Gå til innhold

Problemer med oppdragsgiver... kan de gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en bedrift, og er annsatt der via et vikarbyrå. Har jobbet der i nærmere et år, og er fremdeles fungerende vikar, og fått kontrakt til ut desember. De er godt fornøyd med meg i bedriften, for jeg leverer det jeg skal, og mere til. har fått mye skryt for dette.

Situasjonen er slik at jeg fant ut at jeg var gravid i april. er nå 12 uker påvei. Siden januar, har jeg vært MYE syk, med utbrudd av bronkitt og forkjølelser om og og igjen. har ihvertfall vært syk 7 ganger iløpet av denne tiden. Saken er det at legen har funnet ut hva som gjør meg syk. Jeg har astma, og jobben min trigger astmaen(sitter konstant på tlf) men arbeidsgiver/oppdragsgiver vet bare at det er noe med lungene mine. Jeg kan ikke gå på de medikamentene jeg trenger for å holde meg frisk, noe som gjør at jeg blir oftere og oftere syk. legen min ønsker å langtidssykemelde meg, men det ønsker ikke jeg... så jeg tok dette opp med bedriften jeg jobber i. de var veldig koselige og imøtekommende, og sa at vi måtte finne en løsning på denne situasjonen. de forsto også mitt problem i forhold til permisjonspenger, og lønn. Vi skulle nok finne en løsning.

Jeg jobber nå relativt lite, fordi jeg vet jeg er mye syk. har regnet ut akkurat hvor mye penger vi MÅ ha inn, for jeg vil ikke lure verken bedriften eller byrået med å sette meg opp på timer jeg vet jeg ikke klarer å jobbe, så inntekten min er akkurat på 10.000 utbetalt. (jobber 20-25 timer)

så jeg skulle møte vikarbyrået for å ta dette opp med dem... og det var da ting krøllet seg.... de sa at jeg måtte kunne gi og ta litt, og at vi skulle sette ned timeantallet mitt osv, så jeg skulle få jobbe mindre (altså mindre permisjonspenger) for at dette skulle fungere for alle. ellers kunne vi jo gjøre det slik at jeg ikke fikk føre opp noen timer, bare komme og gå når jeg kunne (men det betyr jo at hvis jeg blir syk i to uker, får jeg heller ingen lønn!!) jeg ble ganske frustrert, og vred meg på stolen, for jeg syntes dette var relativt bekymrende....de sa også at min bedrift kunne velge å si meg opp, uten å gi dem en grunn hvis de ønsket.....

Jeg tror ikke min bedrift er slik, men jeg ble JÆVLA usikker....... det er nesten så jeg ønsker å bare sykemelde meg nå, for å slippe å få sparken.... de pengene er VELDIG viktige penger, og jeg har ikke råd til å tape et rødt øre.... kan de virkelig forlange at jeg jobber mindre? eller jobber uten bestemte timer? kan de sparke meg??

er utrolig bekymret... Hva hadde dere gjort? stolt på bedriften ? sykemeldt dere?

vikarbyrået avsluttet med å si at jeg gjorde alt riktig... jeg spilte med åpne kort, og det satt de stor pris på.... en smule molefunkent at de fikk meg til å angre på den avgjørelsen :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som står i arbeidskontrakten din da?

Står det ikke ett timetall der? Og at du avsluttes i desember?

Synes du bør holde deg til den, dette er jo diskrimenering av gravide og er en sak for likestillingsombudet da det vi prøver på ikke er lov!

Jeg blir sinnsykt provosert av dette, har gått i vikariat i 5 år - med velsignelse av fagforeningen, siden jeg fungerer for en av dem!

Men det er en annen historie

Skrevet

Du bør vel uten tvil sykemelde deg, iallefall delvis. Det er jo derfor man har sykemeldinger, så du f.eks ikke trenger å jobbe fullt dersom du ikke klarer det, nettopp fordi du er syk! Du må jo og tenke på din egen helse :) Å spille med åpne kort er vel og bra det, men som du aner litt erfaring av nå, så lønner det seg ikke alltid. Er selv av den typen som liker å si fra som det er, så jeg vet hva jeg snakker om. Som sagt, det lønner seg ikke alltid, men samvittigheten min er iallfall ren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...