Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Jeg har en Hb (blodprosent) på 10,4 og Ferritin (Jern) nivå er på 7. Hva ligger dere andre på og bør jeg starte med jern nå da kanskje? Jeg snakket med jordmor og hun var litt sånn: ja, men blodprosenten er litt lav i graviditeten sååååå....... litt usikker liksom. Hva gjør dere andre? Med de samme, lurte på om noen har gode tips til å motvirke hard mage ;-)
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Blodprosenten din begynner kanskje bli litt lav.. i tidligere svangerskap har jeg mått begynne med jern da jeg la på 10,0 eller under.... Hva gjelder ferritin-mivået ditt synes jeg at det er fryktelig lavt, i to av mine svangerskap hadde jeg ferritin på 17 og 18, da ble de verdiene merket med stor "OBS"... Men nå er det jo sånn at når det gjelder jerntilskudd så skal man ikke begynne å ta sånt uten at man har fått beskjed om det av lege/jordmor... Om jeg var deg ville jeg tatt en telefon til legen og spurt, for lavt jernlager kan jo bli ubehagelig... I mine svangerskap har jeg brukt Hemofer, den skal ikke være like hard for magen... men hvilket preparat som er snillest bør legen din vite...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Hb er jo litt lav, men ikke kritisk. Skjønner ikke at det kan gjøre skade å ta litt jern. Jordmor sa jo ikke nei, så hvorfor ikke. Har du noe ubehag ellers da? Svimmel eller lignende? Jeg tar bare vitamineral og omega 3, men tror det er jern i vitamineralen. Sliter også veldig med magen. Har brukt litt hjelpemidler, men det er ikke bra i lengden. Fiberik kost og rikelig drikke skal vistnok være bra for fordøyelsen. Har prøvd det meste, men sliter for det. Jeg tar også gjerne imot gode råd for treg mage:)
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. juni 2007 Tusen takk for svar begge to, jeg har riktignok vært litt svimmel men har bittelitt lavt blodtrykk enda (91 dager igjen ;-) så jeg så det i sammenheng med det...... ellers så tar jeg kun tran og ingenting annet, men vurderer å begynne på Floradix jerntilskudd nå da...... jordmoren virket å være i tvil men jeg synes det er såpass lavt at jeg tar det frem til neste kontroll om ca. 1 uke :-) Ps: jeg forsøker å drikke mye vann for forstoppelsen...... og har funnet ut ta linfrø har en effekt, men gruer meg likevel til å ta jern over tid... huff...
barbamamma79 - venter nr 4 Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Jeg hadde jernnivå 8 og fikk beskjed om ta jerntabletter, men ikke mer enn 1 om dagen for å motvirke hard mage. Jeg skulle heller spise masse jernholdig mat som rødbeter, brokkoli, lever og blåbær.
Tpop Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 Måler dere jernnivået hver gang? Bare gjort det en gang jeg.
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. juni 2007 Jeg målte det helt i begynnelsen av graviditeten og nå (uke 27++) Kjekt å vite siden den lå såpass lavt i begynnelsen av svangerskapet også..... ellers var det jo et godt tips å spise brokkoli og blåbær (nå som sommeren står for døren)
Bea har snart 4 barn? Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 På første svangerskapskontroll fikk eg et ark fra statens helsetilsyn der står det at en skal ta jern slik, både for mye og lite er ikkje bra Ferritin under 20 ta jern fra uke 12 Ferritin 20- 60 ta jern fra uke 20 Ferritin over 60 Ikkje ta jern uten om vis legen sier dette. Vi skal ta slik at du får i deg 30mg jern daglig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå