Gå til innhold

er det farlig med solarium...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det ok å ta solarium når man er gravid..+

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge JM Siri på Bim er det ikke farlig i det hele tatt. Men det kan være ubehaglig for noen gravide å ligge så lenge på ryggen da :-)

Skrevet

Fra brunogblid.no:

"Kan jeg sole meg når jeg er gravid?

Soling under graviditet er ikke noe problem. Her gjelder også samme regel: Solarium og sol ute har samme virkning. Et solarium inneholder ingen "farlige" stråler som går igjennom huden på magen.

Man kan oppleve at fosteret blir urolig under soling. Det kommer av at sollyset gjør at det blir lysere inne i magen, og babyen beveger seg derfor mer. Dette kan man dempe ved å legge et håndkle over magen. Man skal likevel være oppmerksom på at det under graviditet ikke bør være for varmt under solingen. Bruk derfor viftene godt.

Det er også en risiko for å få brune pigmentflekker i huden. Disse oppstår som oftest i ansiktet. Noen ganger forsvinner de raskt etter fødselen, men i andre tilfeller kan de følge deg lenge hver gang du blir brun. I de fleste tilfeller forsvinner de når huden blir blek igjen, og kommer ikke tilbake etter ved senere soling. Disse pigmentflekkene kommer ikke plutselig, men utvikles sakte.

Vær på utkikk og stans solingen hvis du føler det kommer skjemmende flekker. Når man er gravid har man ekstra stort behov for vitamin D3 som skapes av solstrålene. Vitamin D3 er helt nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium."

Også kan du lese mer på babyverden.com:

http://www.babyverden.no/templates/Article____415.aspx

Jordmor Siri har også svart på spørsmål angående solarium flere ganger på ekspertsvar. Her er et eksempel:

"Hei Siri! Lurte på dette med solarium i svangerskapet. Har lest på Bim at dette ikke er farlig, men likevel er det jo enkelte jordmødre som påstår at dette ikke er bra. Hva er det de mener er så farlig???

Kjære Anonym

Hei!

Solarium er ikke farligere for gravide enn ellers. Men om man tenker på faren for hudkreft, så er den like stor om man er gravid eller ikke. Det som er viktig er at du ikke blir liggende på ryggen helt flatt, for da kan du besvime fordi blodtilførselen tilbake til hjertet kan bli avklemt. Dette ordner du med en liten pute, brettet håndkle under den ene siden, så du ligger litt og bikker over på den ene siden. Det er bare litt som skal til.

Det kan også hende at noen av tenker på at fosteret ikke skal bli overopphetet, og det er viktig at det ikke blir. Men så varm blir man ikke på 10-15 minutter. Ta heller solarium i flere omganger enn å bli liggende for lenge av gangen.

Spør neste gang når noen sier at det er skadelig, det kan hende at det er noe jeg ikke har oversikt over. Men jeg kan heller ikke helt se hva det skal være:)

Det er viktig å føle seg litt vel også når ting blir litt slitsomme noen ganger.

Riktig lykke til videre!

Vennlig hilsen Jordmor Siri von Krogh"

Håper det var til hjelp :) Har selv tatt solarium et par ganger, og synes bare at det er kjempe deilig. Pleier å bruke en såkalt "aquacooler" som det kommer deeilig vannsprut annenhvert minutt, også setter jeg på maks på vifta. Pleier ikke ta mer enn rundt ti minutter da. Også passer jeg på å ha vannflaska rett ved siden av om jeg trenger drikke - og om du blir overopphetet er det jo ikke verre enn å gå ut av solariumet! Men nå er det jo så fint vær ute, så er ikke vits i å kaste bort penger på solarium da ;) Hehe. Lykke til med solinga ;D Er deilig å føle seg litt fin og brun når man kroppen er så annerledes ellers..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...