Gå til innhold

Jenta mi er voldelig:p

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun pleier å ta etter nesa mi, vi holder på å lære henne hva ting heter, og "nese" det kan hun! Men så blir det litt voldsomt noen ganger, så det hender hun slår til, og klorer oss i ansiktet. Hun er forresten 15 mndr.

Nå satt hun akkurat på fanget mitt, og begynte å bli litt vill med den stakkars nesa mi. Derfor lente jeg hodet bakover, og dermed skalla pannebrasken hennes rett i strupen på meg! AU, så vondt det gjorde, tårene bare spratt og jeg ble bråkvalm... Men det er bedre nå da...

Regner med at hun skjønner det etter hvert da, hun er jo liten enda, men har blitt noen klor og smeller på oss... Andre med "voldelige" barn? Når begynte de å skjønne at andre får vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å skjønne at andre får vondt, tror jeg barn utvikler noe forskjellig, noen skjønner det tidligere / senere enn andre. At det utvikles fra 2-3-årsalderen tror jeg det kanskje er vanlig. Jeg er ikke sikker.

Vi har hatt noen snakkerunder om det å peke på og si mindre pene ting om andre mennesker, og da har jeg forklart det med at det kan hende at de blir lei seg. For å se om hun forstod, så prøvde jeg å spørre henne om hva hun hadde syntes om noen hadde pekt på henne, og da fortalte hun at en gang i bhg var det noen som hadde pekt og ledd, og da ble hun lei seg. Så det tolker jeg som at hun har forstått poenget, i alle fall delvis, selv om det plopper ut en kommentar nå og da.

Skrevet

Åh jada!!

Har selv en gutt på 15 måneder. Han er VELDIG opptatt av ansikter.

Når han er på fanget eller får flaske, skal han stikke fingrene sine oppi nesa mi eller i øynene mine. Det er veldig vanskelig å klippe neglene hans, så hender vi blir klort opp også... Han mener jo ikke noe vondt med det, men er ikke akkurat noe deilig....

Og så smeller han gjerne vaskekosten i hodet på oss...

Regner med at de etter hvert skjønner at det gjør vondt, men aner ikke når det eventuelt skjer...

Skrevet

Jeg har lest endel steder at evnen til empati faktisk ikke utvikler seg skikkelig før barnet er mellom 3 og 5 år! De kan lære seg at noe ikke er lov, men å virkelig skjønne at andre får akkurat like vondt som de selv kan få klarer de bare ikke å fatte før de blir større. Du får bare fortsette med å tålmodig forklare at det gjør vondt, så går det nok inn etterhvert.

Skrevet

Det er jo til og med sånn med voksne og at de kan ha sympati for noen, men ikke empati. Så jeg tror det der en en veldig individuell greie også.

Skrevet

Jaja, får håpe hun tar etter mora og faren der, vi har en godt utviklet evne til empati, men husker ikke når den kom, da... For min egen del slår det ut i at jeg(nesten) ikke kan se Akutten og lignende ting uten å felle tårer:p

Takk for svar, jenter:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...