Gjest Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Leste igjennom tråden om hvordan folk ville prioritert husarbeid og nesten alle svarte kjøkken eller bad som første, altså vaske opp/vaske over/rydde av. Bare lurer, har dere alt barn (på over 1-2 år)? For her er i hvertfall rot det som må taes først. Ungene (2,5 og 4,5 år) roter masse og vi voksne roter jo litt vi også. Prøver jo å lære dem til å rydde etter seg og slikt, men det sklir fort ut og jeg vil ha et hjem for dem også, ikke et hjem som hele tiden skal se ut som en katalog så da blir det litt rot.... En 2-3 puslespill som ligger på gulver, småbiler overalt, på gulv, på bord og i sofa, lego utover spisebordet, sokkene som 2 åringen tar av seg hvor som helst her og der, sko utover gangen, bøker i sofaen osv. Vi selv har paprier (les regninger ol) utover bordet og på kjøkkenbenken, glemmer et glass eller tre i stuen, fjernkontroller, bøker osv utover. I det hele tatt, etter kun en dag med hele familien hjemme, og innendørs mer enn 4-5 timer på en dag, så ser det rimelig bombet ut... ;-) Er vi ekstremt rotete av oss mon tro?
Gjest Odyssey og det nydelige nurket Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Vi har katter...! Her må rotet ryddes opp og så støvsuges det.. Nemlig..
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Hehe... Ja vi hadde katt før (men måtte gi den vekk pga minsten) og husker hvor mye hår det var overalt, men den rotet heldigvis ikke så mye da ;-)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Litt upartisk, siden jeg ikke har barn enda... Men jeg rydder aldri, har det bare ryddig. Mitt hjem ser litt ut som en katalog, på stuebordet har jeg f.eks kun to hjertelysestaker, og fjernkontroll (en til alt) under bordet på en hylle i kurver ligger det andre gjerne ville hatt oppå bordet, resten av fjernkontolllene, glass brikker og andre ting som lager rot. blader og magasiner som jeg ikke har lest eller vil ta vare på har jeg i en annen kurv med tv bordet. regninger blir tatt fortløpende og lagt på kontoret. dagens post gås gjennom om ettermiddagen og kastes snarest i en stor pose i boden for papir. når jeg får barn skal jeg ha alt i kurver og kasser, og alt skal ryddes hver kveld. støvsuger to ganger i uken, og har minst mulig som lager støv på gulvene. ikke for å være frekk, men det hørtes veldig rotete ut hos deg... men det er da er hjem hvertfall, bare at mitt er litt ryddigere- dog uten barn..
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 Vi rydder for det meste om kvelden vi også altså :-) Men på dagtid så ser det ganske bombet ut, det er umulig å ha det ryddig når ungene er våken uansett, de må jo få leke og kose seg. Men uansett, rydding er likevel det som først må til! Og unger roter mye mer enn jeg trodde...
Gjest Odyssey og det nydelige nurket Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Jeg liker å rydde jeg da.. Kattene er blitt utekatter nå men gammel vane vond og vende.. så blir støvsuging og evt. tull som har havnet på gulvet...
@nne p@ l@nne Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 Alva, *Fødeklar* Du beskriver jo mitt hjem jo :-0. Særlig nå på sommeren når vi er mye ute, og kun inne korte turer for å hente ting å tang blir det mye liggene igjen på gulvet. Prøver å ha en viss hygiene standard på kjøkken å bad, men det er rot over alt.
Alba44 Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 Jeg var en av de som svarte først kjøkken og bad.. Mannnen min og jeg venter vårt første barn, så her i heimen er rotet bare etter oss. Men: er en erfaren førskolelærer, så kjenner til at barn roter ja ) hehe...
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 BARN OG MANNFOLK ER ROTETE!!! Så til Hego 2pp, du må komme deg ut av den rosa bobla di, for når det kommer en liten tass så kommer rotet med den- og du må prioritere vekk deg selv og mye av det som er viktig for det. Vi er fem i husstanden, den minste på 3 mnd lager definitivt mest klesvask med antall bodyer, håndklær og gulpekluter. Har to barn som rir flere ganger i uka, og det HENDER faktisk at hjelmer, støvler og vestene deres ligger igjen i gangen både en og to dager. Dette blir også en del klesvask da jeg ikke vil ha hestelukt klær der jeg ferdes og skal ha rent tøy. den eldste spiller i tillegg fotball, så med kamp en til to ganger i uka i tillegg til trening og at begge har gym og svøm på skolen så er klesvask den største helvetesposten her i huset. I tillegg KREVER jeg at alle her tar nytt håndkle når man dusjer. Vi har 250 kvm hus, inntil en noe trafikkert vei, det støver på vinduer, hagemøbler og blir en del støv både ute og inne. Vi har valgt fliser over hele stua og kjøkkenet i tillegg til gang og vaskerom for det er lett å tørke over. Sengetøy skifter vi jo en gang i uka nå som det er varmt. Men det BLIR rot. Tåteflasker og ting, aviser, blader og rester av det vi drev med i stad kan ligge å flyte. Huset vårt bærer preg av en aktiv familie, Vi har også veldig åpne dører for både store og små så det er ofte mye mennesker her. I tillegg har vi hele tiden noen prosjekter. Nytt bad i kjelleren, leilighet i kjelleren, garasje ute, bar i kjelleren osv.. Så om det blir rot?? JA... men vi har verken sopp eller mugg i hjørnene, så det er ikke udelikat her.Vi tåler bare å ha det litt sånn overflate rotete!
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #10 Skrevet 7. juni 2007 Takk, det var godt å lese! At det ikke bare er oss altså! Hehe... Helt enig med deg, nå om sommeren blir det ekstra, i tillegg er det sand overalt fordi det henger seg fast i klærene og ingen av oss voksne har lyst å løpe rundt innedørs og rydde når det endelig er sommer og sol ute, da er vi heller ute med ungene og bare koser oss :-)
@nne p@ l@nne Skrevet 7. juni 2007 #11 Skrevet 7. juni 2007 Det er jo forskjell på å ha det rotete og ikke vaske ja!!!
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #12 Skrevet 7. juni 2007 må legge til at når jeg er hjemme- og også ellers, veldig ofte er dette mitt område. Har en samboer som har lange dager, og mye ekstra borte om ettermiddag og kveld i fbm jobb. Og JEG er ikke noe husmor emne. Ikke baker jeg alle slagene til jul, ikke har jeg tellekant på verken laken eller boksere.. Og ikke stryker jeg putetrekkene annet enn til babyen.. men jeg tror barna mine vil huske meg som en mamma som lærer de at de må ta opp litt og litt etter seg selv. At vi er en familie som ALLTID kjører til og fra kamper, ridning og andre ting vi gjør. Vi rir sammen, drar på fisketurer, kan ta en spontan picnic i det grønne osv.. Tror ikke harmoniske barn nødvendigvis er det fordi jeg som mor evnt er så innmari strøken og strukturert med fjernkontroller og moppen
hit og dit Skrevet 7. juni 2007 #13 Skrevet 7. juni 2007 Eg har rot på hjernen, og rydder heile tida. Plukker med meg litt saker og ting kvar gang eg reiser meg, Skal eg på kontoret så tar eg med kontorsaker som har havna i "feil" rom etc. Rot gjer meg galen. Eg kan ikkje rekne det som husarbeid sidan eg gjer det automatisk heile tida. Etter å ha vokst opp med små barn i hus (er 11 og 14 år eldre enn småsøsken) så er eg forberedt på rot når lille-jenta kjem, men det skal gå heilt fint. Leker er jo bare koselig rot. Med ein gang det kjem barn og deiras utstyr i huset det er da det blir ein skikkelig heim. Trur dette er ein familiesvakhet. Har både ei mormor og mamma med støv på hjernen, men når det kjem til rot etter barn så ser dei det ikkje ein gang. (rot etter tenåringer har eg smertelig erfart at det er lavere tålegrense på, hehe.) Eg kjem nok til å fortsette med denne ryddemanien min tenker eg, men å snuble i leker det kan eg leve med og det blir ikkje det første eg rydder bort.
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #14 Skrevet 7. juni 2007 Enig med deg jeg nunne, det høres litt sprøtt ut å ha det så "perfekt" til enhver tid. Vi har heller ingen barn (kommer om 7 uker) , men vi lager ganske mye rot bare vi to også. Og ingen av oss gidder rydde hver eneste kveld. Så lenge det er rent og pent har det vel ingenting å si om det ligger noe utover, vi bor jo her, vi har ikke et utstillingshjem... Hilsen Purr som skal ut å bade i dag og kose seg i solen i dag og ikke rydde opp en eneste ting:) hihi
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #15 Skrevet 7. juni 2007 jeg har tidligere bodd med en som rydda hele tiden. En sånn manisk greie. Helt uutholdelig å være i hus med. Ble stresset av at han fløy hit og dit med ting hele tiden... Fysj.. hadde følt meg som en pyntegjenstand selv også om jeg hadde vært på besøk et sted det var striglet til enhver tid.. Nei, huset vårt skal brukes!! Jeg skal ikke gjøre stort i dag jeg heller. Bare sånne overflate ting man MÅ..
hit og dit Skrevet 7. juni 2007 #16 Skrevet 7. juni 2007 Eg var slik som rydda manisk før, og eg har måtta justere meg etter mannen etter at me flytta sammen. Han var nesten redd for å sitte feil i sofaen den første tida me var sammen. Så eg måtte rett og slett jenke ryddegleden min. Eg rydder mykje enda, men det er på langt nær så ille som før. Eg er heilt enig med nunne (og mannen) no, det er mykje koesligare med eit hus som ser ibudd ut og som ikkje er strigla. Merker dette spesielt når eg er heime hos mamma, som er verre enn det eg var. Å komme heim der så føler ein seg som rot sjølv. Det er skikkelig stress å besøke ho, rett og slett ubehagelig. Me bur der eit par veker kvar sommar, når me er heime fra Ungarn, og etter dei vekene er over så er både eg og mannen utslitt.
ano`num *17.03.10* Skrevet 7. juni 2007 #17 Skrevet 7. juni 2007 Hego, 2 pp; Slik hadde vi det også før vi fikk barn og i spedbarnstiden! Såg på husene til de som hadde eldre barn og tenkte "herregud, som det ser ut". Vi la merke til alt.... Klissete juice rot, som bare var tørket opp ikke vasket. Klær på gulvet på badet. Sand i krokene. U name it! Nå har vi det slik! I lengden fungerer hverken faste plasser, kurver eller noe som helst i den form med barn! Ikke når en er gift heller Etterhvert som du får barn vil du få mindre med tid også. Nøkkelen bak alt! Det vil bli umulig å ta posten rolig før du lager middag. Da bærer du inn ransler, handleposer, din egen veske og post om hverandre! Kasser med leker samler i seg selv også mye støv og skit. Hver gang vårt barn tar frem en kasse med noe nytt ramler det frem støv og skit. Ikke fordi vi ikke har vasket det, men fordi det samler seg der. Jeg løper ikke ut med støvsugeren hver gang hun kommer med togbanen, bilmatten eller dukkeklær. Når du kommer så langt vil nok også du nyte de minuttene du kan stille og rolig i sofaen. Den tiden du nå bruker på å rydde sammen på kveldene. Det er to helt forskjellige liv. Nå sitter du helt sikkert å rister på hodet av meg og sier "nå nei, jeg skal ikke falle i den fellen." Men en dag har det nok skjedd, uten at du helt har fått det med deg.
Mild, Marcus & Mille Skrevet 7. juni 2007 #18 Skrevet 7. juni 2007 Jeg, samboer og den lille valpen vår bor i 3-roms leilighet på 75 kvm. Venter en liten en nå i juli, så får se hvordan det blir da Nå som samboer er på jobb pleier jeg som regel å rydde over leiligheten, så det blir fint til han kommer hjem.. Men han roter som f*en når han er hjemme da Føler meg litt sånn mamma allerede, han setter aldri tallerkener eller glass inn i oppvasken, bare lar det stå der han brukte det. Tar av seg klær hvor som helst. Slenger håndklær på gulvet etter han har dusja, og tar nytt håndkle hver eneste gang! Klær havner på gulvet (ved siden av skittentøyskurven). Om han lager seg noe brødmat lar han pålegg, brød og drikke stå fremme. I tillegg liker bikkja å rive ting som vi har under bordet (er sånn hylle under) ned og leke med det.. Så jeg må stable de jævla bladene der omtrent hver dag - men er på jakt etter sånne kurver vi skal ha under der da, så det blir et litt "ryddigere" inntrykk ;D også drar bikkja med seg kvister inn så mopping av gulv og støvsuging gjøres også minst annenhver dag - kommer helt an på formen min. Bikkja begynner heldigvis å bli bedre nå da, har hatt han litt på valpekurs - og han er så flink! Glemte jo å si at boden ser ut som et helvete, hehe, kanskje jeg skal ta det etterpå? Får se om jeg gidder, for det blir JOBB. Men om jeg er i dårlig form enkelte dager så ser det ganske bomba ut etterhvert - så det kommer helt an på meg!
