Gå til innhold

Dørskiltet... hvem skal stå der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har to barn fra tidligere som er her annenhver helg. Vi har en felles. Tidligere har vi bare hatt våre to navn på døra, men når vårt felles barn kom fikk jeg laget et nytt der hun også sto. Da ble han sur og sa at de andre to barna også skal stå der. Hvorfor det??? De bor da ikke her, de bor hos moren sin! Det er der de har adresse! De er her annenhver helg, og det kvalifiserer ikke til å stå på dørskiltet i mine øyne.

Hva har dere på dørskiltet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet du, jeg er enig med deg i det faktisk:)

har en stesønn, vi får en felles i begynnelsen av januar....

og da jeg skal ha dørskilt da, syns jeg ikke stesønnen trenger å være med.---for han bor tross alt ikke her, og er her bare annenhver helg...så full støtte der...

Skrevet

synes det er ganske smålig av deg jeg, skader det at de står der da???!!!

Skrevet

Nå har ikke vi dørskilt, og på postkassa står bare etternavnet til mannen min. Men lita bygd, og "alle" kjenner oss jo...

Skjulle jeg laga døskilt nå, så skulle alle ungene vært med på det. Selvfølgelig! Vi bestreber oss på at han har to hjem, et han er mest i - hos mamma, men også et han er mye i, og like stort medlem i - her. Så hvorfor være så negativ til mannen din som bare vil inkludere sine egne barn i familien liksom?

Skrevet

Jeg har dørskilt med mitt, samboer og stedatter sitt navn. Hun er jo "hjemme" når hun er hos oss, og ikke på besøk selv om hun er hos oss annen hver helg og en gang i uka.

Skrevet

hmm.. stedatteren min står på skiltet her. Hun har jo et stort fint eget rom og er en del av denne familien også. Dette er et hjem for henne også. Hun er da ikke en gjest. Vi har henne annen hver helg og en dag i uka.

Hun ble faktisk ganske så provosert når et familiemedlem spurte oss om jeg og sambo eide leiligheten sammen og jeg svarte at vi eide halvparten hver. Da protesterte hun med en gang og sa at det var hennes hus også. Forklarte selvfølgelig henne at vi snakket om hvem som betalte regningene for å bo der. Hun skjønte den. Men tror stebarnet ditt kan bli veldig såret av den holdningen din...

Skrevet

Dine stebarn er like fullt din samboers barn som deres felles barn, selvom de ikke bor hos dere på heltid og ikke er dine barn. Og personlig synes jeg det er helt greit at voksne er litt rause mot barna, tenk hva du ville synes hvis situasjonen var slik at det var din datter som ikke fikk lov av stemor eller stefar til å stå på dørskiltet? Du ville nok synes det var ganske dårlig gjort mot henne? Hadde du unnlatt å ha henne på skiltet hvis hun bodde ikke heltid hos deg? Jeg skjønner godt at din mann ble sur, det blir litt som i myten om når Adam og Eva skulle gjemme bort de skitne barna..

Skrevet

Nå er jeg vel ikke alltid verdens beste stemor, men gjør mitt beste. Men akkurat dette med IKKE å skrive navnet på stebarnet synes jeg er tydelig ekskludering. Påpeke at du bor hos mor og ikke her, på en måte...

Forstår argumentet om at hun ikke bor der fast, men det er litt for tynt...

Skrevet

Her vi bor nå hare vi ikke dørskilt. Bare etternavnet på døra og navnet til meg og mannen på postkassa. Der vi bodde før (før fellesbarn ble født) hadde vi dørskilt med navnet til stedatter, mannen min og meg. Vurderer å få opp navnet på fellesbarn på postkassa siden hun av og til får brev og da blir det lettere for postmannen. Syns vel egentlig ikke det er nødvendig med stedatter sitt navn siden hun aldri får post på denne adressa. MEN hvis skulle hatt dørskilt hadde hennes navn også stått på det... :-)

Skrevet

Stedetteren din er da ikke på besøk??? Er hun ikke hjemme hos pappa og deg da???

Helt enig med anonym over her, det er rimelig eksludering....

Skrevet

Det å ha navnet til stebarna på dørskiltet er jo et signal på at de er inkludert i familien, og hvis de føler at de er det blir sikkert samvær lettere for dere alle. Sånn sett tenker jeg at det bare er fint på både kort og lang sikt. Men hvis du føler at det er invaderende, feil, vondt, rart eller hva som helst som man kan føle iblant hvis man ikke er helt trygg (selv om man også skjønner at det er urimelig) så kan dere vel bare sette etternavnene på dørskiltet? Vel og merke hvis far har samme etternavn som barna da.

Det gjorde jeg i starten. Akkurat da hadde jeg en litt barnslig sår følelse på at det skulle stå tre navn med samme etternavn og så bare mitt alene, følte at det ble gnidd inn at jeg var uttafor liksom. Helt dustete og irrasjonalt selvfølgelig, men jeg følte meg med en gang bedre da vi satte opp to etternavn i stedet - så ble min plass i huset liksom likestilt, hehe.

Mye rare følelser oppi nyfamiliesituasjonen som man ikke alltid skjønner selv en gang :)

Skrevet

Dersom stebarnet har adresse hos dere, er det jo en selvfølge at h*n står skrevet på dørskiltet. Men hvis ikke, blir det helt unaturlig. Et dørskilt viser hvem som bor der. Har en ikke adressen sin der, så bor en der ikke.

vet at mange biomødre har vanskelig for å " svelge" det at barna deres faktisk ikke kan få alt med seg... men sånn er det nå en gang. Det ville vært helt unaturlig for meg og min mann å ha stebarnet hans på dørskiltet. Hadde hun bodd her, ville det selvfølgelig vært helt annerledes. - Når kommunen registrerer hvor mange medlemmer en husstand har, er de kun ute etter hvem som bor der... altså har adresse der. Så uansett hvor mye en snur og vender på det, så bor ikke disse barna der, så lenge de har en annen adresse. At noen velger å si til barna at de bor her og der, er opp til dem. Men så lenge de har adressen hos moren, så er det der de egentlig bor.

