Gå til innhold

Sambo har et så høyt pengeforbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har et veldig høyt pengeforbruk.Han har aldri ei lønning ut en hel mnd, som oftest er den borte på et par uker. Det har gått greit siden vi har bodd gratis hos mine foreldre. Jeg er student og har derfor ikke noen spesiell inntekt. Jeg ble uplanlagt gravid, men han har hele tiden vært mest ivrig på at vi skal ha dette barnet. Er forresten 24 uker på vei. Nå har vi planer om å flytte i aug/sep.. Og dette krever en del innkjøp av div utstyr til både hus og barn+ selvfølgelig leie og strøm osv. Men nå har han plutselig fått det for seg at han skal kjøpe båt. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal få dette til å gå rundt, siden vi må gå hele sommeren på hans inntekt til jeg får fødselstipend til høsten. Jeg har sagt tydelig at vi ikke kan bo sammen med hans høye pengeforbruk, men han ser ikke på det som et problem. Nå vet jeg ikke hva jeg bør gjøre, jeg kommer jo ikke til å klare meg alene heller, og han er jo så god og snill ellers. Og jeg synes det egentlig blir dumt å gå i fra han bare pga dette. Og jeg har tatt det opp gang på gang, men han bare fnyser det bort. Noen som har råd å gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han virker utrolig umoden! Stakkar deg som bekymrer deg sånn! Jeg ville ha satt meg ned med ham og vist ham ved hjelp av et regnestykke hva det koster å få barn, slik at han kan se det selv. Legg til at man også må begynne å spare penger med tanke på uforutsette utgifter også. Jeg hadde irritert meg grønn over en så umoden fyr,- spesielt med tanke på at det var han som var mest ivrig med tanke på å beholde. Fyttikatta! Håper han ser lyset snart!

Klem,

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Samboen min har også et høyt pengeforbruk, og et barn fra før. Han betaler ikke enkelte regninger før de har fått inkassovarsel, betaler ikke bidrag for barnet sitt siden han mener det er for høyt.. jeg henter regninger i postkassen hver eneste dag. og nå har han kjøpt seg ny bil (fra fabrikk!!).

Han betaler halve lånet på huset og halve strømmen, men der stopper det. mat, interiør, alt annet, det betaler jeg... og jeg tjener halvparten av det han gjør...

Grunnet høyt forbruk jobber han mye (selv om det ikke er nok), og er sjelden hjemme før jeg sovner... I tilegg skylder han meg et titalls tusen kroner også, som jeg lånte han fra mine oppsparte midler

Jeg er også i stuss på hvordan dette skal gå, og er spent på tilbakemeldinger du får på innlegget...

Skrevet

Er mannen din stokk, stein dum, eller bare fortrenger han virkeligheten? Å ikke betale bidrag gir han jo bare en enorm bidragsgjeld, og inkassovarslene kan til slutt velte økonomien hans helt. Håper for din del at huset står på deg og ikke på dere begge.

Jeg klarer dessverre ikke å synes så veldig synd på deg, siden alle velger hvordan man vil leve selv. Men man kan jo spørre seg om du ikke burde våkne opp og sikre barna dine litt bedre.

Skrevet

Jeg vet også hvor vanskelig det er å leve med en sånn mann. Eksen min var sånn. Vi hadde heldigvis ikke barn sammen. Vi bodde gratis hjemme hos foreldrene hans, han hadde dermed ingen utgifter. Hver lønning bare gikk opp i røyk, han kunne bruke den opp på en dag om så var. Alltid når vi skulle finne på noe var det jeg som betalte for begge, og han måtte låne penger både støtt og stadig som jeg aldri fikk igjen.

Har dessverre ikke mange råd til deg, siden min eks aldri forandret seg. Jeg prøvde alt, kjeftet, maste, snakket rolig med han osv. Ingenting hjalp, det gikk bare rett gjennom. Dessverre er det bare noen mennesker som aldri får orden på økonomien.

Det eneste jeg kan komme på er at dere kan ha en regningskonto når dere flytter sammen. Begge setter inn et visst beløp hver mnd (sett det på autogiro på lønningsdagen) og fra den kontoen går alle utgifter som husleie, strøm osv. Dere kan ha så mange bankkort dere vil, men det mest fornuftige er om kun du har bankkort. Så bruker du det når du kjøper mat, bleier og andre ting til husholdning. Dermed kan du på en enkel måte styre økonomien hans. Lykke til.

Skrevet

Dere må snarest sette opp et husholdningsbudsjett. Ta gjerne utgangspunkt i standardbudsjettet til SIFO (Statens institutt for forbruksforskning). Du finner det på www.sifo.no. Trekk fra og legg til alt ettersom det virker mest realistisk for dere. Deretter oppretter dere en konto som skal gå til felles utgifter. Avtal hvor mye hver av dere må sette inn på den kontoen hver måned for å få regnestykket til å gå ihop. Etter at denne summen er innbetalt, sitter samboeren din (kanskje) igjen med en sum til personlig forbruk. Den må han få bruke som han vil. Men bare den. Gjør det helt klart at kontoen til fellesutgiftene ikke på noen måte skal røres til annet enn nettopp fellesutgifter.

Økonomi er det par oftest krangler om. Greier dere ikke å få til dette, spår jeg at samlivet mellom dere blir kortvarig. Kontakt eventuelt en økonomisk rådgiver og sett opp en time til samtale der dere begge er med. Samboeren din kan ikke fortsette sånn.

Skrevet

Takk for alle svar. Mange gode råd. Har igjen prøvd å snakke med han, og sagt at hvis han ikke forandrer på pengebruken sin så må han flytte, fordi jeg kommer til å få mye mer som alenemor enn hvis han skal fortsette sånn. Sa også at jeg synes det var dårlig av han å sette sine interesser og behov foran sitt eget barn.( selv om han ikke har kommet ut enda, så forandres jo alt den dagen man finner ut at man er gravid) Det virket faktisk som om han begynte å tenke litt da. Han ble jo selvfølgelig sur først, for han vil jo ikke innse hvor mye han bruker, men etterhvert så sa han at han skulle begynne å bruke mindre. Dette er jo bare ord, så jeg tror ikke på det før jeg for se det. Den siden med budsjett som ble foreslått ovenfor her var veldig fin. Skal vise den til han, så han får en viss anelse om hva vi må ut med. Er jo så fælt at man skal gå og bekymre seg sånn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...