Gå til innhold

Kjempeproblem med dotrening, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år som jeg har et stort problem med når det gjelder dotrening.

Jeg tilbyr han alltid å gå på do hver morgen og kveld, slik at han skal få trent seg litt. Har sagt fra at hvis han må bæsje, skal han si fra, så kan han bæsje i do istedenfor bleia. Han bæsjer uansett i bleia, så dette har han nok ikke helt forstått. Han sier også ofte at han skal bæsje, når han helt tydelig ikke skal (da vil han vel bare sitte på do). Men det er ikke dette som er problemet.

Også når jeg tilbyr han å gå på do, kan han blånekte. Han skal IKKE på do. Skriker og bærer seg. Greit nok.

Men det største problemet er om morningen. Vi har ofte dårlig tid da vi står opp 0530 for å rekke jobb til 0800 (bor langt fra). Jeg tilbyr han å gå på do, og han vil bare sitte der. Fjør ingenting, men skal sitte på do kjempelenge og nekter å gå av. Skriker når jeg sier han må gjøre seg ferdig og gråter og slår. Enden på visa er at det blir stress og mas rundt dette he rom morningen, og beklageligvis også en del kjefting. Til slutt må jeg rive han av do med makt og han gråter og bærer seg. Det er helt tydelig at han ikke skal gjøre noe på do (gir han alltid 3-4 min og oppmuntrer til å tisse og ”prompe” så det kanskje kommer bæsj). Jeg synes dette er forferdelig og det aner meg at ”å tisse i do” for han betyr bare å sitte på do. Tror ikke han helt forstår hva han skal, eller, dvs. han skjønner det, men han forstår ikke at hvis det ikke kommer noe, skal man heller ikke sitte der. Jeg skulle ønske jeg kunne si at vi kunne stå opp tidligere, men det blir det samme problemet da også, samt at det blir alt for tidlig. Jeg synes det er grusomt at det blir slik kjeft og stress rundt dette her, da jeg vet barna kan få traumer senere. Hva skal jeg gjøre? Slutte med dobesøk om morgenen? Og hva når han selv vil på do? Kan jo ikke nekte han, men badet er trangt og vi står og tripper for å komme oss på badet når han holder på slik….

Vær så snill å gi meg noen tips om hvordan løse dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikke klar for dotrening. :) Det tror jeg egentlig du har funnet ut selv. Ikke stress. Lettere sagt enn gjort, man blir litt irritert av de drittbleiene og mye ekstra styr pga det. Tror at du tror riktig når du sier at det ikke virker som at han har skjønt poenget med doen. Datra mi er 3 1/2 og først den siste mnd har hun vært tørr både natt og dag. Så slapp av du. :) Ha heller en hyggelig morgenstund sammen med frokost og kos, uten unødvendig hyling og skriking.

Det vi gjorde, var at vi slutta å snakke om det, tror det stresser dem mer enn vi tror. Vi sa også til henne at nå får du velge selv når du vil på do, bare si fra når du har lyst selv, også gjentok vi det av og til, feks i forbindelse med stell. Han kommer nok en dag og sier at han må på do selv, og da ordner det seg etter der. :) Han er bare 2 1/2, så på langt nær noen fare. :)

Skrevet

Nei, det plager absolutt ikke meg å skifte blier, jeg synes egentlig det er enklere..hehe. Problemet er degangene han VIL på do...og da ikke vil av igjen.....han snakke rmasse om tisse i do og blir kjempestolt når han får gjort det, og da aksepterer han å gå av doen. men det er når han vil selv, det ikke kommer noe....da vil han IKKE av, og vi har ikke tid til det der, desverre...han kan ikek bare sitte der kjempelenge heller, når andre skal på do/ badet :(

Skrevet

Jeg tror ikke du skal "stresse" så mye med den do-treningen, det kommer nesten av seg selv når barnet er klar for det. Og det virker ikke som at ditt barn er helt klar for det ennå. Så jeg ville sluttet med do-trening, la han sitte på do når han selv gir uttrykk for at han ønsker det. Kanskje det kan være en ide at du går på do først, så han ser at du ikke sitter der for "moro" skyld, men går av toalettet når du er ferdig. Men noen særlige råd eller tips til deg har jeg ikke. Uansett lykke til:0)

Skrevet

Hmm, da må dere kanskje bare si at "beklager, jeg skjønner at du gjerne vil prøve å sitte på do, men nå er det andre som også vil på do her. Du kan prøve igjen litt senere. Flink gutt, nå skal vi jo snart dra i barnehagen" eller noe sånt. Snakk og dra det ut litt mens du tar ham ned fra doen, men du har kanskje prøvd noe sånt? Køkultur er jo bare noe de må lære seg etter hvert, og selv om det kanskje er litt abstrakt for ham nå, så har han i alle fall fått hørt det og kan tillegge det mening senere.

Men ser ut for at han har skjønt at man tisser i doen da, om det er greit å gå av når han har fått til.

Skrevet

Kanskje du skal slutte å "tilby" han å gå på do, ikka la det være et spm. Og da mener jeg heller ikke at det skal være tvang, da kan du risikere at du skremmer han!

Jeg mener at du f.eks kan si: "Kom da, nå skal vi ta en tur på do du og jeg!" i stedet for f.eks å si; "Har du lyst å sitte på do?" Da gir du ham mulighet til å si nei, og mange barn gjør det uten at de egentlig vet hva de sier nei til...

Skrevet

Jeg har forsøkt disse tingene. Ikke tilby, men si at nå skal vi osv...jeg presser han heller ikke, nekter han, lar vi være.

Ang det Anne-B skroiver om å forklare, så nytter ikke det heller, han er kjempesta, og skal sitte der, selv om pappa står og tripper bak i køen. Vi går også ofte og tisser sammen. Jeg forklarer og forklarer, men han skjønner nok bare ikek det at kommer det ingenting, så må man gå av.

Skrevet

Jeg stresser heller ikke med dotreningen, det får ta den tiden det tar, men jeg stresser når han insisterer på å gå på do og bare vil sitte der og nekter å gå av. det er egentlig det som er problemet :)

Takk for innspill uansett :)

Skrevet

Har dere prøvd potte? Og har du sagt akkurat det, at når det ikke kommer tiss eller bæsj, så skal man ikke sitte på do? man skal jo faktisk ikke sitte lenger på do enn hva man behøver for å få gjort sine saker, fordi det ikke er helt fra for tarmen, visstnok.

Det er neimen ikke lett det her! Freud har mye ansvar for å gi foreldre dårlig samvittighet angående dotrening, ja! Tror mange, blant andre meg selv, er litt for redd for å skape varige men, men det er bra å bekymre seg litt for det, tror jeg samtidig. Om han har sterk vilje, så er det ekstra vanskelig. Jeg tror jeg hadde sagt at "beklager, men sånn er det, det er andre som må på do her og" og bare tatt datra mi av doen, om det var henne det gjaldt. Høres ut som at dere ikke kan unngå skriking uansett.

Skrevet

Det er det jeg tilslutt gjør. Tar han av doen...med makt...må bare, men jeg liker dte ikke. Og det blir kjempespetakkel som ender opp i skikkelig guffen morgen. Han slenger seg på gulvet, nekter å gjøre som han fpr beskjed om, nekter å ha på seg klær, bleie, pusse tenner da osv. Da er det gjort og det er morgenen fra helvete for oss alle. Og det er nesten daglig. Fristende å nekte han i å gå på do, men kan ikek det heller, da det innimellom kommer noe. Huff....men han kan ikek trasse vilja si gjennom at han skal sitte der når det ikke skjer noe. Tenker på senre når man er på offentlig do osv...men jeg må innrømme at jeg får skikkelig vondt i magen når jeg tilslutt river han skrikende av doen og snørr og tårer spruter :(

Skrevet

Potte har han aldri godtatt...

Skrevet

Hvorfor i all verden holder dere på med dette? Det er jo helt opplagt at gutten ikke er moden for noen pottetrening enda. Nei, få på han bleien igjen og glem hele "gå-på-do-styret" noen måender til. Han er jo bare 2 1/2 år så det er jo ingen krise at han fortsatt går med bleier på seg.

Skrevet

Da får kanskje dere andre gjøre dere ferdig på do først, evt at han stelles før han får sitte på do. Her har vi heldigvis do og bad adskilt, så den problematikken der har vi unngått. Skjønner godt at du ikke syns det er moro :(

Skrevet

Skal jeg nekte han i å gå på do da? Da slår han seg vrang på samme måte. Det er når han selv ber om å gå på do, dette stort sett skjer...Jeg har mer eller mindre sneket meg unan hele dogreia på morgenen i det siste...men idag feks. SKULLE han på do...han strente inn der og forlangte å tisse i do, men dte skjedde nada...og jeg måtte rive han av til slutt etter masse forsøk på å forklare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...