Skrevet

helt enig med deg shiloh!!!

syns ikke min stesønns navn skal stå på skiltet.

han bor ikke her, men hos moren sin...

da han er her, er han på besøk..og dette er han så nøye på selv...

kall meg gjerne kald...men sånn er det:)

Skrevet

Dette er egentlig en liten bagatell, og her i huset handler det ikke om bostedsadresse og besøkende stebarn. Men det handler om familien, hvem man inkluderer i familien! Dette er ikke noe biomødre har noe med, eller folkeregisteret for den sakens skyld, men det viser jo litt holdninger hos enkelte da. Dørskiltet er et tegn på hvem som er i denne familien, iallefall er det sånn hos oss. Og dersom vi skulle hatt et dørskilt med alles navn på, så skulle jo jr stått der han også! Han er en del av familien vår. Enkelt og greit.

jeg synes iallefall at det er trist at man som far blir nektet å ta med navnene på sine barn pga en stemor som er opphengt i bagateller.

Skrevet

Hos oss var det faktisk mannen min som bestilte skiltet, og ordnet med det som står på.... og han tok selv bare med oss som bo her.

Skrevet

Vi har gjort det sånn at samboeren og mitt navn står der m fam.

Skrevet

Det er også en måte å gjøre det på. Synes at hver og en må få bestemme selv hva de ønsker å ha på sitt skilt. Vi har ikke mannens særkullsbar på vårt, men hadde han ønsket det så hadde jeg jo ikke nektet. Han sier selv at han ikke synes det er naturlig, for hun er jo bare på besøk her, og hjemmet hennes er hos moren sin.

Skrevet

Først må jeg legge til at vi ikke har dørskilt. Det er kun en annen familie jeg kjenner, vår krets, som har dørskilt. Den familien er en ny sammensatt familie, og tavlen er så full av navn og etternavn at en kan bli helt mo i knærene.

Skulle vi hatt dørskilt så hadde vi nok hatt mitt etternavn og hans etternavn, og da dekker vi opp alle barna også. Men hadde hans barn hatt sin mor sitt navn, så hadde ikke det navnet kommet opp på min dør. Det er i alle fall sikkert.

Så navneskiltet hadde blitt:

Her bor familien

Hansen-Olsen

Det hadde ikke blitt

Her bor

Herr Hansen

Frk Olsen

x Hansen-Olsen

y Hansen-Olsen

x Hansen- Pettersn

y Hansen- Pettersen

Er vel helt totalt unødvendig med all denne informasjonen på dørskiltet. En har husnummer, og postkassen er ikke engang i nærheten. De som kommer på besøk, de vet hvem de skal til. Ser jo bare tåpelig ut med en hel liste over alle i huset.

Skrevet

Vi har ikke dærskilt da..men:Er det ingen som meg som tror dette med å ha "to hjem" osv ,blir litt stressende for barna?de burde jo få lov til å ha "ett hjem"??Kanskje ingen som skjønner hva jeg mener?noe med å slå rot en plass??Kan jo bli litt forvirrende for dem?

Her kommer de som bor her til å stå på et eventuelt dørskilt

(snakker om annahver helg samvær,vet at her føler barna at de drar "hjem"søndag-helt naturlig mener jeg...er sånn for de å:-))

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at en skulle tro de fleste barn har best av et hjem, et sted å slå rot på som du sier, jeg mener ikke bare at 50% burde brukes unntaksvis, men jeg mener også at i de aller aller fleste tilfeller så har barna det best med sin mor.

Men jeg synest ikke det er så veldig relevant for hvilke navn som skal stå på et dørskilt. Der mener jeg alle eller ingen, jeg synes også at det er mer en bra nok med å skive etternavnet til familien, eventuellt etternavnet til de voksne i huset. Uten at en trenger å liste alle navnene. Er vel ikke noe poeng i å ekskludere noen er det vel?

Skrevet

Hei jenter!

Bare et lite tips: Hvis dere sliter med stemorsrollen enten pga mannen, barna eller stemor så velg deres kampsaker med omhu. Hvis man skal ha meninger om alt iforhold til sine stebarn, kan man fort få en kræsj med mannen sin. Dette er en typisk sak som ikke er så utrolig viktig. Spør derfor mannen/evt barna hvem som bør være på dørskiltet, og ta med de navnen de mener er riktig. Dette kalles gi og ta, og er en strategi som har fungert i lang tid. Gir du litt velvilje er det enklere å bli hørt i de sakene som virkelig plager deg (f.eks uoppdragene unger, en mann som ikke tar tak i oppdragelse osv...)

Ikke for å trampe noen på tærne, men dette kan du umulig være en viktig sak. Hvem som bor i et hus er vel ikke noe å gjøre til en prinsippsak. Nei, jenter: bruk heller energien deres på noe som bedrer deres, barnas og mannens hverdag.

Skrevet

Vårt hjem var faktisk stebarna mine sitt før det ble mitt, og de er hjemme hos oss også selv om de bor mest hos moren, så her er alle våre navn på skiltet.Jeg synes det er greit, det er jo bare 2 ekstra navn på et skilt..

Skrevet

Blir dette et problem/konflikt etc, er dette i utgangspunktet en bagatell. Dropp hele skiltet. Det som er problemet er hi`s syn på stebarnet som er bakenforliggende, ikke skiltproblematikken

Skriv heller velkommen (til du evt føler for å skrive alles navn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...