Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 da var jeg der igjen, for andre gang... til utredning altsa. eller det var det jeg trodde jeg var, men jeg var der for og ta en test som skulle vise om jeg var dårlig nok til og få komme tilbake og ta en annen test. var den også like dårlig må jeg til enda et kontor og ta en trede test som skal si om jeg får hjelp eller ikke. om den sier at jeg får hjelp må jeg til enda et kontor og diskutere skoleplass til høsten. dette er bare for norsken på grunnskolenivå, engelsk på grunnskolenivå har vi ikke begynt med. heller ikke vidregående opplæring. er det murlig? går det ikke ann og bare ta alle testene og bli ferdig med det? men nei da.. det hadde de ikke satt av tid til igjen... hun hadde heller ikke satt av tid til og forklare noe om hvordan skole plass jeg har murligheten til og begyne på til høsten. Det hun hadde satt av tid til var og fortelle meg. opptil flere ganger. at jeg egentlig ikke burde gå på noe skole. for jeg hadde ikke skjangs til og greie og ta noe utdanning alikevel... jeg burde heller begyne og jobbe i et yrke som jeg ikke trenger og kunne lese eller skrive i. når jeg skal tilbake vet jeg ikke, når jeg får skoleplass vet jeg ikke. når jeg får innvilget støttene til utdaning vet jeg ikke siden jeg strengtatt ikke vet hvem plass jeg skal ha. det jeg har fått vite er at de 2 skolene jeg gikk på var generelt dårlige på barn med dystleksi. å at disse 2 skolene fremdeles er det. det er der min sønn sansynligvis skal gå... det liker jeg dårlig. har snakket med dystleksiforbunet. de hadde ikke så mye og si. bare at jeg hadde krav på og få ta alle fag på grunnskolenivå om igjen om jeg ønsker det. og jeg hadde krav på og få det på dagtid. jeg kunne også søke om pc og en del andre hjelpemidler som kunne være til stor hjelp. gikk forsovit bedre i dag, for jeg snakket med en annen dame en sist og hun her behandlet meg ikke som om jeg skulle vært mindreværd. det dumme var at hun kjenner moren og faren min. så det ble fryktlig vanskelig og forklare hvorfor de ikke hadde gjort noe for og hjelpe meg. man vet jo aldri hvor dypt den taushetsplikten stikker. jaja.. det kommer nok til og bli mange innlegg :-( håpløse system.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 det jeg nå andbefaler deg å gjøre er å drite fult i det jævla kontoret. finn et privat kontor som kan taste deg for om du har dysleksi, søk den skolen du vil gå på med atesten har du de kravene du har om hjelpemidler. og ekstra tid ved eksamen. kjemp deg gjennom hele greiene. og få til det du vil. det gjorde jeg. jeg ble motarbeidet hele veien selv. da jeg skulle søke vgs så var det dette året at det ble slik at alle skulle få plass, men du var ikke lovet plass på førstevalget. husker jeg gledet meg til å søke skolen hadde satt av egen dag eller timer til dette formålet for klassen. vi skulle sitte der og snakke om muligheter og drømmer og søke sammen så skulle vi ta med den søknadden hjem å få underskrift fra foreldre og levere den på skolen igjen, slik at di skulle sende. jeg viste hva jeg ville jeg ville gå allmenfag for jeg ville ha studiekompetanse, jeg skulle bli førskolelærer det var drømmen og målet mitt. så kom den store dagen, vi satt spente og alle untattjeg fikk skjema. jeg spurte om å få et jeg å. da fikk jegsvaret: nemmen du skal vel ikke gå på vgs. det er ikke noe vits. du vil ikke klare å gjennomføre det likevel.jeg sa hva det var jeg skulle gå på og fikk nok engang svaret om at jeg ville jo ikke klare det, og så sa læreren min at dette gjorde hun for å skåne meg. påvei hjem fra skolen gikk jeg aleneorket ikke gå sammen med vennene mine, læreren min haddde jo fortalt alle hvor dum jeg var. jeg var verdiløs, jeg kunne ikke klare skolen alle hadde rett på engang. da jeg kom hjem kom veninnen min etter meg og hun kom med et søknadskjema til meg, hun sa: jeg sa til frøken at jeg hadde skrivd feil på skjemaet mitt og jeg trengte et nytt, her har du et. da jeg fortalte mamma dette ble hun rasende på skolen. og hun skrev under på papirene for meg og sente dem rett til opptakskontoret for meg, jeg kom inn på almen men det første året skjedde det mye så jeg begynte å skulke. neste år søkte jeg helse og sosialfag kom inn og var fast bestemt på å fulføre to år der og så ta stuff som gir almen studiekompetanse. jeg fullførte to år med helsefag. og da jeg skulle søke stuff ble jeg nok engang nektet av lærerene jeg kom ikke til å klare dette. jeg måtte jo ha 10 timer norsk i uka altså 2 år på ett år. for hva. de mente jeg bare skulle gå ut og ta lærling plass. jeg nektet og gikk stuff. fulførte. og gikk ut i jobb noen år for så og ta førskolelærer utdanning den fulførte jeg, jeg strøk ikke en eneste gang, det var det nok av andre som gjorde. jeg nådde målet mitt. og jeg elsker å studere og ønsker å gjøre det mer senere. derforsier jeg deg kan jeg kan du. ikke la det di sier ta motet fra deg.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 det som er er at jeg er avhenig av de for og få ofentlig skoleplass. eller så må jeg på den privatskolen jeg helst ønsker, men den koster 41 000 og det er de som bestemer om nav vil dekke den. noe jeg tviler på at de kommer til. jeg får kansje kjøpt meg leilighet i løpet av uka :-) men da har jeg ikke råd til og betale de 41 000 til skole i tillegg. å jeg har ikke forelder som hjelper meg, verken fysisk eller psykisk. det er hun dama som jeg snakket først med. hun duste. som aldri har tid til og snakke om skole plass. får lyst til og gi opp hele greia. er så dritt lei av og bli behandla sånn. du er snill :-) takk :-)
Mage Mi Sa Jo Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 snill vet jeg ikke. er noe forbanna på et system som ikke klarer å tilrettelegge skikkelig. som gjør det slik at om man har noen vanskeligheter så må man kjempe enda mer ikke bare pga ens egne problemer men man må kjempe mot et system som egentlig skulle og burde hjelpe en, ikke motarbeide . jeg er snill når jeg vil og i slike tilfeller vil jeg vel hjelpe om jeg kan. forstår at du er avhengig av dem men sørg for å få en dysleksi atest. når det gjelder nav så tror jeg du kan få noe hjelp tilå betale en priv skole men undersøk hvorfor du ev ikke skulle få gå på vanlig skole som ikke oster så mye er du sikker på at du ikke kan gå på voksenopplæring. finnes det noe slikt nær deg som er på dagtid? forstår at du ikke har noen resurs i foreldrene dine. men du har en enorm resurs i din vilje og trenger du en ekstre dytt så kan du jo sende meg en pm. så skal jeg få opp kamplysten og selvtillitten din. vet du hva: til og med da jeg skulle ta lappen, holdt kjøre læreren på å ikke ville ta kjøre timer med meg pga. jeg er dyslektikker, stakaren trodde nemlig at jeg var dum og så dårlig og treg i reaksjonen. hihi. snak om å ikke ha peiling, og det å klare å si det til meg å da. jeg var jo nødt til å forklare dusten hva dysleksi var. et godt motto er: det som ikke knekker deg,gjør deg sterkere det og ta tyren ved hornene det er slik du får kontroll over situasjonen ikke la andre styre din fremtid, den styrer du selv. vet at situasjonen føles håpløs, men du finner helt sikkert en løsning du må bare ikke gi opp. du har rett til å prve å nå dine mål. tenk deg selv også hvor mye bedre mor du kan være for din sønn når du er fornøyd med deg selv og det du har oppnådd. det er et forbilde det. vær stolt over at du ikke har gitt opp. mange gjør det. men det har ikke du gjort. da har du jo grunnlaget for å kunne få det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå