Gå til innhold

kan man velge mellom lege og jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette gjelder ved kontroller o.l, er det ikke greit å foholde seg til en?

for min del er det uaktuellt med fastlege, super lege, men ikke til gu - da vi er i familie...så ved slike anledninger har jeg brukt turnusleger ved et annet senter.

kan man ta første kontrollen hos en jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det der bestemmer du selv... Jeg for min del velgte og kun gå til jordmor, dem vet jo tross alt best;))...

Skrevet

Jeg tok første kontroll hos legen, fikk beskjed om at jeg måtte d...Ellers har jeg hatt alle kontrollene hos jordmor...

Jeg har ikke tatt gu i løpet av dette svangerskapet jeg da, men ville heller ikke tatt d hos fastlegen min....har tidligere gått på poliklinikken på Kvinneklinikken og fått gjort sånt :)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Trenger ikke ta gu i forbindelse med svangerskap!:-)

Kan forresten være lurt å forholde seg til flere enn én fordi de kan ha ulike oppfatninger av ting, og kanskje den ene har en løsning på problem som den andre ikke har.

Skrevet

Der det er stor nok jordmordekning kan man velge selv.

Slik som det er f.eks her i Trondheim er det ikke et reelt valg, da de kun har jordmødre til drøyt halvparten.

Med tanke på gu så er ikke det nødvendig i svangerskapet, med mindre det er noe helt spesielt, og da kan du jo ta akkurat den undersøkelsen hos en annen lege.

De fleste (innen helsevesenet) anbefaler vel at man går 50/50 dersom man har mulighet til det.

Skrevet

helt utenom tema...men jeg anbefaler at man tar en GU og tar en celleprøve...

Jeg gjorde det, og har hatt celleforandringer siden forrige gang jeg fødte. Må nok fjerne noe etter fødsel.

Greit å være føre var!

Skrevet

I brosjyren som deles ut på legesentrene står det at disse bør tas min. hvert tredje år (selv om en ikke er gravid). Så dersom det er et år eller to siden sist, kan dette vente til etter fødselen.

Men er enig med Kaur, disse celleprøvene er kjempeviktige uansett!

Skrevet

takk for svar hos alle;) har hatt gu nå i vinter, så trenger ikke dette evt før om 2-3 år. er litt usikker med dekningen på jordmor her, men vil nok gå til jordmor om jeg kan.evt første kontroll hos legen..

hva gjør de på 1 kontroll? og evt resterende kontroller?

Skrevet

På første kontrollen blir det tatt blodprøver, urinprøve, blodtrykket måles og du blir veid.

Det skal fylles ut noen skjema, samt helsekort for gravide.

Dersom den kommende pappaen er med, og dere ikke er gift, så skal vel han skrive under på noen papirer også.

Ellers tar de fleste leger en liten prat om tida som kommer, ting du bør være obs på, og svarer på spørsmål du måtte ha.

På senere kontroller blir det tatt urinprøve, blodtrykket sjekkes, du blir veid, etterhvert måles SF-mål (str på livmora) og fosterlyden (hjerteslagene) sjekkes med enten doppler eller jordmorstetoskop.

På slutten kjenner man også etter hvilket leie babyen ligger i.

Ellers så vil du få svar på det du måtte ha av spørsmål ellers.

Jeg har bare gått til lege, så hva som foregår hos jordmor aner jeg ikke.

Skrevet

gjør meg ingenting å gå til lege, men vil ikke ha gu...men dette er da ikke vanlig?

er ikke gravid asså, begynne pp nå snart.

spør legen evt om du vil til jordmor neste gang da eller?

må man ringe å ordne alt selv?

Skrevet

Her i Trondheim må du i hvertfall ordne det selv, og hvis man vil gå til jordmor er det like greit å ringe så snart man har fått pos. test. Jeg var 12 uker på vei når jeg første gang prøvde å få time, men da var jeg alt for sent ute.

Skrevet

tusen takk for all hjelp;) mye å tenke over å gruble på...hehe.

skal beynne prøving i sommer, så får se om jeg får bruk for dette da...krysser fingrene..

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...