Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 hej. fikk vite idag at jeg er gravid:D jippi:D MEN lurer på kordan det er med hesteriding? bør jeg kutte helt eller? setter pris på svar:D hører ikke til her da, men fikk ikke svar på 1 trimester...
Gullgutter bli storebrødre Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Holder ikke på med riding selv, men når jeg var på gruppetime hos jordmoren kom temaet opp. Det ble da sagt at man ikke burde drive med ekstrem sport og riding. Dette fordi at slaget ved fall vil kunne få store konsekvenser. Men annet enn det vet jeg ikke, men du bør vurdere det da:)
Lille Trille 2015 Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Heisann Jeg er i uke 27, og rir fortsatt litt av og til. Det kommer helt an på hesten. Jeg rir ikke unghesten min fordi hun plutselig kan bli litt kveppen, men den litt eldre som jeg har hatt lenge og som jeg kjenner veldig godt har jeg ikke noe problem med å ri:) Hvis du leste forrige hestesportbladet så er det flere av topprytterne i sprang som har ridd et godt stykke ut i graviditeten. Både lege og jordmor var positive når jeg lurte på dette med ridning. Men selvsagt - kommer jo helt an på hesten da, og dine egne ferdigheter. Kroppen din vil nok også gi beskjed om dette er ok eller ikke:) Jeg hopper ikke med hestene nå, men å trene dem vanlig er ikke noe problem. Men så har jeg hester jeg kjenner godt da og som jeg stoler på
Tpop Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Legen min sa at det er ikke påvist noen skader ved ridning, men faren er der ved at du kan dette av da, men du kan også sykle av eller kjøre av veien med bil eller andre kan kjøre på deg. Så min lege sa at fortsett med det du har lyst til så lenge du klarer, og dette er en egentlig en lege som er veldig obs på gravide og følger godt opp:) Jeg har vært sykmldt lenge pga blant annet bekkenløsning. Den eneste aktiviteten jeg klarte som ikke ble vondt av var faktisk å ri så mannen min hjelper meg som regel med avsaling for var som regel pumpa og sliten i kropp og sinn etter en rolig ridetur. Men jammen meg har det vært verdt det for å få litt trivsel oppi alle plagene. Hesten jeg har ridd på fikk vi til gards for ca 4mnd siden, og hun var ikke rolig i begynnelsen, slik at jeg fikk en annen til å ri henne de første tre ukene. Jeg hadde ridd litt på den andre i mellom tiden, det jeg orket(som regel ikke mer enn 1-2ganger i uken, da formen ellers ikke har vært bra) Jeg begynte da og ri på den nye i ridehuset for å slippe alle overraskelsene på turer. Jeg har ikke travet noe særlig da fordi jeg ikke har orket rett ogslett. Jeg måtte desverre kaste inn håndkle da bekkenet begynte å gnisse når jeg red i uke23 og mye kynnere ved aktivitet, så rakk ikke ri snupa så mye. Så da ble det slutt på den moroa. Jeg har en smule abstinenser, så har nå bedekt hoppa vår, og vi skal derfor kose oss gjennom vintern sammen rolig tilogbegynne med. Og så blir hoppa mi når jeg leverer fra meg føllet til eier:) Gleder meg til å kaste meg på hesteryggen igjen:)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 takk for svar jenter:D kjøpte hestesport idag for å lese:D alle rundt meg sier at jeg må ikke ri osv, men har 2 hester en unghest og ei eldre hoppe, begge er snille som lam, men som du nevner lilltrille så kan unghesten min og kveppe for en liiten lyd, men hoppa mi er snill som ett lam, blir ridd av småbarn til vanlig, å ser ikke faren i å ri henne så lenge jeg ikke har smerter, for denne hesten er ikke redd for noe! å vil gjerne ri litt liksom:D
snart-mams Skrevet 2. august 2007 #7 Skrevet 2. august 2007 hei. mange meninger ang ridning i svangerskapet. jeg er var selv sprangrytter på konkurransenivå, og hoppet ofte 1.50 og høyere med hesten min.. selvfølgelig bør man ikke drive på i like stor grad når man finner ut at man er gravid, så det rådet jeg kan gi deg er å trappe kraftig ned til de første 3mnd er unnagjort, så kan du begynne å ri turer igjenn, men ikke så mye galopp eller hopping. så lenge du kjenner hesten din, og her erfaring, skal det nye til før noe alvorlig skjer. mener selv at når rolige skritt og joggetutrer kan ikke skade på noen måte, da skal man ha rimelig liten kontroll på hesten. jeg fikk også den skura da jeg var hos jordmor; at jeg ikke måtte ri før babyen hadde kommet, men dette var å overdrive i vel stor grad tenkte jeg. så jeg trappet ned, var selv på UL i forrige uke, og har ikke sett en mer akrobatisk baby før! kan ikke skade mener jeg!!:-) dessuten er stallarbeid like så koselig og er god trening som å ri en tur i skogen:-)
Amanda- Skrevet 2. august 2007 #8 Skrevet 2. august 2007 jeg er 28 uker på vei og rir fremdeles=) trener ikke sprang for og si det sann.. er forsiktig. det er faktisk påvist at ridning er bra for bekkenet og ryggen=)=) ha en fin ridetur og kos deg=)
Bohema77 Skrevet 3. august 2007 #9 Skrevet 3. august 2007 Ikke ridd i hele 1 tri, men føler nå i 2.tri at det er så stabilt at jeg kan. Rolig hest, og tar ingen sjanser med fart.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 3. august 2007 #10 Skrevet 3. august 2007 jeg har holdt meg unna alle gangene da jeg ikke liker å ta noen sjanser! En kan nok so de over sier ri litt rolig, men en kan aldri vite....Jeg har drevet med hest i maaaange år og har opplevd diverse, også med hester som er super rolige og som jeg har stolt 100 prosent på. Så her er det ingen ridning iallfall. Har kun klart å vente de anbefalte tre mnd etter fødsel da så har jeg vært i full gang igjen;)
God gammel aargang - født Skrevet 3. august 2007 #11 Skrevet 3. august 2007 Jeg er i slutten av uke 17 og rir når jeg føler for det. Har en 4-årig welsch cob, som er forholdsvis rolig. Rir på turer i skogen - for det meste kun i skritt. Jeg har hatt problemer med korsryggen i mange år, men så lenge jeg rir 2-3 dager i uka klarer jeg å holde ryggen i sjakk. For meg vil riding antakelig være viktig for å komme gjennom svangerskapet uten altfor mye ryggtrøbbel. Har hørt om flere som forebygger både rygg og bekken ved ridning under graviditeten, men et fall fra hesteryggen kan selvsagt være skjebnesvangert!
Suss@ med 3 gutter Skrevet 3. august 2007 #12 Skrevet 3. august 2007 det er bare å ri i vei, det ejeg er forsiktig med er å ta inn unnghester av lufte gården, (gå inne hos de) for vi har ett par som ikke man kan stole helt på ennå.. så forer jeg ikke for det kan bli for tunge løft med høye.. det legen sa til meg er att man skal ikke beg å ri når man er gravid, men er det vante takter så er det kjempe bra for bekken og rygg.. men fikk beskjed om å ri snille hester, hehe:) og han sa att det var nesten farligere å være rundt de for eventuelt spark i magen(skal godt gjøres) enn å dette av.. men det kan selvsagt være skjebnesvangert som erikavl sa over.. leste og en plass att når man blir veldig forrtung så bør man slutte pga man ikke har det samme balansepunktet lenger og det er lettere og tippe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå