Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 jeg bor i USA og har mulighet til å fryse ned navlestrengen for å ta vare på stam-celler i tilfelle sykdom senere i livet. Noen som har noen tanker eller erfaring med dette? Litt av dillemmaet er at jeg ikke har bestemt meg for hvor jeg vil føde, I Norge eller USA. Og tror ikke dette er mulig i Norge. Ville dere gjort dett om dere hadde muligheten? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Yarn Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Hei:) Joda, dette skal være mulig i gamlelandet også Iallfall vil jeg tro på de fleste steder, det går jo an å høre med dem. Dekkes dog ikke av det offentlige. Har du lest denne brosjyren fra Bioteknologinemda? http://www.bion.no/publikasjoner/2005_12_21_%20Navlestrengfolder.pdf Selv har jeg ikke tenkt mye over dette enda, men tror nok jeg ender opp med å ikke ta vare på det. Sannsynligheten er visstnok meget liten for at det blir brukt (1:20 000 anslås det i denne brosjyren). Hvis man har bruk for stamceller, er det ikke en gang sikkert man kan bruke sine egne (kan jo hende feilen ligger i eget DNA). Det finnes også ca 10 millioner donorer til eventuell benmargstransplantasjon. Dessuten kan det vel neppe lagres mer enn 10-15 år I Norge er det visstnok relativt dyrt. Mener å ha lest 15 000-20 000, men det er et tall jeg tar litt fra løse luften. Men så er det den sannsynligheten da. Man vet selvsagt ikke om man havner akkurat i de tilfellene man kan få bruk for det, og da betyr jo ikke pengene noe.
Minimio Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Joda, dette er mulig i Norge også. Leste litt om det når jeg fikk mitt forrige barn for ca 3 år siden. Jeg opplever at bransjen har et litt frynsete rykte i Norge. Sto en artikkel i Gravid i forrige nummer som ikke var veldig positivt vinklet synes jeg. Jeg er enig med -nanna- over. Vi kommer ikke til å gjøre det. For det første er det alt for dyrt i forhold til den mulige gevinsten. Dessuten er det noe helsemyndighetene og helseekspertene i Norge er skeptiske til siden man ikke så godt kjenner til gevinstene. Og når de ikke helhjertet støtter prosjektet er det vanskelig å å tenke at det skal være verdt så mye penger....
Guttemamma x 3 Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Tilbudet finnes i Norge også, men vi velger å ikke gjøre det. Synes nytten av lagret navlestrensblod foreløpig er litt for dårlig dokumentert. Da storebror ble født var det en lege innom rommet mitt og spurte om han kunne få navlestrengsblodet til forskning. Denne gangen har sykehuset allerede sendt oss forespørsel om å få navlestrengsblodet til forskning og vi svarer ja denne gangen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå