Gå til innhold

Noen som vet hvor lenge p-pillen "sitter igjen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på et innlegg fra ei lengre nede her at en lege hadde sagt at siden hun hadde brukt pillen såpass lang tid så ville det ta en stund før alle stoffene var ute av kroppen.

Noen som vet hvor lenge man eventuelt må ha gått på den før det blir sånn? Egentlig litt rart at det skal ha noe å si, for jeg trodde at dosen var ute av kroppen nesten dagen etter man slutter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den legen må være veldig utdatert. Det er du som tror rett. Det eneste som kan sitte igjen er p-sprøyten, for den er et depotpreparat der det er umulig å beregne nøyaktig hvor lenge den vil vare.

Skrevet

Usikker på om det har så veldig mye å si - jeg hadde gått på pille fast i et par år da jeg ble gravid på 3. forsøk etter vi begynte å prøve. Ei venninne hadde gått på samme pille hver dag i 10 år og ble gravid på 2. forsøk da de startet. Mens nå når jeg ikke har gått på pille (hadde en kort periode på Cerazette bare) siden fødselen for over 2 år siden har vi brukt over et år på å bli gravide (pause nå). Om det er hormonene som "henger igjen" eller andre ting som gjør det, men jeg har inntrykk av at de aller fleste blir gravide innen 6mnd etter pilleslutt.

Skrevet

At pillens effekt "sitter igjen" er bare tøys, tull og gammel overtro. Legen som sa det bør prøve å følge med i tiden!

Det er nettopp publisert i et norsk legetidsskrift en studie med kvinner som hadde brukt p-pille vs. kvinner som ikke hadde brukt, at det tok like lang tid (6mnd) før de ble gravide. Dette resultatet var uavhengig av hvor lenge man har tatt p-piller.

Skrevet

Det er tull. Må være en gammel lege eller en som ikke er oppdatert.

En kan bli gravid fra første eggløsning etter en slutter med pillen. Det er faktisk like stor prosent som blir gravide innen de første 3 mnd etter å ha sluttet på pillen som de som har brukt kondom.

Skrevet

Det der er bare tull ja.

Jeg hadde gått noen år på samme merke og ble gravid "med en gang" etter jeg sluttet. Og vi prøvde ikke så veldig hardt heller.

Skrevet

Hadde det vært sånn, hadde man jo ikke trengt å brukt kondom hvis man slutta på pillen iallfall.. Da var det jo bare å ha sex i vilden sky, uten å bekymre seg for å bli gravid med det første.

Nei, heldigvis stemmer det ikke.

Jeg hadde selv hørt at like mange år som man hadde brukt p-pillen, like mange måneder ville det ta før man ble gravid. Visste heldigvis at det var tull og tøys. Men vi var forberedte på at det kunne ta tid før vi ble gravide. Er jo ikke alle som klarer det på første forsøk lissom... Men til tross for 9 års p-pillebruk, uten pause, ble jeg gravid med én gang jeg slutta med pillene, selv om vi ikke tenkte over når jeg hadde eggløsning og alle slike "kjerringråd". Veldig fornøyd med det :)

Skrevet

Ja, jeg ble gravid på første forsøk etter 7 år med p-piller. Tror det er mange av oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...