Gå til innhold

Jeg har hatt en fantastisk fødsel!! ;-)))))


*jumanji*fikk jente 31/5

Anbefalte innlegg

Min fantastiske reise til å bli tobarnsmor (lang historie om en turbofødsel ;o))

 

De siste to ukene før terminen har jeg hatt maserier i stort sett hver kveld. Disse har kommet med ca 5-10 min mellomrom, men gitt seg i løpet av natten.

Drakk bbb-te, spiste kapsler og tok modningsakupunktur de siste ukene. Onsdag 30/5 var jeg på modningsakupunktur og hun ”tøyde” litt oppi der.

På kvelden begynte som vanlig disse maseriene ved 22-tiden. Var regelmessige med 9 min mellom og ikke så veldig vonde. Men rundt midnatt synes jeg det begynte å murre litt annerledes i ryggen, og jeg ble litt ”rød i mosen” av de.

Sånn ved 2-tiden var jeg lei av å ta tiden, og bestemte meg for å gå ut gå en tur…(de naboer som ev. var våkne da må tro jeg var gal..hihi)

Etter jeg luftet bikkja så synes jeg ikke at de var så vonde likevel. Så jeg gikk å la meg ved 3-4 tiden og sovnet.

06.07 våknet jeg av at vannet gikk…litt sjokkert kom jeg meg ned på badet og ringte føden. (hodet var ikke festet, så jeg var usikker på om det var ok å gå rundt, eller om jeg måtte ligge?) JM sa det var greit å holde seg oppreist, men at jeg kunne komme inn for en sjekk.

Fikk bedt barnefaren om hjelp til å vekke å stelle eldstemann når jeg pakket sammen litt ting i bagen.

Så 07:15 var det ut gjennom døren, og 10 min senere ble jeg droppet av utenfor sykehuset. (Far kjørte da eldstemann i barnehagen, for å siden møte meg på føden).

Kom på føden midt i vaktskifte, men ble tatt godt emot av en veldig hyggelig jm som satte meg på ctg registrering.

Satt med dette i ca 40 min, og hadde ca 2 ”greie” rier på 10 min med passe styrke. Jm mente da at jeg var i fødsel og ble skrevet inn. De var skikkelig søte…kom med bestilling av dagens mat osv…

Så var vi der da….småvonde rier, med helt smertefrie pauser. Rigget meg til i en saccosekk på dobbeltsengen, satte på litt deilig musikk, koblet på meg TENS på korsryggen og lå der i ”froskestilling” over saccosekken, sendte meldinger mellom riene osv…

Virket som en perfekt start på fødsel, men regnet fortsatt med at dette kom til å ta tid. Ved 10:30 sjekket JM meg for første gang. 2 cm åpning og desentrert livmormunn!! Ble skikkelig skuffet og så for meg en laang fødsel nå…

Så jeg fikk beskjed om å gå en tur i gangen, men når jeg kom meg opp til prekestolen så haglet riene på med mer intensitet og de var slutt på de lange deilige pausene….

Litt etter 11 var jeg igjen tilbake på sengen hengende over saccosekken, med en varmeflaske på magen….bare sååå deilig… Men så fikk jeg en rie, der jeg kjente at noe ”skjedde nedi der”.. og vi ringte på jm. Hun så nå at jeg begynte å få rimelig vonde rier og var mest sannsynlig over i aktiv fase. Hun satte noen akupunkturnåler for å prøve å roe smertene. Litt etter halv tolv sjekket Jm meg igjen, og sa at jeg var åpen 5 cm…kunne ikke tro det var sant?? Her hadde det skjedd en god del på bare en time!!

Smertene nå var nesten ikke til å leve med, Så jeg bestemte meg for å prøve ut lystgassen… det hjalp veldig å ha noe å konsentrere seg om.

Det eneste jeg kunne tenke på var ; åpen kjæve, åpne hender og bekkenbunn…..her skulle jeg gjøre alt jeg kunne for å ikke motarbeide kroppen ja! Og gjett om det virket!! Det var helt fantastisk!! for hver ri kunne jeg kjenne at barnet beveget seg nedover.

Trodde plutselig at jeg skulle bæsje på meg, men da sa jm at hun hørte på pusten min at det var barnet som begynte å presse på. Klokken var vel litt over 12 da hun sjekket meg og kunne si full åpning..bare å presse i vei…

Ble nå veldig overrasket og kunne ikke tro det var sandt?..dette gikk jo så fort……..(ble da nervøs for å spjere fra A til Å for å sidet sånn..;-)

Men da fikk jeg brukt pustøvelsene jeg lærte meg på gravid-yogaen. (lang dyp pust, og skikkelig god lyd fra magen på utpusten.

Hadde nå lystgassmasken godt tredd over hele ansiktet og ”sang” ut smertene i maska på utpusten.. Jeg kjente tydelig hvordan barnet kom nedover for hver ri.. For en vond men fantastisk følelse!! Pressriene meldte seg skikkelig på og hodet stod nå bare en cm på insiden bekkenbunnen. Gav fra meg et skikkelig ”løvebrøl” på neste utpust, og hodet ble født….. JM sa til meg å puste, slik at hun kunne få bort navelsnoren som lå rundt halsen og støtte opp mellomkjøttet. Etter en drøy minutt med ”pesepust” fikk jeg en ny pressrie…og etter enda et løvebrøl kl 12:25 var jenta mi født.

Jeg var sliten i benen, fordi jeg hadde stått på knærne hele fødseln, så jeg satte meg tilbake og kunne se ned på en helt perfekt jente som lå der på madrassen.

Løftet opp prinsessa mi på magen og satte meg i senga. Jm sjekket meg, og det var ”bare noen skrubbsår” så ikke et eneste sting trengtes.

Fødte morkaka 10 min etterpå og stod opp for å ta meg en dusj rett etter jenta mi hadde puppet…..trodde virkelig ikke at det var mulig å være i så god form etter fødsel?

 

Nå skal det sies at jeg hadde en tøff første fødsel på over et døgn. Jeg har hatt fødselsangst etter den, og har vært ”morgenrøden”-jente på B7 denne gangen. Masse skryt til JM og øvrig personal på B7 SØF. De snudde min fødselsangst til fødeglede!!

Så jeg vil bare si til dere andre som gruer dere til fødsel; stol på kroppen! Og gjør alt som overhodet er mulig for å samarbeide med den! Da kan du kansje få en helt fantastisk opplevelse av fødseln slik som den jeg sitter igjen med nå ;-))))

(etter dette er et ev. 3 barn ikke så uaktuelt alikevel?..dette vil jeg oppleve en gang til!!! ;o)

 

Vil også takke alle dere Bim-jenter for alle gratulasjoner og en fin tid her på bim. Har vært veldig morsomt å spennende å følge mange av dere som også ventet vår/sommerbaby.

Sender med dette ut en stooooor sekk med fødestøv til dere som ikke har ”poppet” enda….hihi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det var en nydelig opplevelse/fødsel. heldig du, begynner å gå opp for meg at lille gullet faktisk kan komme når som helst. så håper på en like fin opplevelse så det frister til gjentakelse da dette er min første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk du på yoga i Drammen foresten - kjente så godt igjen de løvebrølene :0) ?? Håper jeg også får nytte av yoga lærdommen :0)))

 

Kos deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og flott fødsel- samme sted, fødte fredag 1. juni - på termin. Takk for noen fine frokoster og lunsjer på fødeavdelingen jumanji!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER så mye med lillejenta di:)

 

Godt å lese en slik god fødselshistorie når man selv snart er sprekkferdig! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var deg ja!!!.. skal si jeg lurte litt på hvem nick du hadde her inne??...

ja tusen takk for noen frokoster å lunsjer på B7...;-)) Håper at alt fortsatt går bra med deg og den lille prinsessa!!

 

Og takk til alle andre bimmere for hyggelige tilbakemeldinger og gratulasjoner;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...