jente08&jente2010<3 Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 jeg og sambo venter vår første i januar,,, er 9+1 nå han har en sønn fra før på 6...vi bor i samme bygd som eksen hans, og vi har han annenhver helg og en dag i uken. Eksen hans har aldri likt meg av en grunn...er så mye hun gjør som gjør meg lei.. her er noen eksempler: * Hvis vi skal kjøre sønnen hans hjem, får jeg ikke sitte i bilen vår, dette har hun gitt klar beskjed om, ettersom det er på hennes gårdsplass. dette står hun å skriker ut foran sønnen sin. * sambo har fortalt henne at jeg er gravid, og hun forbyr oss å si noe til sønnen, pga at hun vil bestemme når dette skal skje. *sprer rykter om meg hele tiden. dette begynner å bli veldig slitsomt. * nekter å komme til oss for å hente han, så de må møtes et annet sted da det angår henting..hvis ikke må sambo komme alene til henne med ungen. *Hun mener at han ikke får være her ekstra, utenom det som er avtalt, og det er kun hun som får bytte helger, spør vi, passer det ikke. *sender ikke med han nok klær da han kommer. *kaller opp sambo mens sønnen hører på. *var på barnehageavsultning, jeg fikk ikke lov til å komme av henne *sønnen har fortalt at jeg får ikke legge han, for at mamma sier at de hater meg, og da gjør han det. det er vel ikke bra`? så er jeg et dårlig menneske? eller er det henne det er noe galt med? jeg kom inn i bildet etter at det var slutt mellom henne og sambo.. og etter at jeg ble gravid har det blitt enda værre...tror dette kan ha noe med at hun er sjalu---for hun og sambo prøvde i 4 år og få, men hun ble ikke gravid. De eksemplene over er bare noen av MANGE!! sambo står på pinne for henne hele tiden..han er livredd for å gjøre henne sur...jeg er så lei av hele situasjonen..noen som har noen råd til meg??oppmuntring??
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Kjære Tonje At du klager litt er da bare helt forståelig. Dette er jo ikke holbart. Om du er et dårlig menneske aner jeg ikke, men uansett hvor ille du er, gjør biomor her noe som ikke er akseptabelt. Tror ikke du vinner noen ting hvis du tar opp kampen med biomor. Jeg tror jeg heller ville snakket med samboer å sjekket om han var villig til å fronte dette. Det virker som hun er sjalu og da er det siste hun trenger en ny kjæreste (som har lykkes med det hun ikke klarte) som kommer å setter henne på plass. Hvis det er litt tak i samboeren din vil han nok ta en prat med henne, og sette opp noen leveregler dere alle kan leve med. Håper det ordner seg for deg, for dette må være en utrolig kjedelig situasjon.
ana baroma Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 Oj... Det var voldsomt! Først: gratulerer masse med graviditeten! Det hun gjør skader jo ikke bare deg, men også hennes barn! Og det skjønner hun ikke. Dersom det er litt tak i mannen din, så er det han som må ta opp kampen. Han kan evt ta en prat med familivernkontoret for råd eller ny mekling. Selv om man er sjalu, så er det følelser man må jobbe med selv, ikke la det gå utover barnet! Med en sånn oppførsel har hun store problemer, og trenger hjelp, mye eller litt, for å bli en god omsorgsperson. Sånn som det er nå er hun ikke det på en del punkter. Dette kommer kanskje til å bli verre utover i svangerskapet, og da er det best å ta tyren ved hornene! Så her er det mannen din som må ta tak før det ender med katastrofe! Skulle ønske du hadde en sånn biomor som meg, som gleder seg stort over at jeg er gravid... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Himmel og hav, dette var jo helt på trynet! Jeg har det dessverre på samme måten, bare i en litt mildere form. Sier biomor hopp, spør samboen min hvor høyt.. Han misliker henne sterkt, likevel lyer han det minste vink. Det er slitsomt!! Det er også grunnen til at jeg avventer å få barn med sambo..
*-* Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 Det går jo ikke an! Sånn kan du ikke ha det! Ikke samboeren din og gutten heller. Stakkars gutt, det der kommer bare til å bli verre og verre for ham også. Samboeren din har ingenting å tjene på å gjøre det på 'hennes måte' for at hun ikke skal bli sur, dere kan ikke leve sånn i lengden uansett. Det uholdbart for dere alle tre. Og moren som har gått helt i vranglås kan jo ikke ha det spesielt godt hun heller.... Jeg tror jeg ville bestilt time på familievernkontoret, altså at mannen din krever at eksen blir med dit. Dette høres ikke ut som noe han klarer å ordne opp i selv. Moren må skjønne at dette ikke først og fremst straffer dere, men mest av alt går utover hennes sønn (og sannsynligvis også forholdet sønnen får til henne når han blir voksen og skjønner hvordan hun har holdt på...). Samboeren din må se alvoret i situasjonen og sette hardt mot hardt når det gjelder eksen, fortelle at det er helt uholdbart og uaktuelt for dere å ha det sånn. Selvfølgelig må du få sitte i din egen bil ved henting og kjøring, selvfølgelig må du få legge ham hvis det passer sånn i deres hus og selvfølgelig skal man ikke skjelle hverandre ut eller snakke dritt om hverandre mens barna hører på. Om du gidder å ta opp kampen om å bli med på barnehageavslutning med det første når moren er sånn er en annen sak. Tror kanskje jeg ville ventet litt med det til det andre har roet seg...
jente08&jente2010<3 Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2007 takk for mange fine svar:) ja, situasjonen er vanskelig, og jeg har lenge trodd\håpet situasjonen ville roe seg ned...men det gjør den jo aldri!!! sambo sier jo til meg at det er jeg og han som er en familie nå...men det virker vanskelig å tro!! på måten han legger opp alt på... til høsten begynner sønnen til sambo på skolen, dette kan bli en stor overgang, pga at sambo har da lyst til å be om 50\50,...men jeg vet ikke om jeg orker det... for hver gang gutten er her, gråter han så fort jeg er i nærheten...er vi på butikken, og han ikke får det han vil, står han i vogna eller på gulvet å hyler ut at det er min feil..hva gjør man egentlig da? jeg mener selv at gutten er veldig bortskjemt...det skinner veldig igjennom..selv ville jeg ikke hatt sånne barn, men hva får jeg gjort? prøver jeg å si nei, blir jo sambo sur på meg for det!!! men jeg har vel kansje ingen rett til å sette ned foten ovenfor gutten? men hvis det skal bli 50\50 burde jeg jo få mulighet til det.. for jeg orker ikke ha en sånn unge her i huset. det er 1 1\2 år siden mor og far flyttet fra hverandre nå, jeg hadde håpet at jeg og eksen hans kunne gå bedre overens...for ungen sin skyld...men det er hun jo virkelig ikke enig i... huff...hver gang jeg tar opp dette med sambo setter han seg bare i en angrepsposisjon,,,, orker snart ikke mer:(
*-* Skrevet 6. juni 2007 #7 Skrevet 6. juni 2007 Hmmm, det høres veldig vanskelig ut. Men jeg tror at hvis dere skal funke sammen så må dere bli enige om at i deres hjem så er dere voksne likestilte i forhold til å bestemme hvordan dere vil ha det, dere må finne det ut sammen og ta hensyn til begge. Men kan være kjempevanskelig å diskutere sånne ting, angrep mot egne barn eller sin egen foreldrerolle er jo noe av det såreste som finnes, og de fleste går rett i forsvar. Kanskje deres skulle gått til familievernkontor eller noe annet lignende sammen dere to? Det er jo vanskelig å starte opp nyfamilier og det må man ta konsekvensene av, ikke noe galt i å be om hjelp for å løse opp de verste knutene. Samboeren din føler seg sikkert skvisa, og har dårlig samvittighet overfor både deg, barnet sitt og eksen, og det gjør han sikkert ikke noe lettere å ha med å gjøre. Han må også forsøke å kreve at eksen ikke snakker negativt om deg til sønnen, det vil gjøre alt så mye verre for gutten. Det er ellers ikke sikkert at 50/50 vil gjøre det noe verre nødvendigvis. Da vil du få mer kontakt med gutten, og kanskje vil han bli tryggere når han ser både pappaen og deg litt mer. Hvis dere har ham i hverdagen får dere større innflytelse også, og kan kanskje slippe unna unntaksfølelsen hvor alt skal være fest når barna er der. Men jeg tror at betingelsene for å ha barn boende fast i familien må være at samboern din gir deg mandat til å fungere som omsorgsperson på lik linje med seg selv, ellers klarer man ikke å leve sammen. Men klart, alt blir jo veldig vanskelig uansett hvis barnets mor gjør alt hun kan for å ødelegge. Kanskje hun gir seg litt etterhvert hvis hun ser at samboeren din har tydelige grenser og at hun ikke kan bestemme over dere samme hva hun gjør?
jente08&jente2010<3 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. juni 2007 takk for enda flere svar:) setter pris på alle som svarer jeg:) ja..situasjonen begynner å bli lei nå. vi hadde bestilt england tur i ferien, skulle reise fra onsdag til søndag. men igår kom eksen og sa at det gikk ikke... at skulle i ha han den ferieuka, måtte det bli fra fredag til fredag. ikke onsdag til onsdag... så da sa jo såklart sambo at dette var greit...og vi måtte avlyse ferieturen vår.... er så sint så jeg snart koker over....skjønner ikke åssen dette skal gå... redd jeg ender opp som alenemor lenge før barnet vårt kommer:(
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #9 Skrevet 7. juni 2007 Tror du må prøve å snakke med samboeren din, og her er noen tips til hva du kan si (husk at han mest sannsynlig vil gå i angripsposisijon og da er det greit at du starter med å være ydmyk): * Fortell at du synes det er et vanskelig tema fordi du ser hvor glad han er i barnet sitt og hvor god far han er. * Si at du vet at han alltid vil sette barnet først (og at det er helt forståelig), men at du trenger å være nummer to (ikke nr 3 som du nå er, mens ex`n er nr 2) *Si at du synes det er viktig at dere har et godt forhold til ex`n men at å føye seg etter henne hele tiden ikke er et godt forhold * Si at du trenger at han støtter DEG iblandt og ikke ex`n * At du har lyst til å få til dette sammen med han. Å kritisere hans forhold til ex`n og biobarn er utrolig ømtåelig (iallefall her i huset) Vil derfor råde deg til å ha stor tålmodighet i denne saken og se på hver minste lille forandring som et fremskritt. Hvis du forventer at han skal endre seg over dagen, er jeg redd du fort blir skuffet. Masse lykke til, tonje..
jente08&jente2010<3 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 7. juni 2007 vet du...jeg skal si akkurat de tingene....for det virket veldig lurt:) så får prøve ta en samtale etter tenker jeg:)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2007 #11 Skrevet 10. juni 2007 Sett ned foten hos samboeren din, fortell åssen du føler det og at han faktisk må ta hensyn til deg i alt dette også og den nye lille som kommer. Det vil jo i såfall gå utover den også. Snakker fra erfaring. Har fortsatt prob med biomor, men jeg og gubben har fått det mye bedre sammens og jeg har ett kjempe bra forhold til ste barnet du vil merke forskjell på biomor når hun merker at hun ikke bare kan knipse lengre, prøv også å ignoner hvis hun skulle være vemmelig og lat som du rett og slett ikke bryr deg.Hovedsak er jo at barna skal ha det bra, prøv rett og slett å hold en fokus på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå