Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har brukt eller har annen erfaring med bruk av vanquin under svangerskapet? Er det ufarlig?

Småån i huset har fått mark, og da må vel hele familien behandles ettersom jeg forstår.

Vanquin brukes da mot barnemark for de som ikke vet det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig at du spør kvalifiserte folk om slikt, f. eks. apoteker eller en lege.

Det skal følge med et pakningsvedlegg med medisinen, og der står oppdatert informasjon om legemidlet, bl.a. hvorvidt gravide og ammende kan bruke midlet.

I "Norsk legemiddelhåndbok for alle" Cappelen1998 står det følgende:

VANQUIN "Parke-Davis"

Virkestoff: pyrvin

Legemiddelformer: Tabletter, mikstur.

Egenskaper, bruk: Virker på barnemark, men ikke på eggene, slik at behandlingen må gjentas.

Bivirkninger, forsiktighetsregler: Kvalme, brekninger og diare kan forekomme, spesielt ved høy doser. Pyrvin farger avføringen kraftig rød og kan sette stygge flekker på klærne. Flekkene kan være vanskelige å få av.

Graviditet, amming: Det er ingenting som tyder på at pyrvin skader fosteret eller diebarnet.

Dosering, bruksmåte: Står på pakningen. Behandlingen må gjentas etter 2, eventuelt også etter 4 uker. Barn under 1 år bør behandles i samråd med lege.

Boken min er ikke helt ny, som du ser, så jeg ville sjekket med nyere bok eller lege/apoteker for å være på den sikre siden.

Et ekstra tips: ha en bøtte med grønnsåpevann og litt klorin stående, og tørk av alle dørhåndtak innimellom mens dette står på (2-4 uker). Da smitter det ikke så lett fra person til person.

Lykke til! Barnemark er no' dr....!

Skrevet

Takker for svar! Tenker jeg hører hva de anbefaler også på apoteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...