Gå til innhold

Er det så ille å være kresen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fire ting jeg bare ikke greier å spise: fisk, brokkoli, blomkål og tomater. Har prøvd med godt mot og positiv innstilning - men nei - jeg greier ikke!

Har aldri krevd noe særbehandling. Er vi invitert bort, og det serveres fisk, spiser jeg tilbehøret som poteter, og er fornøyd med det. Men det skal fremheves og utheves at jeg er kresen, "nå må du da bli voksen snart", liker du ikke det som er sundt du" osv.

Min søster, f.eks, spiser salat, grønnsaker, kylling, fisk og ris - og det er stort sett det. Men det er tydeligvis de "riktige" tingene hun ikke liker. Hun har gjerne med seg egen mat som må varmes opp - aldri noe problem. Men at jeg velger å ikke spise brokkoli - det er visst helt horribelt.

Argh! Er jeg så kresen? Skulle ønske jeg ikke tålte fisk, da er det jo lov. Men føler liksom ikke for å lyve på meg allergier heller. Men kanskje jeg slipper halvtimes foredrag om hvor kresen jeg er i fremtiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg spiser ikke julemat for jeg synes det er EKKELT! Rare blikk for de bare gi meg, spiser tilbehøret i stedet. Hva andre måtte mene og tro det skiter jeg i.

:o)

Skrevet

her går det på reker å sopp. det spis eg IKKE!! dem får bare flire, eg drit i d..

om søstra din tar med seg mat, kan ikke du å det?

Skrevet

Noen ting må du lære deg å like, jeg klarte ikke oliven, ananas osv før, men nå elsker jeg det. Øl var jo ikke godt første gang jeg smakte det, men mange drikker det, rødvin også..

Det er derfor du får komentarer på at du ikke er voksen osv, siden du ikke har lært deg å like det...tror jeg...

Skrevet

Det er ikke ille å være kresen, men fy fabian det er kjedelig å lage mat til de!

Spesielt om det er noen som "ikke liker noe":o)

Skrevet

Jeg er ikke kresen i det hele tatt, spiser det jeg får - men liker ikke alt..

Det værste jeg vet er fiskepinner. Det klarer jeg ikke å spise.

Syns ikke du er spesielt kresen. Men syns kanskje det er rart å ikke like fisk. Det er vel vanligst unger som sier de ikke liker fisk. :)

Sambo liker ikke tomater, så han pleier å si han ikke tåler det for å slippe kommentarer som "men du spiser jo ketchup.." .

Venninna mi og ungen hennes gidder jeg ikke invitere på middag for de liker omtrent ingenting. Pizza for dem er bunn med ketchup, kjøttdeig og ost. :D

Skrevet

Som sagt, jeg har prøvd mang en gang, men jeg liker det ikke! Jeg greier ikke å få det ned. Hvor lang tid skal man bruke på å lære seg å like ting? Det er mange ting jeg med årene har lært meg å like.

Og, joda, jeg kunne jo selvfølgelig tatt med meg mat, men føler det ofte blir ekstraarbeid det også. Også kjenner jeg ikke helt behovet, det ville jo bare blitt aktuelt hvis det var fiskemiddag. Da er det jo gjerne poteter eller annet tilbehør - som jeg faktisk syntes er helt flott å spise! Problemet er at det ikke er et problem for meg, men tydeligvis for endel andre...

Skrevet

Jeg er ganske kresen da, spiser ikke fisk ikke pølse +++++

synes ikke du er kresen igrun jeg.

Skrevet

Hvis det er FIRE ting du ikke liker, så vil jeg vel ikke si at du er kresen akkurat... ;o)

Skrevet

Jeg liker ikke sjømat, og da er man tydeligvis ikke blitt voksen i følge mange. Har hatt noen traumer med sjømat som barn og hver gang jeg kjenner lukten eller har det i munnen så strammer det seg i halsen. Føles ut som spiserøret stenger, det vil ikke ned.

Synes det er synd. Synes det ser så koselig ut å sitte på brygga med hvitvin/øl og reker m /smørbrød. Prøver hver eneste sommer, men jeg får det ikke ned.

Folk blir jo helt sjokkert når jeg sier at jeg ikke liker sjømat.

Skrevet

Tror som en annen at de kommentarene kommer av at man pleier å vokse av seg de der "liker ikke"- nykkene. Jeg kan selv finne på å si "Er du ikke voksen du, da" hvis noen ikke liker kaffi. Sier det jo bare på tull...

Syns det høres rart ut at du overhode ikke liker fisk. Det er jo mange ulike typer, og de smaker jo ganske forskjellig ;-)

Skrevet

Litt irritert om jeg f.eks skal lage mat sammen med noen venninner og den ene absolutt ikke liker noe. Riktignok bryr vi oss ikke om det og bare kjøper det flertallet har lyst på! Jeg er en smule kresen selv... Jeg liker det meste sunne da... Men jeg liker ikke ting som andre elsker... Som bla. junkfood... Ikke spesielt glad i kjøtt heller... Egentlig er vel egentlig fisk den eneste formen for fisk jeg synes er ganske godt... Kan spise det andre og, men er jammen ikke fordi jeg synes det er godt.

Jeg pleier nå å bare kaste i meg mye fordet. Hatet tomat før, men ville så gjerne like det... Derfor spiste jeg det hver dag og tilslutt ble jeg vandt til det... Og nå eeeelsker jeg tomat!

Skrevet

De fleste har jo ting de ikke liker, evt ikke liker så godt:)

Jeg spiser det meste, men sopp og en del ekstreme ting (snegler o.l) har jeg ikke lyst å smake på, eller appetitt på.

Men kresen synes jeg nå ikke du er... Fisk er jo ganske sært i smaken, det kjenner jo jeg også selv om jeg liker det veldig godt. Det samme med brokkoli og tomat egentlig:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Var en tråd om dette her for ikke så lenge siden...ENDELIG så oppdaga jeg noen andre som sliter med det samme som meg,- det var nøyaktig det samme vi ikke likte, så tanken på at det faktisk er noe "genetisk feil" med smaksløkene våre slo meg!:P For det er mye jeg ikke greier å spise eller venne meg til, og slik var det også for henne.

Orket jeg ikke mas fra fremmede som ikke vet åssen det er å ha det sånn, så sa jeg rett og slett at jeg var allergisk. Nå er det sjelden jeg spiser med folk som ikke vet at jeg ikke greier en rekke ingredienser, så behovet er der ikke lenger. Er jeg på bim- eller dib-treff blir det til at jeg bestiller pizza med tomatsaus og ost. Det var kun den pizza'n jeg greide før (nå greier jeg faktisk også andre ingredienser på pizza!), men velger meg den typen nå rett og slett fordi det er favorittpizza'n min!:-)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Synes forresten 4 ting ikke er å være kresen...de fleste finner jo ting de ikke liker!

Skrevet

Nei, jeg liker overhodet ikke fisk. Det er noe med konsistensen og det at det kan være bein i. Har engang satt fast et bein i halsen, så jeg ikke fikk puste. Men jeg skal ikke legge all or meg er fisk fisk, og det er samme type lukt, konsistens etc på stort sett all fisk. Ikke likt, men av samme ulla stort sett.

Som en over nevner (sorry, nå husker jeg ikke nicket), så skulle jeg veldig gjerne likt fisk. Fiskerestaurant på brygga osv.

Når vi f.eks. er flere venninner som skal lage mat, så nekter jeg aldri at vi skal bruke noe av det jeg ikke liker. Unngår bare selv å spise det.

Også kan jeg jo nevne at jeg aldri sier "liker ikke", men prøver å si det på en mer "hyggelig" måte.

Skrevet

Nei, jeg syntes jo egentlig ikke jeg er kresen. Men det er vel de fire tingene som "alle" mener at man skal like! Som jeg sa med søsteren min: hun spiser ekstremt sært, men ingen sier hun er kresen - for hun liker alt det "riktige"

Skrevet

Eg liker ikkje bønner, grønne erter/sukker erter, mais, sopp, lever, torskerogn, blåskjell og andre skjell typer. Er generelt ikkje noko glad i skalldyr, eter reker.

Men får eg servert noko med erter el mais el noko anna i så eter eg det men eg lagar det ikkje med slikt sjav. Eg pellar det ikkje ut. Eg hadde syns det hadde vert heilt greit om nokon åt tilbehøret og ikkje fisken, kjøttet el kyllingen. Det er deireas valg så det får bare bli slik

Svigerfaren min eter ikkje agurk!!

Skrevet

det er vanskelig for oss altetende å forstå at folk ikke liker mat. Jeg liker faktisk all mat. noe bedre enn annet selvfølgelig, men det er ikke noe jeg ikke klarer å spise. tror folk har en oppfatning av at når noen sier de ikke liker noe, så er det fordi de ikke liker det så veldig godt liksom. sånn som det er med barna, gir du dem noe godt før middag, så vil de ikke ha middag, fordi det andre smaker bedre.

jeg sier ikke at det er sånn, men det er sånn mange altetende oppfatter det!

Skrevet

Folk har ikke noe bedre å si...Så lenge du spiser andre sunne ting, så er det jo greit..Lurte forresten på om du hadde noen å gå trilleturer med, eller om du hadde lyst til å gjøre det...:-)

Skrevet

Meesah og Hattifnattene: prøvd å sende deg pm... Sønnen min er 2,5, så han er ikke så han lar seg ikke trille så lenge om gangen... Men han er glad i å gå på tur... Han er i bhg, men jeg er hjemme på dagene, så han har ikke så lange dager. Kjenner ikke så mange med barn her, så hadde vært hyggelig å tatt en tur eller noe :)

Skrevet

Jentungen min sitter ikke i vogn hun heller..men hun er lat da:-S kan sende deg pm med msn min?

Skrevet

da er det gjort

Skrevet

Samme her. reker er insekter. fysj....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...