Gå til innhold

Burde jeg få han utredet for astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på 8 er allergisk mot pollen og dyrehår og div matvarer. Så har han atopisk eksem i tillegg (som blir påvirket av matvare allergien).

Jeg har alltid syntes at han har hatt så "dårlig kondis" han peser og blir sliten for den minste ting. Orker ikke gå langt for han blir sliten. Orker ikke springe sammen med de andre ungene for han blir anpusten og hoster og blir sliten. Jeg er ikke trent i det hele tatt og har en kondis lik null, men jeg sykler opp bakken tilhuset uten problemer. Der må han gå av sykkelen for han blir så anpusten. Og dette er det ikke bare jeg som har reagert på. Også besteforeldrene har kommentert dette ved flere anledninger (begge settene) og på skolen sier de han "henger etter" på turer og klager på at han blir fort sliten.

Broren derimot er det full fart og sprett i ræva på hele tiden. Det var det på 8 åringen også da han var liten, men det endret seg fort i 2-3 års alderen. Han klager ofte på kveldene på at han er sliten og svimmel og har vondt i magen (han peker rett under brystkassa). Og på morgenen er han ofte tett og må "hoste seg i gang".

To av besteforeldrene har astma, så det ligger i familien. Vi har også masse hjertefeil i familien (masse barn født med hjertefeil). Men akkurat det vil jeg tro de hadde funnet på de vanlige kontrollene på helsestasjonen, ville de ikke?

Kan det være astma han har? Skal bestille time og få han henvist til undersøkelse. Men så vil jeg jo ikke mase på legen eller utsette ungen for det om det ikke er noe, om dere skjønner hva jeg mener. Men noe er det jo som er galt.Han skal jo ikke være svimmel og sliten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde uten tvil tatt kontakt med fastlegen for å få henvisning videre til sykehus for utredning...

Lykke til.

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville tatt han med til legen ja. Heller utsette han for det og finne ut at det ikke er noe, enn å ikke gå til legen og så finne ut at det er astma om noen år. Er nok kjedelig for han å ikke kunne leke og ha det moro uten å bli så andpusten.. Vi har fått lillegutt utredet for astma og det var ikke rare greiene han gikk gjennom

Skrevet

høres nesten ut som min gutt jo,bare han er 2år nå,å har hatt konstantert astma i over 1år nå.

Han ble sliten av å springe,hostet mye,speisielt om natten,og hvis han ble sliten,hadde denne "berømte" pipingen på utpust.

Han er også atopiker, (ikke allergiker) og atopikere har større sjanse til å få astma,så jeg synes absolutt du burde få han utredet.

Vi har fått forebyggende medisin,flutide, og har ventoline til de dagene han blir kjempetett eller får luftveisinfeksjon (han er et typisk ØNH barn)

så få legen til å undersøke han =)

lykke til,håper det ordner seg for dere,det ble full rulle her etter at lillegutt startet på medisin =) høyt å lavt å full av energi nå ja =)

Skrevet

Da har jeg bestilt time til han.

Skal be om å få tatt prikktesting for allergien og så skal jeg be de om å utrede han for astma (eller be om henvisning til sykehus for dette blir det vel egentlig)

HAn burde vel og vært hos hudlege for eksemen.

Noe annet jeg bør huske på når jeg første er hos legen?

Huff, blir så masse legestyr her nå. Skal få minsten utredet for allergi også nå. Han har time dagen før storebroren.

Var noen som snakket om et barneallergipoliklinikk i stavanger. Er det noe jeg burde ha krevd at vi fikk komme til med begge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...