Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Jeg må bare syte litt for nå er jeg så sliten og lei meg.. Samboer lovet at han skulle begynne å gjøre mere hjemme her når jeg ble gravid men han har enda ikke lettet på fingeren en eneste gang og gjort noe. Han gidder ikke engang å legge de møkkete sokkene sine på vaskerommet, de blir liggende til JEG må ta de. Sånn er det med alt.. Det eneste han gjør er å ligge på sofaen og glane på tv eller sitter foran pcen sin og surfer.. Jeg blir så lei meg for han kan da umulig tenke på at det er 3 uker til termin, at jeg kanskje begynner å bli sliten og at ting begynner å bli tungt for meg å gjøre. Det er jeg som har ordnet med alt til lille jenta skal komme også, han blir bare sur hvis jeg " tvinger " han til å faktisk bli med meg når jeg skal kjøpe ting til henne. Jeg har truet han flere ganger med at jeg flytter hvis han ikke begynner å ta mer initiativ hjemme snart men da prøver han bare å godsnakke med meg og tuller det bort.. Dumme meg faller jo for dette hver gang selvfølgelig.. Er dritt lei av å gjøre alt bestandig.. t.o.m stesønnen hans er det jeg som må ta meg av og aktivisere hvis ikke blir det ikke gjort.. Huff, måtte bare få blåst ut litt her hvis ikke hadde jeg sprukket!! Kom gjerne med tips på hva jeg kan gjøre for å få han til å forstå..
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Kanskje på høy tid å sprekke litt, og la den samboeren din få høre hva du syns. Høres bare helt utrolig bortskjemt ut. Han trenger mora si, ikke en samboer. De møkkete sokkene hans tror jeg jeg hadde samlet i en sekk og satt vekk etterhvert som jeg måtte plukket dem opp. Hadde i hvertfall ikke vært hushjelp for han nei! Han er da en voksen mann!
Sluffsa Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 Du må sette krav, og ikke gjør ting for han....... La de skittene sokkene bli uvaskede, du må bare tåle litt rot til han skjønner tegninga, og det kan ta litt dit, mannneskapninger er jo ikke av de kjappeste til tider:))) Jeg har en mann som er flink i huset, men må som regel be om det som skal gjøres, men på en annen side han fikser bil og reparerer hus om det er noe, så at mestparten faller på meg av husarbeid er greit det...¨ Men still krav, ikke vær hushjelp!!!!
Mamsebamsen Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Enig i at det er på høy tid å sprekke litt! Det er helt naturlig at han skal gjøre sin del hjemme, spesielt i forbindelse med sin egen sønn. Når du i tillegg er høygravid, og nå snart i barseltiden, synes jeg faktisk at han bør gjøre nesten alt av husarbeid. Det gjør min samboer, helt uten at jeg trenger å si noe, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten hans innsats. Hvis typen din er sliten og har lite energi, så start med å gi han tran og vitaminpiller! Det høres banalt ut, men kan over tid gjøre en stor forskjell. Deretter skriver du en liste over alt som trenger å gjøres, og går gjennom den sammen med han. Forklar hvorfor det er viktig for deg at huset blir støvsugd, ungen slipper å mase fordi han kjeder seg og at tingene dere trenger til babyen blir kjøpt inn. Det går an å gi det inn med teskje, det er ikke sikkert at han har tenkt på det som viktig før. Deretter velger du et par ting fra lista du klarer å gjøre uten å bli sliten, og forklarer hvorfor han må gjøre resten. Hvis han ikke forstår dette, har du full rett til å bli fly forbannet! Isåfall, vis han det! Og hvis du klarer å leve i et rothus ei stund, så slutt å rydd hans ting. En eller annen gang får dere vel besøk, og hvis han blir flau over rotet hiver han seg vel rundt. For 15 år siden, mens jeg enda bodde hjemme hos foreldrene mine, og faren min ble lei av at jeg alltid rotet masse uten å rydde etter meg, fant han ut at det beste var å slutte å mase. Istedet advarte han meg om at om 1 time kom han til å gå gjennom huset med en søppelsekk, og det jeg ikke ville ha kastet måtte være ryddet til da. Etter første gangen skal jeg love at jeg ryddet når han sa det! Man kan kanskje ikke gå like hardt ut mot sin kjære som med oppløpne tenåringsbarn, men jeg har tro på å "fjerne" rotet hans. Pakk det i en sekk og legg det i boden. Hvis han savner det etter en stund, må du si hvor det ligger, og at han kan rydde resten også med det samme han holder på. Jeg vet ikke om noe av dette hjelper, men tomme trusler hjelper ihvertfall ikke. Du må på en eller annen måte vise at du mener alvor, og det litt kjapt! Husk at det arbeidsfordelingsmønsteret dere etablerer når barnet er født, er veeeeeeeldig vanskelig å forandre på når det har satt seg! Hvis han venner seg til at du gjør alt hvis han bare venter lenge nok, hvorfor skal han noensinne løfte en finger igjen da? Da er det bedre å kjøre han litt hardt i starten til han har blitt vant til å gjøre sin del.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 Tusen takk for mange gode tips jenter=) Det skal iverksettes umiddelbart.. Får krysse fingrene og håpe at det hjelper!!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 Lykke til! Sikkert ikke noe som forandrer seg over natta, høres ut som han ikke har begreper om hvor mye jobb det er i huset, og hva han legger på deg, skikkelig bortskjemt! Helt enig med de over her i at det eneste du kan gjøre er å la det være til ham bare må ta det, men det kan ta tid, så lykke til med nerver og tolmodigheten!!! Kanskje du kan si ifra til ham, forresten, på en fin måte - "vet du, jeg orker ikke gjøre alt i huset, men jeg vil ikke krangle heller, så nå kommer jeg bare til å rydde etter meg selv, så regner jeg med at du tar ditt, og så får vi finne en form på dette etterhvert." Så blir det ikke en sånn ekkel stemning der du liksom går og bare nesten sprekker og lurer på når han kommer til å ta hintet - det er det mest slitsomme jeg vet, ihvertfall!!! Til senere (mye senere, men likevel): Da min første var 1 1/2 dro jeg på studietur til Kina i to uker. Før det hadde kranglet vi mye om husarbeid, og jeg følte at han aldri så selv hva som måtte gjøres. Det ble skrevet lister og fordelt oppgaver, men vi greide aldri å gjennomføre det. Men etter at jeg var borte så lenge, har han fått det under huden, og nå glir det bare, det er helt jevnt! En annen jeg har hørt om tok en litt kjappere utgave - dagen etter at hun kom hjem fra sykehuset sa hun plutselig at hun hadde tannlegetime, og hadde helt glemt å avbestille, og så forsvant hun i to-tre timer (til neste amming). Da var den pappaen klar over hva det ville si å ha en baby å stelle og rydde for, og hvor fort huset sauser seg til... Vi må passe på å ikke falle i fella og bli som min stemor som går med senebetennelse til over ørene og rydder samtidig som hun forteller høylytt at hvis hun ikke gjør det, blir det aldri gjort... Lykke til igjen!
Ei stor og ei lita:) Skrevet 6. juni 2007 #7 Skrevet 6. juni 2007 Hvorfor har din samboer en stesønn, som du må ta deg av? Er det sønnen til en exdame???? I såfall er det helt urimelig at du må ta deg av han!!!!!! Synst du har fått mange gode råd av andre, må bare støtte meg til de. Da vi kom hjem med nr 1 for 3 år siden, var det min mann som kokte kaffe og sette frem kaker når vi fikk besøk, det var også han som ryddet av bordet etterpå. Han har med årene blitt flinkere å rydde, og jeg har blitt flinkere til å tåle litt rot. Har funnet ut at det må ikke skinne og lukte grønnsåpe hver dag!!!!!!!!! Det er nok å rydde det oveflatiske Lykke til med fødsel og bebisen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå