Gå til innhold

Er det noen vegeterianere her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bli det, men vet liksom ikke helt. Spiser ikke kjøtt nesten, enste jeg spiser er kjøttdeig og pølser.

 

Hva var grunnen til at du ble vegeterianer?

Hvordan reagerte folk rundt deg?

 

Hva spiser du til middager og slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke veggis mere da, men spiser fortsatt ikke kjøtt.

Ikke spist det på 9 år nå, og funker greit for meg.

Jeg slutta for jeg følte det ble feil å spise det...så slutta på dagen.

Folk reagere veldig forskjellig, noen skjønner ikke det i det hele tatt og noen tar det hele med knusende ro..

 

Jeg spiser fisk jeg da, men er mye gode veggisretter å lage:)

Skrevet

jeg var vegetarianer en stund av etiske, miljøvernmessige og dyrevernsmessige grunner. ville ikke spist levende heller da, for den saks skyld:P jeg fulgte det ikke helt opp slik som jeg skulle, og spiste som vanlig bare minus kjøttet. dette er jo ikke riktig fordi man da ikke får dekket de næringsstoffene som man ellers får av kjøtt. du må spise bønner og slikt som erstatning.

 

her er mange oppskrifter på god vegetarmat:

http://www.matoppskrift.no/sider/vegetaroppskrifter.asp

http://www.bradager.net/avm/vegetar.html

http://www.matsiden.no/kokebok_kategori.asp?kat_id=13

http://matmons.net/visKategori.asp?meny=26&kategori=115

http://www.vegetar.com/ (oversikt over oppskrifter i kolonnen til venstre litt nede)

 

her står det litt om å kutte ut kjøtt og hva du trenger som erstatning:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=0&menuid=2141&documentid=20520

http://www.frukt.no/Article.aspx?artid=8468&mnu1id=3002&mnu2id=3097&mnu3id=

http://www.nestlebarnemat.no/no/knowledge/nutritionistColumn/Vegetariskt

http://matportalen.no/Saker/1092912262.99/emne_print.pt

Skrevet

jeg spiser bare fisk, ikke no kjøtt!

 

jeg har vært kjøttfri i 10 år, og grunnen er at jeg ikke vil støtte kjøttindustrien.. så jeg er veggis av pk grunner! (politisk korrekt!)

spiser heller ikke oppdrettsfisk..

 

jeg kan ikke støtte dyreplageri (veksthormoner i foret, dårlig leveforhold på gårder, lang transport vei til slakt uten mat og drikke osv osv)

gidder ikke å ta en diskusjon på dette her på bim, altså, så ikke misforstå..spis hva dere vil!

 

og middager er det masse å velge i! men man må passe på å få i seg nok fullverdig proteiner, så man må lese litt om ernæring..

indisk mat er feks veldig lett og raskt å lage!

 

det er dessuten så vanlig med veggiser nå, at folk reagerer ikke noe på det! bortsett fra "hva spiser du på julaften" (hater det spm!!)

 

 

Skrevet

line_n: hadde jeg fått en tier for hver gang jeg har fått det spørsmålet hadde jeg vært rik;)

Skrevet

Jeg var vegetarianer i noen år,spiste kun egg og melkeprodukter. Det ble tungvint,særlig mtp den typen sport jeg drev på med,så etter et par år begynte jeg å spise fisk.

 

Det er vel ca 10 år siden jeg sluttet å spise kjøtt. For 2 år siden ble jeg lei av at det var litt tungvint å finne god,rask mat når jeg var ute på reise,alltid være til bryderi på middagsbesøk osv,så lot meg "overtale" av mannen min til å begynne å spise kylling. Hadde vurdert det lenge,og dessuten lukta det så godt i grilldisken på Ultra...

 

Spiser enda ikke rødt kjøtt eller vilt,det tror jeg neppe jeg kommer til å gjøre heller. Er glad i dyr,og nå når det har gått så lang tid,så føler jeg ikke at jeg kunne spist noen av de søte kuene,grisene eller sauene,he-he!(orker ikke begynne å begrunne i det vide og det breie om etiske og politiske grunner,for meg går det mest på følelser nå) Jeg har heller aldri vært glad i rødt kjøtt(biff,steik o.l),så jeg føler ikke at jeg misser noe. Finnes så mange bra erstatninger med kylling/kalkun nå.

 

Vil si at livet mitt ble mye lettere etter at jeg starta å spise kylling igjen,nå kan jeg spise det meste som alle andre spiser,og jeg kan ha ting på grillen,spise samme tilbehør osv osv som kjøttspiserne. Trenger ikke lage 2 middager,liksom! Ikke er jeg voldsomt begeistra for bønner og sånn heller,og melk er jeg allergisk mot,så...

 

 

Skrevet

Jeg var vegetarianer i 12 år, fordi jeg fikk leddgikt. Noen hevder at det skal hjelpe, og jeg hadde god erfaring med det.

Først etter at minstemann ble et år gammel og skulle begynne å spise vanlig middagsmat, vurderte jeg å prøve kjøtt igjen. Nå har jeg igjen spist kjøtt i vel et år, og ser det som en stor praktisk lettelse at det faktisk er mulig for meg uten å bli syk.

 

Jeg spiste også melkeprodukter, egg og fisk, så i sannhet var jeg mer kvasivegetarianer. Det finnes en rekke gode kokebøker for vegetarianere, ta en kikk i bokhandelen eller på biblioteket. Dessuten lærer du deg raskt å erstatte kjøtt med bønner, linser eller annet.

 

Dersom du ikke vil spise meieriprodukter, egg og fisk, må du være forberedt på å sette deg godt inn i hva som skal til for å få et balansert kosthold der du får i deg alt du trenger av proteiner, kalsium og andre næringsstoffer. De to stoffene vegetarianere oftest får for lite av, er jern og vitamin B12. Det krever kunnskap å gå over til et rent vegetarisk kosthold, det er ikke bare å kutte ut kjøttet og tro at man er berget kostholdsmessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...