Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Er nå 32 uker på vei, fikk beskjed fra jordmor at fra nå bør jeg ikke ligge på rygg pga, det blir vanskeligere for ungen å feste seg.. Har aldri hørt om dette, og legger meg på ryggen ubevisst om natten. Har hørt om Vena cava syndromet, men det merker vel jeg før det blir farlig? Er det flere som har fått beskjed om ikke å sove på rygg?
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Har ikke fått beskjed om ikke å ligge på ryggen, men har alltid en liten pute under den ene siden av ryggen for å hindre Vena cava syndromet.
LoveInMyTummy Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Jeg trodde at man skulle være forsiktig med å ligge på ryggen, fordi det er ubehagelig og at man kan bli kvalm og svimmel. Kan ikke skjønne at det har noe med festingen å gjøre.
Raych Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Har aldri hørt at det skal ha betydning for om ungen fester seg eller ikke i alle fall. Ligg på ryggen du, du merker hvis det blir ubehagelig:)
natemor til 2 Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 Har aldri hørt at det har noe betydning for om det fester seg eller ikke. Er kjempe plaget av dette selv,... klarer ikke ligge på rygg for undersøkelser uten å bli kvalm og uvel og svimmel,.. har nesten besvimt hos jordmor de siste 3 gangene,.. hun sier det ikke er farlig i det hele tatt,.. man snur seg selv i søvne hvis det er ubehaglig...
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Ehm... lurer litt her... Hva i huleste er vena cava-syndromet for no´???
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 Uterus komprimerer bukaorta og vene cava slik at venøst returvolum blir redusert og den gravide blir hypotensiv. Med andre ord, livmoren presser på blodårer slik at det kan bli vanskelig å puste...
Loglady Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 Fant dette i en artikkel her på bim - under Tema, "Den gravide kroppen": Du skal passe på å ikke ligge helt flatt på ryggen når du har kommet ca. 6 måneder eller mer på vei. Dette er på grunn av det såkalte "vena cava syndromet". Dette er at livmoren og babyen trykker mot vena cava som er en av hovedvenene i kroppen, som fører blodet tilbake til overkroppen fra bena. Dette motvirkes lett ved at du legger en liten pute eller et brettet håndkle under den ene siden av ryggen slik at du blir liggende litt og "tippe". Det skal ikke mye til, bare et par centimeters høyde under den ene siden. Ellers vil du også i stor grad merke at du blir svimmel. Det man er redd for er at du skal besvime før du får snudd litt på deg, og da kan babyen også få dårlig tilførsel av blod og surstoff og det er ikke bra. Det samme gjelder hjemme i senga, ligg ikke flatt rett ut på ryggen etter ca. 6 måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå