Gå til innhold

noen som jobber i sfo/skole???=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

og som kansje har lyst til å fortelle meg hvordan samarbeidet mellom skolen og sfo fungerer?

og eventuelt hvordan det kan legges til rette for at barna skal kunne uttrykke seg best muig både språklig og muntlig?=)

har examens oppgave om dette og syntes det ville vært flott å fått noen mere "real life" opplysninger og erfaringer enn bare di kjedelige bøkene=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen????=/

Skrevet

Jeg er kontaktlærer på 5. trinn, så har ingen elever som går på SFO før/etter skoletid, men jeg har inntrykk av at det ikke samarbeides særlig mye på den skolen jeg jobber på.

Elevene går på SFO etter endt skoledag, og der tror jeg ikke de gjør så mye lekser (er jo generelt lite lekser på småskoletrinnet da men..). Det virker ikke som om lærerne fra 1. - 4. klasse har mye kommuniksjon med personalet til SFO (som består av mange ufaglærte).Det jeg observerer at de gjør på SFO er ulike aktiviteter (kunst og håndverk inne og lek/uteaktiviteter ute), spising, og ellers litt lesing. Det jeg har sett at de gjør av regning/skriving er ofte sammen med andre barn (noe som er bra), men uten voksne som følger godt opp.

Nå hørtes det kanskje litt negativt ut, men jeg har desverre dette intrykket..... (men som sagt: jeg kjenner ikke forholdene så godt, går bare forbi SFO når jeg går til klasserommet x antall ganger pr dag). Hørtes ut som en spennende oppgave forresten ;)

Skrevet

Dette kommer vell veldig ann på om sfo er på samme skolen som de går på dagtid....Eg jobber på en liten skole,der minste kravet for å få ha sfo er 12 elever.....det er bare 10 påmeldte på sfo så etter skolen må de ta taxi inn til "den store" skolen og være der på sfo.

Derfor han skolen eg arbeider på ingen kontakt med sfo...men eg vet at "på den store" skolen er d samarbeid mellom skolen og sfo...og det er en del pedagoger som arbeider der.

Skrevet

Jeg har jobbet i i skole/sfo i flere år, avdelingsleder på sfo og ekstraressurs i skolen. Samarbeid mellom skole og sfo var et tema som var oppe stadig vekk. Vi delte lokaler, personell og utstyr, og slikt blir det lett konflikter av. Allikevel hadde vi nok et greit samarbeid, men enkelte lærere klarer ikke å se lengre enn til skolen og mener alt der er viktigst. Andre var veldig positive, og misunte oss på sfo den muligheten vi hadde til å ha andre aktiviteter på skolen.

Bakdelen med sfo er at det ikke er så store muligheter til å tilrettelegge for enkeltelver med andre behov enn "normalgruppa", pga. mange barn og få voksne.

Ikke helt sikker på om jeg svarer på det du spør om her, men du får spørre videre hvis du vil ha mer utfyllende svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...