Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til jordmor sist fredag, og etter stikket i fingen ville hun jeg skulle begynne på jern. Hb var 10,5. Er det veldig lavt? Har ikke lyst å begynne på jern, blir så hard i magen av det.

En annen ting jeg tenkte på, jeg har hatt voldsomt lite energi i det siste, kan det ha noe med jernlageret mitt å gjøre?

Takker for svar på forhånd =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10,5 er ikke ekstremt lavt, men det er lavt. Og det er veldig sannsynlig at det er en medvirkende årsak til trøtthet og slapphet. Det finnes mange forskjellige jerntilskudd, ikke alle man blir så hard i magen av. F.eks er Hemofer mye mildere enn f.eks Duroferon duretter. Spør på apoteket. Du kan også hjelpe kroppen ved å spise mat som inneholder mye jern og c-vit, så slipper du kanskje å ta jerntilskudd så lenge.

Skrevet

hmm, ja det var vel litt lavt, mitt var 14,7..du bør ta det dersom du har fått beskjed om det jah=)

du kan jo ta slike multivitaminer med jern i, og spis mat med mye jern i=)

Skrevet

Ja. Hb på 10,5 er forholdsvis lavt, men det kommer også an på hvor langt du er kommet i svangerskapet. Jo tidligere det er lavt, jo verre er det.

Jeg hadde gått ned fra 12,6 i uke 8 til 11,2 i uke 16, og fikk beskjed om å begynne med jern. Selv har jeg aldri hatt problemer med magen, så for min del er det mest snakk om å ta jern på et tidspunkt hvor jeg ikke inntar ting som forstyrrer med kroppens opptaking av jernet (ikke drikke melk, koffeinholdig drikke og kanskje helst ikke spise noe). Husk på å svelge jerntabletten sammen med noe som inneholder C-vitamin, for eksempel appelsinjus.

Selv starter jeg dagen med ett gram C-vitamin og jerntablett før jeg går i dusjen. Da får jeg litt avstand mellom jerntilskuddet og frokosten.

Flere websider anbefaler å prøve ut mer "naturlige" tilskudd, som for eksempel AminoJern. Det er kanskje noe å vurdere? Ellers syns jeg ofte jeg får god hjelp på apoteket. Spør dem!

Du skriver ikke hva jernlagret ditt er på (jernlagre er noe annet enn Hb), men det er veldig vanlig å bli slapp fordi man har lav Hb, så det _kan_ tenkes at det er en sammenheng her.

Hvis du absolutt absolutt absolutt ikke klarer jerntabletter, må du få i deg masse jernrike matvarer, dvs broccoli/andre mørkegrønne grønnsaker, kjøtt, innmat (for eksempel leverpostei), bønner, linser og nøtter/mandler.

Skrevet

Da lurer jeg på en ting. For min Hb er på 10,5, men jeg har ett høyt jernlager... Det er jo ikke noen vits at jeg tar jern når jeg har ett høyt jernlager

Skrevet

Hvis du tar Hemjern eller Floradex så får du ikke hard mage. Ta en tur på apoteket og spørr om hvilken jerntabl du ikke får hard mage av.

Skrevet

Du får gjøre som du vil da vettu, men jordmoren ber deg jo ikke om å ta jern for moro skyld heller. Ingen vits i å diskutere det hvis ikke du vil ta jern.

Skrevet

Min lege sa at under 10 så vil hun at man tar jern for da er det i laveste laget..

kan du ikke heller legge inn en brokkoli i hvert måltid da så får du i deg jern.. eller ta noen vitaminmixturer som inneholder litt jern.. men hør på apoteket hva gravide kan og ikke kan ta.

den sunne metoden er sikkert best :)

Skrevet

Jeg anbefaler også Floradix Formula. Det er flytende jerntilskudd i tillegg til vitaminer og mineraler. Fås kjøpt i dagligvarebutikk til rett under hundrelappen. Ei flaske varer opptil en måned.

Og, man får ikke hard mage av det- er derfor jeg bruker det;)

Skrevet

Hva er "høyt jernlager"? Selv leger har forskjellige meninger om dette, men normalområde for jernlager sies å ligge fra rundt 10 til 200. Spørsmålet er hva som er naturlig for deg! Hvis du vanligvis har jernlagre rundt 100, og så ligger på 50 nå, så er dette lite for deg, mens for meg, som har problemer med å komme over 20, vil 50 være veldig mye.

Sammenhengen mellom jernlagre og Hb er ikke helt entydig, så generelt sett bør man rett og slett snakke med lege (eventuelt JM), og stole på at han/hun vet hva de snakker om!

Skrevet

Hb var 13,6 med meg sist jeg sjekket .. og dette sa jordmor var helt fint .. likevel sier legen til meg at jeg skal ta jern ,det har han sagt fra begynnelsen av at jeg skal begynne med etterhvert .. men jordmor sa det ikke er så bra og ta jern når man er gravid, så sant det ikke er nødvendig da :) vet ikke helt hva Hb skal ligge på , men om ditt er for lavt, hjelper det nok mye på formen om du tar jern ..

Skrevet

Hb på 13.6 er veldig bra, det! Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor legen din mente du skulle ta jern. Har du veldig lave jernlagre (ferritin)? Har du hatt mye høyere Hb tidligere, og nå gått kraftig nedover?

Før vi prøvde å bli gravid var jeg blodgiver (man skal ikke gi blod mens man prøver å bli gravid, under graviditet, og mens man ammer). Da måtte man minst ha 12.5 i Hb for å få lov til å gi blod (ellers trenger man den halvliter'n med blod selv!). Du ligger jo godt over det nivået, så dette høres veldig merkelig ut.

Spør legen mer ut om dette neste gang.

Skrevet

har ikke hatt noe problemer eller diverse med jernlagre og Hb før.. og dette er også en lege jeg har fått først etter jeg ble gravid . Men jeg valgte og høre på jordmoren , som sier jeg ikke skal ta når det ikke trengs :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...