Gå til innhold

Jern. Hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ligger jernlageret på normalt hos folk?

Fikk nettopp tlf fra legen min om at mitt var på 5 og at jeg måtte begynne å ta jern med en gang. Termin om 6 uker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var Hb 13,6 , og det var fint .. når det kommer under 10,er det lavt.

Skrevet

ups.. har visst veldig lavt jeg da.. Ikke rart jeg har vært slapp, hodepine og svimmel i det siste :) Håper det stiger fort nå da..

Skrevet

Husk at det er forskjell på jernlager og hemoglobin-nivå (Hg).

Dersom jernlagrene er fine kan man godt ha lav hg uten å trenge jerntilskudd.

Hva normalverdiene for jernlager er vet jeg ikke.

Skrevet

Sorry ... mente visst hb (trodde det var heimbrent jeg da men...)

Skrevet

var litt usikker på hva hun mente ... vet bare at legen pratet om jern til meg etter og ha tatt Hb- sjekk..er fullt mulig at det er ett annet tall enn det ... hehe

Skrevet

mitt jern er oxo på 5,går på jerntabbletter jeg oxo..d skal helst være over 12 men d er heller ikke høyt for å si d slik...mange har jernlager opp i 35-40 oxo...

Skrevet

Fant dette på lommeleggen...

For lite jerninnhold i kroppen heter anemi på medisinsk fagspråk. Ofte bruker man hemoglobin (før; blodprosent) som et grovt mål på hvor mye jern man har i kroppen, men dette gir ikke alltid hele sannheten om jernmengden i kroppen. Det er derfor vanlig å måle ferritin som i praksis er et mål på kroppens jernlagre. Ferritin under 20 kalles jernmangel. Som regel er også hemoglobin nedsatt, men ikke alltid.

Skrevet

Sist jeg var gravid var ferritin-grensene slik:

>20 : start med jerntilskudd med en gang

20 < 60 : start med jerntilskudd halvveis i svangerskapet

60 < : unødvendig med jerntilskudd

Jeg lurer på om tersklene for jerntilskudd er høyere nå enn før (ettersom jeg har hørt har legene fått tilsnakk fordi de anbefaler jern til for mange). Er jernlageret under 10 er det veldig lavt, men grensa for å f.eks gi blod går på ferritin-nivå på 5. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...