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #19 Skrevet 7. juni 2007 Hehe... Kjenner meg så utrolig igjen ano´num! Når man kommer inn døren med en sur halvsovende 2 åring på armen, en sulten 4 åringi hånden, 2 bæreposer, barnehagesekker osv så orker man bare ikke å bry seg om sko som bare blir sparket av utover gulvet, at sekkene blir slngt utover, at 4 åringen ikke henger opp jakken sin, og i hvertfall ikke at 2 åringen, som du aller nådigst får sette ned på gulvet, glemmer der det. Kjølevarene MÅ i kjøleskapet og ungene krangler alt om en lastebil i stuen fordi de er sultne og det siste du orker er å se igjennom posten elelr rydde resten av vfarene på plass, det har du ikke tid til heller for du må inn og mekle mellom ungene innimellom potetskrelling og røring i sausen ;-) Phu, blir fort hektisk og rotete ja! Men synes nå ikke vi har det så verst likevel jeg, prøver å få tatt alt slik at det er strøkent her minst en gang i uken i det minste.
*Vi blir 5* Skrevet 7. juni 2007 #20 Skrevet 7. juni 2007 Jeg føler det alltid ligger ting å slenger hjemme hos oss,men sånn blir det med unge og mann....Soverommet er værst med klær overalt..Jeg syntes ikke litt rot gjør noe,det er jo alltid rent likevel,spesiellt på bad og kjøkken.Vi har 3 katter og da må det holdes rent.
Mamzen Skrevet 7. juni 2007 #21 Skrevet 7. juni 2007 Vel...akkurat nå ligger det 100 tusjer, lekekasseroller og puslespill på gulvet...Kjøkkenet er kaos etter middagslaging og kveldsmat. Vi dro rett på stranden etter middag. Nå er ungene badet, rene og pene, så tar vi oss en liten rydderunde etter at de har lagt seg. Så er det sofatid eller fritid for oss voksne. Sklir litt ut om sommeren, men det er hærlig bare man greier å slappe av litt! Slik er det å leve med en 1 åring og en snart 3 åring...
*RutIetutt* Skrevet 7. juni 2007 #22 Skrevet 7. juni 2007 Har en rotete 2,5-åring - men han hjelper stort sett å rydde opp lekene sine før han legger seg....og stort sett er han faktisk ikke så ille å rote heller;o)
*RutIetutt* Skrevet 7. juni 2007 #23 Skrevet 7. juni 2007 He, he sånn var jeg også før jeg fikk barn Hego, 2pp;o) Det forandrer seg nok raskt når det kommer småfolk i hus, ja;o) Jeg tenke også alltid, før jeg fikk barn selv, at de som hadde unger hadde det så utrolig rotete hjemme, og at sånn skulle i allefall ikke jeg ha det....men man må nok bare svelge noen kameler å innse at med barn i hus så blir prioriteringene litt annerledes.... Selv om vi støvsuger hver dag, så er det langt fra så rent og ryddig som det alltid var før vi fikk barn. Lekene hans ligger i lekekasser, men noen større ting står jo utover gulvet. I tillegg er det små håndmerker på glasskap, på glassdøren og på stuebordet som har glassplate....nytter ikke å gå etter ham med vaskekluten heller......;o)
spirenr 2 er gutt! Skrevet 7. juni 2007 #24 Skrevet 7. juni 2007 Alva: Puster lettet ut. Da er ikke vi alene om å ha det rotete!!! Litt kaos er det med et barn på 3 som klarer å rote fortere enn vi klarer å rydde. Hun er også flink å rydde da - men rotet er egentlig overalt. I tillegg er jeg ekstremt trøtt i dette svangerskapet!! Orker nesten ingenting. Ja,ja.... det er ihvertfall rent i huset - det er jeg påpasselig med.
Bobine Skrevet 7. juni 2007 #25 Skrevet 7. juni 2007 Hos oss er det bare rot. Vi er to rotehuer som har funnet hverandre. Skrekk og gru hvordan det kommer til å se ut når vi får barn :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå