prinsesse14okt *KLAR!!* Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Både jeg og barnefaren var 53 cm da vi ble født og er HØYE i dag ( 1.92 og 1.80 ) så hvor mye bør man handle inn i str. 50???? Og hva bør det være? Hva handler dere til "hjem-fra-sykehuset" klær?? Blir oktober-baby... hmmm....
Vestlandske meierier A/S Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 hadde ikke handla så mye i femti jeg, heller litt i 56. Dersom babyen passer femti og er veldig liten kan du jo handle litt etter han er født;) ett par sett og noen bodyer holder sikkert:)
prinsesse14okt *KLAR!!* Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2007 ja men er så redd for å ha for lite klær.. eller at det jeg har blir for stort... ( selv om alle sier det samme som deg ) at jeg skal kjøpe i 56... Hva skal man kjøpe av ytterklær til en oktober-baby?? Har bare en litt tykk "bamsedress" i str 50-56... Den kan jo fraktes hjem i den da??
Fløffy Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 KJØP 56! Kanskje noen få bodyer i 50, men de vokser så fort ut av det, og oppbretter fungerer helt fint. De kan jo ikke akkurat snuble i buksebena sine... ti-hi!
"husmor"med lille Nora Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 eg har fått råd om å kjøpe noe i 50 og litt mer i 56. eg har kjøpt 4 boddyer i 50 (kom i en pakke) og så skal eg kjøpe en del i 56. er litt usikker på hvor stot unge eg får, sidene g var 49cm og typen var 50.
Minimio Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Jeg går litt på kant med de andre her, jeg:-). Vår gutt var akkurat 50 cm når han ble født og svømte i str 50. Han brukte denne størrelsen i lang tid. Men siden dere begge er høye kan det jo tenkes at det ikke blir så mye bruk for denne størrelsen. Det er ikke så mye man trenger. Å vaske noen babyklær hver kveld er jo uansett ganske fort gjort. Man må uansett regne med å vaske en del i starten pga gulp og bleiesøl. Spesielt sparkebuksene var upraktiske siden han hadde en del mageproblemer og hele tiden krøllet bena oppover. Så da endte han alltid opp med begge bena på magen inni buksen. Kjøp heller noen gode myke vanlige bukser. De har noen fine på polarn og pyret. Jeg ville kjøpt vinterdressen i litt stor størrelse, 3 måneder feks. I oktober er det vel fremdeles sånn at det kan holde med gode ullklær (jeg anbefaler nøstebarn på det varmeste) og varmt skinn/dyne. Vi brukte vinterdress lite (januarbaby). Var bevisst på å ikke kle på for mye, men heller bruke gode stoffer som naturlig ull. Bonull innerst er bannlyst i vår familie:-)
Reidis Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 Husk også at du kommer til å få masse!! Hadde bodyer i str 50 med på sykehuset - de var for små ) Så et par-tre holder, sånn i tilfelle (ingen du kan låne av?) Eller er str 56 en fin str. Det gjør ikke at det er litt romslig og armene kan brettes. Trenger du mer av str 50 (hvis babyen er liten), kan du sende mannen ut på shopping etterpå ) Ps..godt tips er å kjøpe de med kneppinger foran, som kan åpnes helt opp (slik at du slipper å tre de over hodet). Mye enklere å ta på en liten, myk baby (og spesielt for pappaen, som ofte føler jeg litt klumsete)
prøvekluten+3små Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 alle sa til meg at e minste str,de måtte vi styre unna..så ingen 50 ble kjøpt inn..og det var å drite på draget det! pappan måtte ut på sprengshopping,for som andre her og sier,så svømte babyen i str 50 til og med..og da var begge mine helt gjennomsnits..han første 3430 og 50 og nr to 3630 og 52 faktisk brukte de begge disse str ganske lenge..nr en til han var nesten 3 mnd og nr to til han var to..så helt bortkasta å kjøpe 50 syns jeg ikke det er
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 Jeg har fått god bruk for klær i str 50 til mine to jenter..så jeg har kjøpt både bodyer, dresser og drakter i denne str...mine babyer har vært ca 3,5 kg/50 cm, og har brukt str 50 et par-tre uker. Jeg syns det var greit å bytte de tingene vi fikk i gaver til den str jeg ønsket, pleier ikke være noe problem. Noe jeg oppdaget, var at når babyene trengte str 74, hadde jeg lagt dette vekk fra begynnelsen, og kom ikke på hvor mye jeg faktisk hadde...så ikke glem å kikke litt over det dere har med jevne mellomrom.
♥lurelure♥ Skrevet 7. juni 2007 #10 Skrevet 7. juni 2007 Men er det ikke gjerne den str (50) man får i gave etter fødselen av venner og sånn???
prøvekluten+3små Skrevet 7. juni 2007 #12 Skrevet 7. juni 2007 fikk faktisk mest 62 jeg...virka som alle hadde tenkt som så at den må ha noe og vokse i,og at jeg sikkert hadde fått masse i de minste str allerede
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #13 Skrevet 7. juni 2007 Fikk mest store str i gaver...68-74...men bytt, ikke vær redd for at folk bli lei seg..jeg bytter over en lav sko! :-)
ano`num *17.03.10* Skrevet 7. juni 2007 #14 Skrevet 7. juni 2007 Jeg klarte ikke å se for meg at en baby skulle få plass i str 50 og 56 sist. Det var jo så lite. Handlet omtrent bare i 62. Måtte reise hjem i klær i str 62. Men vi følte at vi ikke fant igjen babyen i dressen. *sukk* Vi fikk mange gaver, noe jeg har inntrykk av at de fleste får. Hvertfall til første. Både naboer og andre mindre kjente kom med gaver. Mistenker de for å gjøre det slik at de fikk ta en titt Men alle kom med 68 og 74. Fordi de vokser så fort. Når vi kom opp i de str trengte vi nesten ikke handle noe selv. Ei uke etter fødsel, bare et par dager etter hjemkomst. Måtte jeg ut å virkelig handle klær i str 50 og 56. Vi brukte de str lenge! Har sett tilbake på bilder og sammenlignet med "lageret" vårt. Når hun er 3mnd gammel har hun fremdeles på seg str 56. Men. Dette kommer jo helt ann på barnet! Jeg er forholdsvis lita på lesten, var 50cm da jeg ble født. Mannen er så vidt over gj.snitt. Han var også 50cm. Vi fikk ei jente på 3050gr og 49cm som la på seg seint og lite. Akkurat slik som vi foreldre gjorde den gang. Til helsesøsters store engstelse. (Denne gangen skal jeg ikke la henne råde om det samme skjer igjen!) Nå har vi jo en god del i denne str, og har handlet litt nytt. Skulle jeg tatt det fra scratch denne gangen, men den viten jeg nå har. Ville jeg handlet litt i str 50 og 56. & vart forberedt på at de kanskje ikke vart brukt, eller bare så vidt brukt. I 50 ville jeg kjøpt det nødvendigste; et par bodyer, en pysj og helst også et sett til å ha på dagtid. Samme i 56, kanskje suplert med to sett der.
Tpop Skrevet 7. juni 2007 #15 Skrevet 7. juni 2007 Guten vår brukte 50str i to uke etter fødsel. Han var litt over 4000 da han kom til. 52lang.
prinsesse14okt *KLAR!!* Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 7. juni 2007 HI her :-) Takk for mange supre svar :-) Ble i allefall litt klokere ang. størrelser og valg. Ikke lett når det er første gang og har lite peiling :-/
elimor Skrevet 8. juni 2007 #17 Skrevet 8. juni 2007 Ingenting! Begynn rett på 56, det har jeg gjort med begge mine, og de har ikke vært spesielt store (48 og 50 cm). De vokser veldig fort i starten, så 56-klærne vil også være fravokst ganske raskt. Selv bleiene ble så fort for små at vi måtte kjøpe en pakke av gangen av de minste størrelsene for ikke å få et stort restlager... Mitt råd er å kjøpe minst mulig klær på forhånd, bare pass på at dere har nok til den første uken. Med vår første fikk vi så mange gaver (klær) fra familie og venner at vi nesten ikke trengte å kjøpe noe selv det første året. Men gavene kommer vanligvis ikke før etter fødselen (og nye klær skal helst vaskes før bruk på sart barnehud), så de første dagene bør dere være selvforsynte. Med en liten body og selebukse (med hele føtter) er barnet veldig greit kledt. Det er best med omslagsbodyer (slike som ikke trekkes over hodet) i starten, så tynn og myk som mulig. En liten dress til å ha utenpå inneklærne i bilen kan være grei, men det er nok med dyne når barnet er i vognen.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 12. juni 2007 #18 Skrevet 12. juni 2007 er enig med det hun over skriver,kjøp ikke noe i str 50,for det kommer du helt sikkert ikke til å få brukt vil jeg tro. Jeg kjøpte masse i 56 og 62,og det viste seg at til og med 56 ble lite fort,rakk bare å bruke det i en uke så og si(litt forskjellig på hvor stort det enkelte plagget er). Er til og med klær jeg ikke har fått brukt:( Han er nå snart 4 uker gammel. Bruker kun str 62 så det vil jeg anbefale deg å ha litt i:) Riktig nok så var han stor når han ble født,4100 og 53 lang.. Men uansett lykke til,det ordner seg nok:)
prøvekluten+3små Skrevet 12. juni 2007 #19 Skrevet 12. juni 2007 ikke helt enig me hun over her er h*n stor,så trenger du ikke 50..men derimot er h*n gjennomsnits eller mindre så vil jeg si du har GOD bruk for klær i str 50 jeg..begge gutta mine på hhv 3430 og 3630 hadde god bruk for denne str i mange uker,for ikke å drukne i klærne sine.. til sammenligning med hun over her,så brukte mine str 56 til de var nesten tre mndr,så syns d er tulliball å ikke skulle kjøpe noe i de to minste str..men det finner du jo fort ut sjøl når den er ute da;o)bare litt kjedelig å måtte gå på kleshandel rett etter man er ute av sykehuset vil jeg tro..bedre å være litt føre var og heller la være å ta av lappene,så kan du jo bytte det om du ikke skulle få bruk for alt
Gullgutter bli storebrødre Skrevet 12. juni 2007 #20 Skrevet 12. juni 2007 du kan jo kjøpe endel i 50, men ikke vaske opp alt, bare til de nærmeste dagene. Da er det jo ikke noe problem å bytte det til en større str. senere:)
carina og *jentegullet* Skrevet 12. juni 2007 #21 Skrevet 12. juni 2007 vi hadde ikke handlet noe i str 50....han kom 1mnd fortidlig...så denne gangen skal jeg ha litt i str 50...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå