mamma&mikkel Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Jeg bare lurer... Vi venter en gutt i slutten av juli. Og har lyst å ha dåp i september... Har en gutt fra før og døpte også han da han var to måneder og var superfornøyde med at vi ikke venta lenger. Så ringte jeg det stedet vi har lyst å ha dåpen, og der var de fullbooka, fullt av konfirmasjoner og dåper i denne perioden, men kunne sette av den siste søndagen i september.... Også kirken sa de hadde lite kapasitet igjen i september, men at hvis jeg var rask kunne de holde av en dåp siste søndag i september... Jeg lurte på hvorfor det var slik, og fikk til svar at det av erfaring kommer så mange sommerbarn slik at folk booker kirke tildlig. Det vil jo da si allerede FØR barnet er født... Ble litt sjokkert jeg... Viste ikke at folk var så tidlig ute men slikt...
VinterSol+2 Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 det høres veldig merkelig ut, for du har ikke lov å booke dåp før barnet er født. Dette vet jeg for det da de til meg da jeg hørte med kirken, for vi kan senest ha dåp den 22.juli. Så det må være barn som allerede er født. Men er jo mange som ikke døper barna før de er tre-fire mnd gamle da? grunnen til at det blir "fullt" er jo fordi det kun er noen søndager det ER dåp, (familiegudstjenester etc) og de har sikkert lagt seg på en begrensning når det gjelder antall barn.. i tillegg er det jo færre gudstjenester om sommeren (ferieavvikling etc) så da er det kanskje enda færre gudstjenester? Men skjønner ikke dette med at folk booker på forhånd altså. det er iallefall ikke lov i Horten, der vi skal ha dåp. (men her er det sjelden kø da, for å si det sånn. de som kommer får plass:))
mamma&mikkel Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2007 Hmm... Nå ble jeg hvertfall usikker... Hun på kirkekontoret sa at det ikke var dirrkete vanlig at det ble booket før barnet er født, men at det skjer i større og større grad. Og hverfall i de periodene det kommer manger barn.. Men men... skulle ringe tilbake på mandag, og bekrefte så får vel bare vente til da;) Kan jo som du og sier være forskjellig fra sted til sted og.. Vi får se;)
Raych Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Jeg vet at du kan få booket kirke før babyen er født i alle fall. (Det samme gjelder påmelding til navnefest). Svigerinnen min booket kirke 3 mnd før babyen ble født. Dette på grunn av at det ikke er gudstjeneste i den kirken hver søndag, og at hun ville få det gjort før ungen ble for stor. Dessuten skulle det passe inn med vaktturnusen til mannen etc. Mye å ta hensyn til. Men de døper jo som regel flere barn under samme gudstjeneste da, så det bør jo være plass til de barna som ikke er booket lang tid i forveien?!
VinterSol+2 Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 ja, var veldig merkelig, altså! Men men, uansett, har du "tungtveiende" argumenter, er det som regel ikke noe problem, altså. kan jo alltids få plass til en dåp til, så lenge det er dåpsgudstjeneste. Mener nå jeg iallefall. (hehe, jeg har jobba på kirkekontor en gang i tida..) Selv kan vi ikke ha dåp senere enn 22. dersom svigerfamilien min skal få være med. (de bor i Kina, og er bare i Norge en liten stund i sommer, litt trist for mannen min om bare det er min familie som kan stille, kan du si..)
VinterSol+2 Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 fikk hun booket inn også, eller bare beskjed om at "den og den søndagen er det åpning for dåp"? må være forskjellige praksis rundt om i landet da..
mamma&mikkel Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2007 Juhu!! Da har jeg booka både kirke og lokale for festen etterpå Litt rart altså, med tanke på at jeg ikke har født engang...men godt å ha det unnagjort og da... ;-) Blir det ihvertfall slik jeg ønsker det!! :-)
Nenya^juni2010 Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 Her har vi allerede booket dåp, gjorde det forrige mnd.. Allerede siste helgen i juli.. Var ingen problem for presten.. Blir kanskje litt liten raskt og sånn, men har ingen familie her vi bor og den helga passet det for alle Og vi har boplass til alle..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå