Gå til innhold

Vits med tannlegetime uten røntgen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal starte prøvinga i begynnelsen av juli..Hvis det går like fort som sist, så kanskje jeg er gravid i slutten av juli. Hadde imidlertid ikke tenkt på at det hadde vært lurt å bestuille tannlegetime før det..Kom på det i dag. Og nå får jeg ikke time før i august. Er over et år siden sist jeg sjekka tennene. Er det vits med tannlegesjekk uten røntgen? Kan de se hull da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan se noen hull,kommer litt an på hvor de ligger. Men du kan jo bare høre med tannlegen om hvilken praksis de har med gravide. Vet at de fleste ikke tar røntgen,men at en kan få en sjekk av tennene ellers.

Selv var jeg 2 ganger til tannlege i svangerskapet, 1 gang rutinekontroll,da sjekket tannlegen,og tok et par hull som var synlige. 2. gang hadde jeg kjempevondt i ei tann med stoooooort hull,fikk fikset hullet,og fikk bedøvelse i tillegg (men røntgen var fy-fy )

Skrevet

Tok røngten av tennene når jeg var gravid jeg. Seks måneder på vei...

Fikk et digert tungt blyforkle over hele meg.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske når det gjelder tannrøntgen og graviditet...det er lave stråledoser som ikke rekker ned til fosteret. Vet ikke om tannleger/pleiere vet nok om stråling hvis de konsekvent nekter å ta røntgen. Det vil være mer stråling når du flyr, det er det ikke mange som tenker på, uten at det er så farlig det heller.

Skrevet

Tok dette fra sidene til Statens Strålevern:

"Det er små felt i tannlegerøntgen, men deler av primærfeltet kan teoretisk sett gå uskjermet forbi kjeven mot veggen. Vi ser imidlertid liten hensikt med blyforkle i fanget. Hvis en skal skjerme, må det være i form av en thyroideabeskytter."

Altså, de mener at den eneste form for beskyttelse som er hensiktemessig er thyroideabeskyttelse, og thyroidea ligger på halsen...

Måtte bare forklare dette, mange er UNØDVENDIG bekymret for denne typen undersøkelser i svangerskapet.

Skrevet

Så da mener du jeg trygt kan gå til tannlegen i en evt tidlig graviditet, selvom fosteret er mest mottakelig for skade i de ukene? Forrige svangerskap var jeg hos tannpleier, og da måtte jeg fylle ut et skjema før undersøkelsen og et av punktene var om jeg var gravid. Siden jeg kryssa av der fikk jeg ikke ta røntgen..Derfor jeg lurer litt nå..Men jeg har også hørt det du sier da..Men så tenker jeg også sånn at HVIS det skulle være noe galt med barnet og jeg har tatt røntgen..da hadde jeg nok alltid lurt på om det kunne vært grunnen..:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...