Gå til innhold

Hjelp - hva skal vi velge angående bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre barn på 7, 3 og 1/2 år.

Lillegutt trenger snart ny bilstol, han er i ferd med å vokse ut av Akta Graco Logico S stolen sin. Den er for 0-13 kg. Han veieer 8 kg, men er lang.

Mellomste jenta har en Akta Graco Cosmic XTP som er for 0-25 kg. Hun veier 14 kg.

Størstejenta veier 25 kg, og har en sånn sittepute med rygg og hodestøtte.

Ville dere kjøpt en ny litt større type stol til mellomsta og latt lillebror arve stolen hennes? Eller ville dere latt minsten få ny stol i samme størrelse som henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville latt minsten fått ny stol! Den mellomste kan gjerne sitte bakovervendt (hvis hun gjør det da..!) enda lenger..! Men - om hun allerede sitter fremovervendt så ville jeg kjøpt putestol til henne, det er absolutt best i en evt kollisjon, med tanke på nakkebelastning..! :-) Lykke til!

Skrevet

Mellomste sitter forovervendt nå ja... Har gjort det 1 års tid.

Mente du at det er best med putestol ved en kollisjon, eller at hun satt bakovervendt?

Skrevet

I forhold til å sitte i et fremovervendt sete med fempunktsbelte er det bedre å sitte i putestol med bilens egne belter ja..! Ved en evt kollisjon med fempunktssele holdes kroppen så hardt tilbake at nakken og hodet blir slengt frem og får en veldig stor belastning, mens med trepunktssele gir den litt etter og belastningen blir jevnere fordelt, ikke bare på nakken og hodet..! Om du skjønner hva jeg mener..! :-)

Skrevet

Oi - det visste jeg ikke! Tusen takk fpr opplysningen! Da tror jeg at jeg helt klart går for ny stol til mellomsta, og lar lillebror sitte bakovervendt i gamlestolen hennes.

Har du noen gode putestoler å anbefale? Ville gjerne ha en som har en hvilestilling, hvis det finnes...Synes du høres ut som om du har satt deg veldig inn i dette med bilstoler :-)

Skrevet

Maxi Cosi Rodi XR er en knallgod stol som jevnt over gjør det meget bra i kollisjonstester, er solid, god sidebeskyttelse og bra belteføring..! Den som heter XR har også ekstra hvilestilling :-)

Ellers ville jeg sett på Römer Kid Plus eller Concord Lift Evo PT, men unngått HTS sitt, da dette ikke er særlig bra på regulering av høyden/ryggen - blir en stor glippe når man gjør det... Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...