"husmor"med lille Nora Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 får de som er Rhesus negativ, får de tilbud om fostervanns prøve`?
Minimio Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Nei, der er det ingen automatikk. Men man blir ekstra godt fulgt opp med blodprøver underveis.
"husmor"med lille Nora Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2007 okey;) takk. eg blir tatt blodprøve på hver kontroll som de sjekker.
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 hvor godt mener du med godt fulgt opp? Jeg tok vanlig blodprøve i uke 8 og fikk beskjed om å ta ny i 32 siden jeg var negativ..synes nå det er langt fra "ekstra godt"?
guttiseptember Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 Jeg er og rh negativ. Venter mitt tredje barn nå. Men blir bare tatt blodprøve av ved første gangs kontroll. Uke 32 og uke 36 (dette er jeg litt usiker på men er mellom uke 36 - 38) Ellers ikke noe mer. Men etter fødsel fikk jeg sprøyte for ikke å danne antistoffer.
Minimio Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Jeg tok blodprøve i hvert fall 4-5 ganger forrige svangeskap. Er litt usikker denne gangen, for kontroll nummer 2 er jo ikke før i uke 23/24.
guttiseptember Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 Første gangen jeg var gravid tok jeg dette opp med legen. Jeg var fryktelig nervøs, hadde hørt så mye rart om dette men rh neg. Men det viser seg at det er skjeldent noe skjer. Nå får man jo denne Anti D sprøyten etter fødsel. Og så er det oftest ved tredje eller fjerde graviditet/fødsel det kan skje noe. Jeg er gravid for fjerde gang. Mistet for 7 år siden. Men jeg skal ikke ha noe flere prøver en de to ekstra som er påkrevet. Og etter alt jeg har funnet ut så stoler jeg på legen min, hun er flink. Så slapp av.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 Når man er rhesus negativ vil det kun bety noe om barnet er rhesus positiv, og såvidt jeg vet har det sjeldent noe å si ved første graviditet uansett. Man bør være obs på om man har hatt aborter tidligere uten å få slik sprøyte som nevnt ovenfor. Fostervannsprøve tror jeg ikke er aktuelt i noen tilfeller ved denne problemstillingen. Det er ikke noe galt hverken med deg eller barnet, men kroppen din kan finne på å lage antistoffer mot barnets blod. Men så lenge legen vet om dette (og det gjør de jo når de tar blodprøve) så hadde jeg ikke bekymret meg:)
Cybermom♥ Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 Sist svangerskap tok de blodprøve 4 ganger av 12 kontroller. Etter fødselen fikk jeg en sprøyte for ikke å danne antistoffer ved senere graviditet. Det er kun hvis du er rh neg. og pappaen er rh pos. at dette har noe å si. Babyen kan få rh pos. blod da. Denne gangen er det blitt tatt blodprøve 2 ganger på hittil 5 kontroller. Du får nok ikke fostervannsprøve med bakgrunn for rh neg. Det kan ikke skje noe med barnet ditt ved første svangerskap pga dette uansett. Men hvis du har hatt en abort tidligere, og ikke fått sprøyte, har det skjedd en glipp. Alle som er rh neg. og har vært gravid, skal få en sprøyte etter abort/fødsel. Er du bekymret for om det er noe "feil" med barnet? Er det derfor du vil fostervannsprøve?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå