tilbud til kvinner og barn, bli nedprioritert og kuttet ned på. Det er dessverre slik. Det kommer av at det sitter for mange menn i direktørstolene og på pengesekkene. Det er en gjenganger i helsevesenet idag! Lav lønn til folk i pleieyrker som, som består av en stor kvinneandel. Symptomer på diagnoser hos kvinner, blir ikke oppdaget, fordi det har blitt prioritert å forske på menn (F.eks. ved infarkt). Og når nå fødetilbud over hele landet blir rasert i sommermånedene, nøler jeg ikke med å trekke konklusjonen. Dette har man sett så mange ganger før!
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 8. juni 2007 #20 Skrevet 8. juni 2007 Er også enig i at dette i stor grad handler om prioriteringer som gjøres avhengig av kjønn og status. Bevisst eller ubevisst. Det finnes maaange lavstatussykdommer/tilstander. Det er ikke tvil om at det forskes mer på hjerteinfarkt enn på fibromyalgi. Tradisjonelle kvinneproblemer er ofte nedprioritert i forskning og helsevesen. Dette innrømmer standen langt på vei selv, og er lett å ettergå. Jeg sier ikke at svangerskap og fødsel er lavstatus. Men fakta er: At svangerskapsomsorg og liggedøgn etter fødsel er betraktelig redusert på bare to år. At fødeplasser reduseres og fødetilbud legges ned i den sesongen det statistisk sett fødes mest barn. At jordmordekningen i enkelte deler av dette landet er dårlig, og at det ikke fokuseres på. At det er få "klare svar" mht svangerskapsproblemer - tenk bare på alle de sprikende svarene du har fått i løpet av et svangerskap. (Jeg tenker på råd ift alt fra bekkenløsning til kosthold og trening, bading, bakterier og liggeleie. Puh!). Dette skyldes lite forskning og kunnskap! At kvinner i svangerskap/fødsel/barsel er "her" i en liten periode av sitt liv, utgjør ingen samlet pressgruppe. Dermed er det enklere å redusere her. Jeg kunne fortsatt og fortsatt, men nøyer meg med å støtte hovedinnlegger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå