Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Fikk telefon fra legen på føden i stad. Hun hadde fått prøvesvar og det viser seg at jeg har streptokokk B i skjeden! Hun sa at jeg skal få behandling under fødsel, og at det da ikke skal utgjøre noen fare for babyen... Noen som har erfaringer med dette??? Trodde kanskje man burde behandles før fødsel? Hørt at det kan vandre opp i livmoren...? Hørt mange skrekkhistorier om folk som har mistet babyene sine pga dette, så er egentlig kjempenervøs nå! Noen som har noen erfaringer eller vet noe mer om dette....?? Er så lite informasjon å finne om dette... Håper noen kan gi meg svar!!! :-(
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Etter det jeg har skjønt er behandlingen som du ble fortalt, behandling under fødsel. Synes du skal be føden om å gi deg en ordentlig forklaring og informasjon om streptokokk B, det er deres plikt å gi deg det. Skriv ned en liste, og ta den med til dem. Ring og spør om du kan få komme og snakke om dette. Spør hvilke rutiner de har, hva risikoen er for at barnet blir smittet og hvilke konsekvenser det kan få. Du skal ikke trenge måtte lete opp informasjon om dette selv, det er jordmor og lege som skal gi deg den informasjonen du trenger om dette, slik at du føler deg tryggere! Hentet fra sykepleien.no: "Bakterien er kjent for barneleger. Mellom 15 og 40 prosent av alle gravide kvinner har bakterien naturlig i skjeden. Barnet kan bli smittet like før eller under fødselen. " Lykke til! Dette går nok bra!
prins 07, prins 10 Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 Det står en hel artikkel om dette i gravid nr 2 -2007, men den kan (advarsel) være skremmende for deg ettersom du har fått påvist streptokokk B. Det står blant annet at det bør gis antibiotika under graviditeten. I USA sjekker de rutinemessig alle gravide for streptokokk B, og de som tester positivt får antibiotika under fødsel (noe jeg regner med du kommer til å få) Jeg hadde forhørt meg hos flere, eller spurt om en grundig forklaring fra den legen som ringte deg. Det er unødvendig at du skal gå og være redd og engstelig resten av graviditeten.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Hei. Skjønner godt at du er kjempenervøs. Jeg har også fått påvist streptokokk B i skjeden. Føler at jeg ikke har fått noe godt svar hos jordmoren min. Har prøvd å lese litt. Gå inn på www.gbs-info.net der står det en del. Skal på Ul den 20.juni på sykehuset og tenkte å prate litt med de, tror kanskje det kan hjelpe. Limer inn svar jeg fikk fra jordmor Siri på en lunsjprat. De betahemolyttiske streptokokkene som var i fjor var en spesielt sinna type som man ikke har sett hittil i år. Ca 30% av oss har dem i skjeden alltid naturlig uten at de blir "sinte" som det heter. Vi har dem i halsen også, og de går over i halsbetennelse når vi blir veldig slitne eller immunforsvaret blir utsatt for påkjenninger. Jeg skriver dette for å fortelle deg at det er noe veldig mange av oss er omgitt av og som det stort sett går veldig bra med. Du kommer til å bli fulgt godt opp og babyen din også, og det er det viktigste, for når det blir tatt tidlig i forløpet går det helt fint. Keisersnitt er ikke nødvendigvis noen god løsning tror jeg. Men du kan spørre om en henvisning til sykehuset slik at du kan få snakket med en jordmor/lege der og så kan dere sammen finne ut av hva som er en god løsning for deg. Ring og få en slik samtale så fort som mulig, da får du avklart dette og slipper å grue deg mer enn nødvendig. Tankene kan bli ganske skumle når de får romstere fritt i en situasjon som din nå, og da er det bedre med en "realitetsorientering" slik at du heller kan glede deg videre i graviditeten. Ring poliklinikken på sykehuset i dag og hør om du trenger en henvisning, eller om du kan avtale direkte med dem. Supert at du tar dine bekymringer på alvor og gjør noe med dem! Riktig lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 hvordan finner man ut om man har dette??? er det noen symptomer??? blir alle testet før fødsel`?????
prins 07, prins 10 Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 I Norge blir man bare testet ved mistanke. Man har visstnok ingen sykdomstegn (ifølge folkehelseinstituttet). Det jobbes med å lage nye retningslinjer i forhold til dette, men nå blir man som sagt ikke testet rutinemessig.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #7 Skrevet 6. juni 2007 men hvis det ikke er noen sykdomstegn hvordan kan det da være misstanke????????????!!!!!!!?!?!?!
prins 07, prins 10 Skrevet 6. juni 2007 #8 Skrevet 6. juni 2007 Hvis man tidligere har hatt urinveisinfeksjoner med påvist streptokokk B for eksempel, eller født barn som er smittet tidligere.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #9 Skrevet 6. juni 2007 Tusen takk for svar! (Jeg som opprettet tråden...) Leste den artikkelen i gravidbladet ja, kan ikke si jeg følte meg så mye bedre etter det... Hadde ikke så mange spørsmål da jeg snakket med legen på tlf, men de dukker opp i ettertid, når man begynner å tenke litt... Skal vurdere å ta en tlf til føden og spørre om å få komme og snakke litt... Blitt ganske bekymret...
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #10 Skrevet 6. juni 2007 Det er, som de andre også sier, veldig mange av oss som har disse bakteriene i skjeden. De blir ikke behandlet i svangerskapet fordi sjansen for at de kommer tilbake er så stor. Det er heller ikke rutine å behandle med antibiotika under fødsel, dette gøres kun hos risikopasienter (prematur fødsel, tidlig vannavgang, hyppige uvi med oppvekst av gbs i urindyrkning, tidl. fødsel hvor barnet ble smittet med gbs og noen andre jeg ikke husker). Det finnes helt klare retningslinjer for dette. Det som er lurt er å gi beksjed at du har påvist gbs, evt. skrive det på svangerskapsjournalen, slik at føden vet om dette hvis det skulle være aktuelt å behandle under fødselen. Lykke til, det kommer til å gå bra, hvis du er redd så spør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå