Gå til innhold

HVordan er dette med tannlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at de ikke kan behandle oss gravide. Stemmer det? Kjenner at jeg begynner å få litt vondt i en tann.... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det var gratis eller billigere for noen aar siden, men saa vidt jeg vet er det ikke gratis naa lenger.. Jeg maatte i hvert fall betale vanlig pris da jeg var der for noen maaneder siden.

Skrevet

De kan behandle, men de kan ikke bruke samme smertestillende,tror jeg. Ring tannlegen og prat med ham/henne, så får du vite helt konkret hva de gjør og ikke.

Skrevet

Hei, de kan bruke samme smertestillende, de kan behandle gravide... Jeg har blitt behandla mange ganger... eneste er at de kan ikke ta rønken..så om det ikke er så synlg hvor du har vondt for tannlegen å han ikke er sikker.. så blir det litt feil

Skrevet

De kan ta røntgen etter 1 tri da. Dosen er liten og avstanden til magen er lang nok.

Skrevet

Tannlegen min ville helst ikke det.. å ikke når jeg var på tannlege vakta... i tilfelle det blir noe feil med ungen... Men man kan bestemme selv...

Skrevet

Hei.

Det går helt greit å få tannlegebehandling også når man er gravid, man skal bare ikke ta ut eller få nye amalgamfyllinger ettersom amalgam er giftig. Jeg måtte rotfylle en tann for et par måneder siden (hadde så tannverk at jeg ikke fikk sove ordentlig på flere døgn), og måtte også ta røntgenbilde da. Det taes ikke røntgen det første trimesteret pga. risiko for fosterskade, men senere i svangerskapet skal det ikke være noen fare. Jeg tok en lang samtale med tannlegen og måtte virkelig overbevises før jeg torde å ta røntgenbilde mens jeg var 5 måneder på vei, siden jeg er overforsiktig av natur, men som min tannlege sa er dagens røntgenapparater svært godt utarbeidet og røntgenstrålen går i en rett, tynn linje kun dit den rettes (gjennom ens eget hode), og sprer seg ikke ut som en dusj slik gamle røntgenapparater gjorde. Tannlegen min sa dessuten at den strålingen man får i seg ved å ta ett eller to røntgenbilder hos tannlege utgjør omtrent 5% av hva man naturlig blir utsatt for i løpet av et år bare ved å leve i denne verden. (Ingen hyggelig tanke i seg selv, men litt trøstende når man må ta røntgenbilde under svangerskap.) Når det gjelder bedøvelse brukes det under svangerskap en litt mildere variant enn ellers, den er uten adrenalin fikk jeg høre, og varer kortere. Det eneste problemet jeg opplevde hos tannlegen var da jeg var 7 måneder på vei og fikk fikset emaljeskader (trengte ikke røntgen for det), og det var svimmelhet da jeg reiste meg opp fra stolen igjen. :) Så jeg anbefaler at du går til tannlegen, får bukt med tannverken, og så kan slappe av og kose deg med babyen i magen igjen. :) Jeg anbefaler dog å ta med pute til å legge under ryggen slik at du kan ligge halvveis på siden, for ellers kan du bli svimmel når du reiser deg opp fra tannlegestolen igjen. Selv sjaket jeg rundt en liten stund før jeg gjenvant balansen. :)

Skrevet

De kan behandle deg, men de vil helst ikke gjøre noen voldsomme ting de første 3 mnd av svangerskapet.

Jeg var til tannlegen på onsdag, og da fikk jeg bedøvelse også, men han brukte en type som var mildere i forhold til gravide. Jeg er 32 uker nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...