Gå til innhold

Rhesus negativ... og bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

r det noen her inne med erfaringer om rhesus negativitet? Jeg hadde en abort for 3 år siden og vet ikke om jeg fikk sprøyten med Anti D etterpå, hvordan kan jeg finne dette ut?

Jeg fødte et barn for 4 år siden og hadde også en abort for ca 10 år siden, men da og etter fødselen fikk jeg sprøyten.

Jeg er kjempebekymret for dette, er det noen som har erfaringer å dele med meg ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med det stedet der du tok abort, de vet det vel fordi alt slikt journalføres.

Skrevet

Nå fikk jeg jo angst. hadde abort for 15 år siden, kan ikke huske det var noe snakk om rhesus eller sprøyte da...er gravid nå med nr.1, og er visst rhesus negativ som jeg ikke helt vet hva innebærer. Kan det være noe galt nå da hvis jeg ikke fikk noe sprøyte sist???

Skrevet

Jeg er rhesus negativ. Har tatt to fostervannsprøver og fått antispøryte hver gang. Gutten min som er 2,5 år er også negativ så jeg fikk ingen etter fødselen.

Jeg skjønner at du er nervøs for dette er et tema som ikke mange jordmødre vet mye om. Det eneste de vet er at det kan være farlig for fosteret og så gjør de deg ennå mer nervøs. Det skjedde med meg forrige gang. Men det finnes måter å sjekke babyen på:-).

Jeg tok hyppige blodprøver i forrige svangerskap for å raskt eventuelt kunne påvise antistoffer i blodet. Dette fant de selvfølgelig etter fostervannsprøven. Siden jordmor var usikker men syntes det var alvorlig ble jeg helt hysterisk og ringte Ullevål. Der fikk jeg komme inn til en rask ultralyd med en aldeles fantastisk dame (Katarina). Det er 3 "tester" man kan gjøre på en slik ultralyd. Jeg husker selvfølgelig ikke lenger hva hun så etter, men i hovedsak var det blodstrømmene. Hvis babyen har tendenser til anemi er det visse ting som blir nedprioritert; bla blod til visse deler av kroppen. Beklager at jeg ikke kan huske mer (det er jo 3 år siden), men tar du kontakt med sykehuset ditt skal de kunne hjelpe deg.

Gå for guds skyld ikke rundt å bekymre deg. Be om hyppige blodprøver, og be om en UL.

Dette kommer helt sikkert til å gå kjempefint:-)

Skrevet

Det kan være et problem å være rhesus negativ, men det trenger absolutt ikke å være det. Det er egentlig litt rart at jordmoren din ikke har fulgt det opp siden det krever litt ekstra oppfølging.

Hvis både du og babyen er rhesus negative er det ikke noe problem. Problemet oppstår først når du er nagativ og babyen er positiv. Men dette vet man jo ikke, derfor får man en antisprøyte alle ganger mor og barn har kommet i kontakt med hverandres blod. Dette skjer feks ved en abort eller en fødsel.

Vi som er rhesus negative utvikler en motstand mot alt som er rh positivt. Dvs at hviv vi feks får en blodoverføring som er rh+ vil ikke kroppen vår godta dette blodet. Det er først når vi har kontakt med + blod at kroppen utvikler dette antistoffet. Vi vil prøve å frastøte oss alt som er rh+, og det kan føre til at babyen får blodmangel (anemi) eller i værste fall utstøtes av oss. Hvis man aldri har vært i kontakt med rh+ blod er det ikke noe problem, for kroppen har ikke formelen på antistoffet ennå. Men etter en fødsel eller abort er kroppen i kontakt med rh+ blod å starter umiddelbart å lage dette stoffet.

Derfor får man en antisprøyte. Den lurer kroppen til å tro at stoffet er produsert og slår seg til ro med det. Neste gang vi blir gravide har jo derimot ikke kroppen formelen på stoffet og får heller ikke produsert noe, siden dette ble tilført kunstig med sprøyten.

Håper det var litt oppklarende på betydningen av rh negativitet?

Skrevet

Når spontanaborterte du? Jeg spontanaborterte i januar i uke syv, og fikk da beskjed om at så tidlig i en graviditet var ikke kontakten mellom mitt og barnet sitt blod etablert enda, og det var ikke nødvendig med antiD. Mener også at alle rutinemessig får tatt blodprøver ved første legebesøk, og her måler de det de kaller irregulære antistoffer, hvor de kan se om du er blitt utsatt for Rhesus genet ( enten ved abort, fødsel eller f.eks blodoverføring) Skjønner du er streset - hadde akkurat de samme tankene selv, er nå gravid i uke 21, og har i den forbindelse vært innlagt med noen andre problemer. Da spurte jeg ALLE om dette med Rhesus negativ og antistoffer - og alle legene svarte det samme.... At jeg ikke skulle bekymre meg....

Skrevet

får de som er Rhesus negativ tilbud om fostervanns prøve?

Skrevet

Min mor er også rh neg (jeg har jo fått det fra et sted:-). Da viste man ingenting om problematikken og hun har født 2 barn. Jeg er usikker på rh til broren min... Så man kan jo si at all denne kunnskapen man har fått de siste årene egentlig bare skaper bekymringer.

Men, det er selve aborten som gjør at man "utveksler" blod. Derfor er første gravidietet problemfri for barnets blod har aldri kommet i kontakt med ditt. Nå vet ikke jeg hvor tidlig i svangerskapet barnets blod er "ferdig", så en tildig abort har kanskje ingen betydning.

Men det skader jo ikke med en ekstra blodprøve i ny og ne. Da får man et svar så man slipper å engste seg unødvendig:-)

Skrevet

Min abort for 15 år siden var provosert, husker ikke hvor langt jeg var kommet men det var i de første 2 mnd. Er ganske sikker på at jeg ikke fikk noe sprøyte da.

Men nå når jeg har funnet ut dette med at jeg er negativ hos legen, ser jeg at jeg har fått et svarark som jeg skal ta med til sykehuset, der det står at det ikke er påvist irregulære erytrocyttantistoffer i plasma. Er ikke da alt greit tro?

Er det ikke det ene så er det det andre nå for tida.

Skrevet

Jeg fikk snakket med sykehuset i går der jeg hadde den siste aborten. Jeg hadde fåt sprøyten, men jeg hadde fått den da jeg sov så det husker jeg selvfølgelig ikke noe av.

Jeg snakket også med jordmpr i dag, og ble beroliget.. helt til jeg leste innlegget til en av dere som fikk tatt en UL for å utelukke. Nå må jeg ringe Asker og Berum sykehus for å sjekke ut om dette er nødvendlig.

Man kan jo bli helt sprø av alt det man skal bekymre seg for...

Uansett, tusen takk for respons på spørsmålet mitt :o)

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Jeg skrev det med UL mest fordi det finnes muligheter. Hos meg hadde de funnet antistoffer i blodet og ble bekymret. Derfor ble det tatt en UL for å utelukke at noe var galt med babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...