kokkelimonke Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Heisann! Jeg tror jeg har funnet den sprinkelsengen jeg vil ha, på ikea.no, Gulliver heter den. Men jeg sliter veldig når det kommer til valg av madrass, og dyne. Jeg er førstegangsfødende og vet ikke hva som passer best for en skjør baby-rygg. Heller ikke når det kommer til valg av dyne. Skal man velge dun, eller syntetisk, osv ? Noen som har erfaring når det kommer til hva som er bra for babiser og ikke ? Alle svar taes imot med stoor takk :-)
Baby s'il vous plaît*HØYGRAVID Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Jeg ville ikke valgt en skumgummimadrass, da jeg har hørt at de kan avgi gasser som ikke er bra for babyen. Men det fins mange fine allergivennlige madrasser på markedet, som ikke er så dyre heller. Tror vi ga ca. 600 kr for den vi kjøpte til vår gutt som nå er 4 og den hadde både vaskbart trekk og kjerne (kan absolutt være en fordel!). Babyene er jo veldig lette, da, så jeg tror ikke du skal bekymre deg så veldig mye for at den ikke støtter godt nok opp om kroppen dens, selv om det ikke er Jensen eller Tempur f. eks. Når det gjelder dyne har det etter min mening liten betydning om den er av dun eller syntetisk, så lenge den er ren og dynetrekket er rent. Generelt kan man jo si at dundyner favner godt om kroppen til barnet, siden de gjerne er litt tyngre enn de syntetiske, men på den annen side kan jo det bli litt varmt... Men om barnet blir født på høsten er det kanskje bare en fordel? Jeg har hatt begge deler til min sønn og må si meg like fornøyd med både dun og syntetisk.. Vel, dette ble litt langt, og til syvende og sist er det jo du selv som må velge blant vrimmelen av varer som er å få kjøpt til baby. Men her fikk du i alle fall mine synspunkter og erfaringer rundt dyne og madrass... Lykke til med innkjøp og forestående baby!
Guttemamma x 3 Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 Til Storebror kjøpte vi sprinkelseng, fjærmadrass og 2 overmadrasser, alt fra Ikea. Kjøpte 2 overmadrasser for da har vi en å bytte til de gangene han har tisset igjennom bleien eller gulpet. Han har både dundyne og syntetisk, begge deler fungerer fint.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Det er ikke farlig lenger med skumgummimadrasser - det er mange år siden de var satt inn med stoffer som avga farlige gasser......
white lady Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 Vi har også kjøpt Gulliver senga. Kjøpte også "Sultan blunda" madrassen til 149,- og et tisselaken. Ingen overmadrass, men får se om det blir nødvendig etterhvert når babyen blir tyngre.
*panama* med to søte små Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Jeg kjøpte svane babymadrass til snuppa mi for to år siden og jeg har kjøpt det til babyen som kommer også. Litt dyr,men verdt hver eneste krone..Skikkelig fornøyd! De har den på salg på skeidar nå vet jeg..Tror det var 30% på den..
white lady Skrevet 7. juni 2007 #7 Skrevet 7. juni 2007 men passer den svane madrassen til Ikea sengene da? De har jo svenske mål...
Reidis Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 Vi har vært veldig fornøyd med rammemadrassen til babyseng kjøpt på IKEA. Riktig str er det også. Den er ganske hard (babyen synker ikke nedi). Supplerte med en tynn overmadrass, som er ganske praktisk dersom gulp eller andre ting kommer i senga. Tror rammemadrassen koster litt over 400 kr. Kommer til å vaske overmadrassen og beholde rammemadrassen til nr 2 som kommer i november. Pute er ikke nødvendig i starten (men greit å kjøpe inn til litt senere - de skal i såfall være ganske tynne), syntetisk dyne syns jeg var greit. Kjøpte de på princess. Kommer litt an på når babyen kommer, men er det varmt så holder det med et lite bomullsteppe/helseteppe. Her må du nesten bare regulere litt etter hvor varm babyen blir...
Tpop Skrevet 7. juni 2007 #10 Skrevet 7. juni 2007 Når det gjelder de skumgummimadrasene, så er det når de er gamle at de kan avgi gasser.
elimor Skrevet 8. juni 2007 #11 Skrevet 8. juni 2007 Jeg har hørt omvendt, at det er de helt nye som avgir gasser, og at man derfor skal lufte dem i et par dager før de taes i bruk. Kan ihvertfall være greit å få vekk den "ny"-lukten det er av skumgummi!
kokkelimonke Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. juni 2007 Tusen takk for alle svar :-) Er det slik at 120 x 60 er normal str her i Norge , slik at det ikke vil være vanskelig å finne riktig madrass-str til sengen ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå