Gå til innhold

ingen rettigheter!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ei jente på 21 år som har vært selvstendig næringsdrivende i 2 år nå.. Jeg har drevet en dyrebutikk helt alene og jobbet hardt for at den skal kunne gå rundt.. men nå må jeg legge den ned pga for dårlig omsetning..

jeg er gravid i 3 mnd og har ringt mye rundt til trydgekontor og andre steder for å høre hva jeg kan få som stønad..

Jeg blir jo nå helt uten jobb og må regne med å være hjemme ett år etter at babyen er født og sånn som det ser ut nå så må samboeren min være aleneforsørger, noe som blir ganske tøft..

jeg har fått svar av trygdekontoret at jeg ikke har noen rettigheter, annet enn en engangssum på 33.000 (noe som ikke vil holde lenge..)..

far til barnet kan ikke ta noe pappaperm, fordi han får ikke betalt de dagene han han har perm (ifølge trygdekontoret) ... det blir jo 14 dager lønn som blir borte og det har vi ikke råd til :(

Jeg får ikke arbeidsledighetstrygd pga man må kunne gå ut i jobb når som helst for å få det...

jeg er trist og lei meg over at jeg ikke får noe støtte som helst, og redd for fremtiden..

jeg kan ikke fatte at de ikke har lagd noe opplegg for oss som er selvstendig næringsdrivende...

noen som er i samme situasjon, eller har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kunne stått meldt som arbeidsledig i minst 6 mnd før termin og motatt dagpenger så hadde du hatt rett på permisjon og foreldrepenger. Du blir da ikke "tvunget" ut i jobb før etter permisjonsslutt.

Eller du kan la far ta permisjonen og du melder deg arbeidsledig og må ta jobb når du får tilbud om det. Vil jo være det mest økonomiske for dere. Selv om det er kjempesurt. men det er mange i samme situasjon!!

Jeg er på attføring og må tilbake i tiltak etter fødsel og far ta permisjon, ellers mister jeg inntekten min. Det har vi ikke råd til.

Skrevet

Som selvstendig næringsdrivende skal du ha krav på 64% av det du har tjent de siste 10 mnd før fødsel, de beregner de beste 6, men hvis du må legge ned nå, stiller du nok dårligere, for du må ha jobbet hatt inntekt minst 6 mnd før fødsel.

Hvis du legger ned nå anbefaler jeg deg straks å skaffe deg en jobb om ikke annet en vikarjobb så du opparbeider deg noe og selv om du skulle bli syk eller ikke kan jobbe lenger etter en stund så har du krav på sykepenger som igjenn gir rett på fødselspenger på grunnlag av hva du har fått utbetalt.

Men til neste gang du skal drive for deg og og bli gravid må du tegne en egen forsikring men dette må ghøres minimum 10 før fødsel.

Håper du finner ut av det, og lykke til:-)

Skrevet

tusen takk for svar!

jeg fikk beskjed om at siden jeg ikke har fått noen inntekt fra arbeidsgiver dette året så får jeg ikke dagpenger uannsett...

Skrevet

tusen takk for svar!!

jeg må prøve å søke jobb nå som jeg legger ned ja.. men spørs om det er noen som vil ha ei gravid ei da ;)

tiden får vise!

Skrevet

Prøv et vikarbyrå, og du trenger heller ikke fortelle at du er gravid ennå, det viktigste for deg er å tjene noen penger så du får noe etterpå.

Det er arbeidstakers marked så jeg tror du har gode sjangser hvis du ikke er alt for kritisk:-)

Skrevet

Ellers kan du kanskje melde deg opp som fulltidsstudent. da får pappan perm og du får inn litt faste penger.

håper det ordner seg uansett !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...